Opinió

L'estat del català al comerç de Sant Cugat

'La llengua pot i ha de ser un valor afegit que distingeixi el nostre comerç i reforci la identitat de la ciutat'

Passejar pels carrers comercials de Sant Cugat és constatar la riquesa i diversitat de l'oferta local, però també fa evident una realitat sovint oblidada: la presència desigual del català en el sector del comerç. Tot i ser la llengua pròpia del país, el català no sempre ocupa el lloc central que els correspon als rètols, menús, etiquetatges i, sobretot, en l'atenció al client.

Més info: Més de la meitat dels comerços de Sant Cugat atenen els clients en castellà

Un recent article publicat al TOT Sant Cugat ens alertava amb una dada esfereïdora: més de la meitat dels comerços a Sant Cugat atenen els seus clients en castellà. I gairebé un 7% ni tan sols entenen el català. Cada cop són menys els establiments que aposten decididament per la llengua, integrant-la de manera normalitzada i natural. Malauradament, cada cop són més nombrosos els comerços on el català queda relegat o, directament, absent, especialment en franquícies, grans cadenes o locals regentats per nous veïns que sovint no reben prou suport per integrar-se lingüísticament.

Aquesta situació no només posa en risc la vitalitat del català, sinó que priva la ciutadania d'una experiència comercial genuïnament local. Cal fomentar, des de les institucions i des de la societat civil, iniciatives de promoció i sensibilització lingüística, així com garantir que la llei de política lingüística es compleixi també a peu de botiga.

En definitiva, el futur del català al comerç de Sant Cugat depèn de la voluntat de tots: comerciants, administració i consumidors. La llengua pot i ha de ser un valor afegit que distingeixi el nostre comerç i reforci la identitat de la ciutat.

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, X, Instagram i TikTok.