Educar en temps d’odi

S’ha d’afrontar la incomoditat d’abordar temes com el racisme, el feminisme o la memòria històrica, mentre l’extrema dreta promou l’autocensura i la revisió autoritària dels continguts

Es planteja un estimulant repte davant l’auge dels discursos d’odi i l’atracció creixent de l’extrema dreta entre el jovent. Gairebé un de cada tres nois catalans menors de 25 anys s’identifica amb postulats de la dreta o l’extrema dreta, una proporció que triplica la de les noies de la mateixa edat. Aquesta tendència s’acompanya d’un rebuig creixent a la immigració, al feminisme i a la diversitat, i d’una menor preferència per la democràcia, segons les darreres enquestes de l’ICPS.
El bombardeig de missatges simplistes i autoritaris que circulen a les xarxes socials, on influencers i creadors de contingut d’extrema dreta connecten amb sentiments de frustració davant la incertesa. S’amplifiquen discursos que apel·len a les emocions, reforcen prejudicis i fan créixer la desconfiança envers el sistema i la política tradicional. Els algoritmes premien la viralitat de l’odi, i els adolescents, sovint sense filtres crítics consolidats, s’hi exposen diàriament.
Davant aquesta realitat, la tasca educativa esdevé més complexa que mai. Les aules no són espais aïllats, sinó ecosistemes permeables als conflictes socials i a la polarització. Continguts i valors defensats a l’escola són l’antítesi d’allò que de vegades s’escolta a casa i del substrat ideològic dels missatges d’odi consumits en xarxes socials. S’ha d’afrontar la incomoditat d’abordar temes com el racisme, el feminisme o la memòria històrica, mentre l’extrema dreta promou l’autocensura i la revisió autoritària dels continguts. La manca d’expectatives laborals i el sentiment de desorientació vital porten molts joves a buscar respostes fàcils en discursos excloents i antidemocràtics.
La resposta passa per una educació radicalment democràtica i crítica, que no defugi el debat ni la confrontació d’idees, sinó que fomenti espais segurs de diàleg, pensament crític i participació. Cal crear referents alternatius als influencers d’odi. Només així podrem revertir aquesta deriva i sembrar, de nou, valors de respecte, llibertat i solidaritat. Educar en temps d’odi no és només un repte: és una responsabilitat col·lectiva inajornable.

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, X, Instagram i TikTok.

 
Comentaris

Destaquem