L'amor per la música ben feta d'Ignacio Sabadell

El santcugatenc està involucrat en tres projectes diferents on la fusió d'estils està present

Ignacio Sabadell és un jove santcugatenc de 36 anys que ha dedicat la seva vida professional a la música. Va començar en el món de la música com ho fan molts joves: per formar part del grup de l'institut. "Com algú va decidir ser cantant, l'altre ja tenia una guitarra... quedava el baix o la bateria, i vaig decidir agafar el baix perquè la bateria no entrava a casa", recorda. Però aquests inicis musicals el van portar a tenir més interessos per la música. "Va començar com un entreteniment, i cada cop vaig anar estudiant més, fins que un dia t'adones que et dediques a això".

La seva formació acadèmica va començar amb 13 anys a l'Escola de Sant Cugat, a la Casa de Cultura, amb el baix elèctric, i en entrar al Taller de Músics, amb 18 anys, es va centrar en el contrabaix. Els seus estudis van continuar a Atenes, on va cursar la carrera de música clàssica, de contrabaix clàssic, durant 5 anys, i en tornar a Barcelona va cursar la carrera de contrabaix jazz de l'ESMUC. Uns estudis que ja ha finalitzat, centrant-se ara en la seva trajectòria professional, amb diferents projectes entre mans.

"He estudiat música clàssica, jazz a la universitat, abans havia estat tocant molt flamenc amb el baix elèctric, a Grècia vaig estar estudiant música clàssica, i tot i que no vaig ficar-me en el món, sí que em va quedar el gust pel que feien allà. Són coses molt diferents, però que tot encaixa dins d'un amor per la música independentment d'on vingui, mentre estigui ben feta, i amb carinyo", explica pel que fa a la seva formació.

Un amor per la música que és el que plasma en les seves creacions i interpretacions. "Busco donar una sortida que sigui factible d'una manera o d'una altra. Factible vol dir que es pugui tocar en directe, que es pugui moure i que sigui atractiva. I que sigui també sincera, perquè podria dir "anem a fer un grup de música tradicional turca", però per això t'hi has de posar molt, i no ho he fet", detalla.


 

Actualment està involucrat en tres projectes diferents. D'una banda, el més recent, Alati, que es presentava en concert al MUT de Sant Cugat el passat 14 de desembre. "Va ser una idea de projecte que vaig presentar com a final de carrera de l'ESMUC, i era un interès que volia seguir investigant", explica Sabadell. Un interès que va sorgir durant la seva estada a Grècia. Allà va començar a estudiar música de la Mediterrània oriental, de Grècia i Turquia principalment, i mentre estudiava, va fer un projecte en què aquestes músiques poguessin conviure amb el que estava estudiant acadèmicament. "És un projecte musical, amb un repertori ampli, amb temes des de Grècia i Creta, fins a autors de jazz clàssics, però filtrats una mica per la mirada Mediterrània, també amb moltes referències al flamenc, i fins i tot la música clàssica", detalla.

Una fusió d'estils però amb un marcat caràcter personal. "Som músics de jazz, no intentem fer música regional, sinó que realment intentem veure què tenim, per aprendre d'això, i portar-ho al nostre llenguatge", aclareix, remarcant que "no som músics tradicionals; no intentem ser-ho en cap moment".

A banda d'aquest projecte més íntim, Sabadell està implicat en dues formacions més. D'una banda, el grup The Four Nuts Gang, amb el que fan un estil més Swing i Rock&Roll. "Actualment estem reformant el repertori i canviant una mica l'estil, mirant altres paisatges musicals diferents, però partint amb una estètica de Swing", explica, remarcant que és un projecte que va en la línia oposada de l'anterior. "És un projecte de creació pròpia, en què sí que partim del Swing, però després toquem el que volem i el que ens agrada sense intentar fer cap mena de clixé de swing dels anys 40", apunta.


 

I el tercer projecte, de gran abast, és Massive Noise Collective, "una big band de música, amb 16 músics, que fem Rock&Roll clàssic", descriu. "Amb una idea que ja han fet altres big bands, vam fer una big band on la guitarra, la bateria i el contrabaix estan més presents, tenen una força com si fos un concepte de grup de Rock&Roll clàssic petit, però darrera té tot el suport de la secció de vents, (5 saxos, 3 trompetes i 2 trombons), i tres veus", descriu.

Actualment, la big band està presentant un espectacle de tribut a la Brian Setzer Orchestra, per al qual Sabadell va fer els arranjaments, i juntament amb altres músics de l'ESMUC, han tirat endavant el projecte. De la mateixa manera, estan treballant ja amb temes propis, pensant en la gravació que faran a la primavera. Un projecte molt gran integrat per 16 músics que va néixer precisament a l'SMUC, on es va presentar el projecte però no va quallar per les seves característiques. "Com valia la pena, vam decidir fer-ho, fora de l'escola, sense els límits d'aquesta i amb una big band sencera".

"Són projectes molt diferents però que en fons sí que mostren el meu interés per diferents músiques que m'he anat trobant en el recorregut del meu aprenentatge i que encara dura", explica Sabadell. "La música reflecteix les personalitats, no només del creador de la música sinó també de la gent que la toca i de la gent que l'escolta. I jo segueixo aquest camí: sense ser expert en una àrea molt concreta, sí que intento treure el millor de les coses que aprenc, per després posar-les a l'escenari".

I és que la música, com remarca, li aporta "molta felicitat, més que diners". "La música, m'està aportant molta gratificació personal, perquè tots aquests projectes, els grups, es fan amb gent, i quan se m'acut alguna idea, que normalment és en companyia d'algú, trobo molta gent que diu "és bona idea, jo t'acompanyo". La feina d'un grup musical és també trobar la gent que vulgui fer-ho i que tingui ganes, i com compaginar els diferents interessos i motivacions de cadascú per tirar-ho endavant". "El més important és que, com a músic hi ha gent que diu que ve a fer aquesta idea. I això m'enorgulleix. Crec que és el millor", clou.

Més informació
 
Comentaris

Destaquem