Quinze anys de museus

Un museu no és un mer expositor de conceptes relacionats amb el saber. També ho és, però no només

El 22 d’abril del 2003 es va inaugurar el Museu de Sant Cugat al monestir, i al maig del mateix any el de tapissos, ubicat a la Casa Aymat. Ja fa quinze anys. Què han representat per a la ciutat els dos equipaments, als quals se’ls van afegir la capella de Sant Domènec i el Celler Modernista, i encara, després, Cal Gerrer? Què representen per a una ciutat els seus museus?

Un museu no és un mer expositor de conceptes relacionats amb el saber. També ho és, però no només. Un museu, a més d’un contenidor d’objectes i coneixements, sempre ha estat, en virtut d’aquests, un espai de cristal·lització de la identitat col·lectiva, on es mostra allò que ens identifica, ens dota de personalitat i ens relaciona amb el món. I un museu modern ho fa conscientment i militantment: viu i és en virtut dels seus visitants i dels ciutadans a què es deu.

A Sant Cugat els museus han exercit aquesta funció militant tot explicant la història i riquesa artística de la ciutat, reconeixent vides de persones rellevants, algunes d’anònimes, que han configurat la ciutat i n’han marcat el tarannà. Esdevenint cruïlla de coneixements, de vivències, de relacions culturals. Espais on conèixer i reconèixer la identitat local. On saber que fórem benedictins, que fa dos dies la vila era de pagesos, que a Sant Domènec vam guanyar els francesos, que al monestir hi sojornà el príncep de Darmstadt o que la Delphi va articular Sant Francesc.

Mig milió de visitants, desenes de milers d’estudiants, més de 120 exposicions i catàlegs, desenes d’activitats culturals amb entitats de la ciutat. Però, sobretot, trobada i interacció, configuració d’identitats. Quinze anys de museus

 
Comentaris

Destaquem