Més de la meitat dels comerços de Sant Cugat atenen els clients en castellà

El castellà és l’idioma d’inici emprat en més del 56% dels casos. La dada més alarmant és que un 6,7% dels establiments visitats (un total de 10) ni tan sols entenien el català

Els comerços de Sant Cugat fan servir més el castellà que el català per atendre els clients. Així ho ha corroborat el TOT Sant Cugat en un extens estudi pel qual ha visitat 150 establiments de la ciutat amb l’objectiu d’analitzar l’ús de la llengua al teixit comercial del municipi. Per comprovar l’idioma de referència de cada local, s’ha esperat que el responsable del mateix es dirigís als clients i en un 56,7% dels casos la primera interacció amb el consumidor ha estat en castellà. En números totals, en 85 dels 150 estudiats s’ha usat el castellà com a llengua preferent. 

Malgrat això, si el client continuava la conversa en català, un 14% canviaven la llengua i passaven a mantenir una conversa en català. Un 43%, per contrari, seguien parlant en castellà tot i que el seu interlocutor ho fes en català. És a dir, en un 67% dels casos, si el client empra el català el responsable de la botiga també s’expressa en aquesta llengua. 

Segons un estudi de la Direcció General de Política Lingüística de la Generalitat publicat l’any 2022, la llengua d’inici d’atenció al públic dels establiments santcugatencs era, en un 54% dels casos, el català. En només tres anys la xifra s’ha revertit. Ara, segons aquesta anàlisi elaborada aquest setembre de 2025, el castellà és l’idioma d’inici emprat en més del 56% dels casos.  

La dada més alarmant és que un 6,7% dels establiments visitats (un total de 10) no entenien el català. Els responsables d’aquests locals no han estat capaços d’entendre preguntes senzilles relatives als horaris d’obertura o tancament o d’altres relacionades amb la seva activitat comercial. 

Una assignatura pendent sobretot en la restauració 

En una entrevista al TOT  Sant Cugat la regidora de Política Lingüística, Núria Fernández (Junts),  admet la presència del català al comerç santcugatenc té molt marge de millora. “El punt feble és el comerç i la restauració. Massa sovint els drets lingüístics dels catalanoparlants no es respecten: canvies al castellà perquè no t’entenen, o et trobes cartes només en castellà, quan la normativa diu que també han d’estar en català”. 

Més info: Fernàndez: “Si volem que les persones s’integrin, hem de continuar parlant en català”

La regidora també reconeix que els darrers anys la situació ha empitjorat. “Hi ha hagut un retrocés en la retolació i en la primera atenció als clients. Estem preparant una campanya per recordar les obligacions legals: els rètols, els tiquets i les cartes han d’estar com a mínim en català. Volem recuperar el nivell d’ús social que hi havia fa uns anys”. 

De fet, segons les dades recollides durant les darreres setmanes, l’ús del castellà augmenta fins al 67% si ens referim a establiments relacionats amb l’hoteleria. En altres paraules, dos terços dels bars i restaurants empren el castellà per dirigir-se als seus comensals. A més, tres dels deu casos que ens hem trobat que l’interlocutor no entenia el català han estat en bars de la ciutat. Cal tenir en compte que aproximadament un terç dels locals que hem visitat per aquest estudi han estat empreses de restauració (bars, cafeteries o restaurants). 

‘Aquí atenem en català’: el precedent de la campanya d’Òmnium

Conscients de la importància de la presència del català en l’activitat comercial, la secció local d’Òmnium va endegar l’any 2022 la campanya  ‘Aquí atenem en català’.  Segons explica el llavors president d’Òmnium a la ciutat, Jaume Angerri, “vam aconseguir que 80 comerços s’adherissin a la iniciativa i signessin un codi de bones pràctiques en virtut del qual es comprometien a atendre els clients en català”. 

Sant Cugat Comerç també es va sumar al projecte i diversos establiments de la ciutat van incorporar un adhesiu que acreditava el seu compromís amb la llengua catalana. Angerri recorda que la campanya va ser, d’alguna manera, absorbida per la seu nacional de l’entitat per a dur a terme una iniciativa similar arreu de Catalunya. “Valdria la pena seguir l’exemple de ciutats com Vic que gràcies al voluntariat s’han visitat tots els locals de la ciutat per recordar la normativa de retolació en català i encoratjar els comerciants a emprar-lo com a llengua preferent de tracte amb els consumidors de la ciutat”, manté l’expresident d’Òmnium.    

Què diu la llei?

El Codi de Consum de Catalunya estableix que d’acord amb el que estableixen l’Estatut d’autonomia i la legislació en matèria lingüística, els consumidors tenen dret a ser ateses oralment i per escrit en la llengua oficial que escullin. 

Això obliga les empreses, ja siguin botigues o establiments dedicats a la restauració oberts al públic a estar en condicions de poder atendre els consumidors en qualsevol de les llengües oficials a Catalunya (català i castellà). 

Respecte de la retolació la Llei de Política lingüística estableix que la senyalització i els cartells d’informació general de caràcter fix i els documents d’oferta de serveis dels establiments oberts al públic han de ser redactats, com a mínim, en català.

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, X, Instagram i TikTok.

 
Comentaris

Destaquem