ZBE, així no

La Zona de Baixes Emissions ha vingut sola a una ciutat on tenim una xarxa de bus lenta i ineficient, carrils bici amb obstacles

A hores d’ara tothom té clar que el gran repte de segle és fer front a l’emergència climàtica. No es tracta només de canviar d’hàbits, ni de buscar solucions tecnològiques, ens cal canviar el sistema, la forma en què moltes coses funcionen, com ens desplacem, com consumim… Però que quedi clar que no és una qüestió només de responsabilitat individual, transicionar a un model que no destrueixi el planeta és una lluita col·lectiva, on governs i grans empreses tenen la major de les responsabilitats.

Com transformem les ciutats esdevé clau en fer front a l’emergència climàtica. I Sant Cugat no en queda exclosa d’aquesta responsabilitat. Per això són necessàries polítiques que redueixin l'ús del vehicle privat i fomentin la mobilitat activa i en transport públic.

La Zona de Baixes Emissions no és suficient. Podria ser-ho si fos complementària a més accions. Ara mateix no desincentiva el cotxe, sinó que obliga a comprar-ne un de nou. La ZBE ha vingut sola a una ciutat on tenim una xarxa de bus lenta i ineficient, carrils bici amb obstacles i majoritàriament en vorera… En definitiva una ciutat feta per al cotxe i sense plans per canviar-ho.

Altres ciutats han fet una ZBE. A Barcelona per exemple s’ha posat en marxa conjuntament amb l’estratègia Superilla Barcelona, invertint la prioritat de carrers, pacificant les escoles, amb una xarxa de bus ortogonal, bicis públiques de lloguer, carrils bici dignes…

La mobilitat en cotxe, i més si obliguem a fer-ho en cotxes nous, no és democràtica. Sant Cugat ha de canviar l’òptica i democratitzar l’espai públic, només amb alternatives justes i per a tothom la ZBE tindrà sentit.

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter, Instagram i TikTok.

 
Comentaris

Destaquem