Una sortida en K

'La millor forma de definir l'heterogeneïtat, diversitat i polaritat interna amb la qual el sector del comerç i serveis surt de la crisi és amb la lletra K'

Sempre m'ha agradat que es posin lletres per descriure com se sortirà d'una crisi: L, V, W, U, etc. La millor forma de definir l'heterogeneïtat, diversitat i polaritat interna amb la qual el sector del comerç i serveis surt de la crisi és amb la lletra K, que representa com una part en surt reforçada i l'altre més castigada. Diversitat i polaritat que es manifesten en molts àmbits:

 
  1. Segons el subsector, on uns han patit fortes caigudes (per exemple, segons l'INE, la despesa mitjana de les llars en restauració va caure –42% el 2020 respecte a 2019, o un -27% en roba i calçat), mentre que altres han tingut un millor comportament (per exemple +5% alimentació, +12% equipament informàtic i audiovisual).
  2. Segons la localització, on han i estan patint molt les centralitats comercials de les grans ciutats, que depenen de l'atracció de visitants i turistes per a consolidar les vendes, mentre que el comerç en municipis mitjans i petits, o en barris perifèrics, ha resistit millor.
  3. Segons el canal, on el comerç en línia surt reforçat: per exemple, els primers sis mesos de confinament i restriccions van fer créixer la compra a distància gairebé com l'equivalent a dos anys sense pandèmia.
  4. Segons la demanda, on –en grans números- la meitat de la població té més capacitat de despesa a conseqüència de l'estalvi produït durant la pandèmia (fins a 10 p.p. ha pujat la taxa d'estalvi de les llars catalanes), mentre que l'altra meitat s'ha vist malauradament afectada notablement per als ERTO o els acomiadaments derivats de la pandèmia.


Diversitat i polaritat que s'observen, també, en molts altres aspectes de la realitat socioeconòmica.

 
Comentaris

Destaquem