A l’hora de dominar una llengua, les qüestions de lèxic les acostumem a entomar amb certa gràcia en la mesura que retenir-les se’ns planteja com un repte immediat estimulant. Quan es tracta de frases fetes en català, tanmateix, pensem erròniament que ens manca l’ocurrència d’altres idiomes. El desafiament passa llavors per ressuscitar dites i expressions catalanes ben operatives que s’estan perdent.
De fet, ja se sap que Catalunya és un territori on es parlen moltes llengües, però on sovint menystenim la nostra. I no hi ha una frase feta que resumeixi millor aquest sentiment que a cal sabater, sabates de paper, sentència que admet variants similars com a casa del ferrer és de fusta el ganivet o bé cap sabater no calça bé, i encara tindríem els fills del sabater van descalços.
Sí que és cert que qui no té un all té una ceba, però és preocupant que una llengua com el català, que històricament havia gaudit d’una fraseologia viva i expressiva, es vegi sistemàticament reemplaçada en l’àmbit familiar pel desconeixement dels elements propis. Davant d’aquest problema no hi ha una solució única, podríem dir que per tants caps, tants barrets o que tants d’homes, tants de papers. També cal admetre que alguns remeis proposats, per benintencionats que siguin, fan venir ganes de plorar i no cal considerar-los, ja que brams d’ase no arriben al cel, que en el fons és el mateix que a mi com si em dius Llúcia o fa un vent que no deixa sentir res.
Per posar-hi una bona solució hem de recordar el proverbi universal que diu que les coses bones es fan esperar, si bé amb els anys la intuïció se’ns esmola i ja sabem anticipar les conseqüències d’uns fets concrets a partir de conèixer-ne els antecedents. I és que el fill de la gata, rates mata o de pare músic, fill ballador, que al capdavall signifiquen que els testos s’assemblen a les olles.
En resum, tampoc cal dramatitzar amb la situació de la llengua catalana, sinó més aviat centrar-se en objectius concrets assumibles, perquè qui tot ho vol, tot ho perd, sempre que ens hi comprometem seriosament, car allò que és promès ha de ser atès.
Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.
Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, X, Instagram i TikTok.
Subscriu-te al butlletí
Facebook
X
Instagram
YouTube
WhatsApp
Telegram
TikTok