Un vinagre balsàmic de Terra Alta

El vinagre balsàmic de Bot es pot manipular amb moltes varietats de menjar El vinagre balsàmic de Bot es pot manipular amb moltes varietats de menjar
Coneixia molt poc de Bot, un poblet de la Terra Alta. Ha estat el bon amic Joan, cuiner jubilat, qui en una de les xerrades a peu de carrer m’ha explicat que Bot és proper a Gandesa i l’Horta de Sant Joan, que està tocant al riu Canaletes, que és una població documentada l’any 1153, que Bot va ser un nucli de templers i hospitalaris. En Joan em comenta que els botencs estan molt orgullosos de la seva església parroquial de Sant Blas, d’estil renaixentista datada al segle xvii, i dalt d’un turonet, dominant al poble, el santuari de Sant Josep, d’estil barroc.

El poble de Bot basa la seva economia en el conreu de la vinya, l’olivera, cereals i ametllers; el celler cooperatiu comercialitza el vi amb denominació d’origen Terra Alta. L’última conversa amb en Joan la vàrem tenir referent al Celler Cal Menescal de Bot, fent gran émfasi en un producte molt especial, el seu vinagre balsàmic anomenat Mercè del Menescal amb una proposta d’ús que sobta per la seva diversitat de combinació, com ara: un tònic refrescant, si es pren amb gel.

Per veure sol, barrejat amb sifó, beguda de llimó, sucs de fruita.
Per amanir amanides verdes amb formatge tendre. Per amanides mixtes, per exemple, de pasta amb tonyina, ou dur i tomàquet. Per sobre de musclos i altres mariscs al vapor. Substituint la llimona de damunt el peix a la graella. Per sobre la verdura bullida. Per cuinar ànec o qualsevol altre tipus d’aviram en reducció de bàlsam de vinagre. Reduir una cullereta de cafè amb bàlsam de vinagre, durant un minut, per ració en qualsevol tipus de bolet fregit. Per amanir maduixes, síndria, sense afegir-hi sucre. Un toc de bàlsam de vinagre a la base d’un pastís de biscuit. Bàlsam de vinagre per elaborar gaspatxo.

 
Comentaris

Destaquem