Crònica resumida de la conferència:
Assumpta Montellà situà el context de la revolució industrial a Catalunya a partir del 1714, iniciada gràcies a l’intercanvi de mercaderies amb Amèrica (aiguardent per cotó i indianes) i, mirant a Europa, a la introducció de màquines de vapor.
El 1737 s’inaugura a Barcelona la primera fàbrica tèxtil i ràpidament hi proliferen. Però el carbó és escàs i car. L’alternativa, l’aigua dels rius: conques del Llobregat i del Ter.
Un altre problema és el naixent moviment obrer. El trasllat a les zones rurals, a més d’estalvi energètic, facilita mà d’obra barata i amb poques exigències. A l’entorn de la fàbrica neixen les colònies tèxtils (al Llobregat, en 30 km n’hi haurà 18), amb cases per als obrers, església, escola, economat, presidit tot per la torre de l’amo, el qual controla feina, vides i pensament dels treballadors. És un model industrial, empresarial i social molt específic, de caràcter paternalista. Se’n destaquen les dures condicions de la feina, en un 80% suportada per dones, que no en guarden mal record perquè en valoren la seguretat.
Subscriu-te al butlletí
Facebook
X
Instagram
YouTube
WhatsApp
Telegram
TikTok