Sabadell i Catalana es quedaran

El recent trasllat de la seu social d’algunes grans empreses amb els serveis centrals a Sant Cugat –com el Banc Sabadell i Catalana Occidente– no ha de tenir a curt termini cap incidència significativa sobre la ciutat. El canvi de seu només és rellevant a efectes del pagament de l’Impost Sobre Societats, que grava el benefici de les empreses i que és un impost que recapta exclusivament l’Estat espanyol, independentment de la ubicació de la seu.

Anar més enllà i arribar a traslladar els serveis centrals seria molt costós –indemnitzacions, complements salarials...– i generaria dificultats operatives importants durant el període de trasllat i d’adaptació a la nova ubicació. Això tampoc és previsible, més a mitjà termini i encara més quan, a diferència de les velles indústries ubicades als centres de les ciutats que finançaven el cost del trasllat amb la requalificació dels seus terrenys, aquí no hi ha res a requalificar.

Si la República catalana es consolida, moltes companyies d’origen català tindran una filial a Espanya, com ara la tenen quan disposen d’una quota de mercat important a França o a Portugal. Aquestes filials tindran una seu social a Espanya, on pagaran pels beneficis que hi obtinguin, i una altra a Catalunya on, segurament, mantindran els serveis centrals del grup.

Les empreses espanyoles que vulguin mantenir una quota important de mercat a Catalunya també caldrà que hi tinguin una filial que pagui aquí els impostos en funció dels beneficis que genera a Catalunya. Les facilitats i la fiscalitat que les empreses trobin a Catalunya i a Espanya acabaran a llarg termini condicionant la ubicació de seus i serveis centrals.

 
Comentaris

Destaquem