Pedra i Sang torna per Nadal al Monestir

L'espectacle tradicional de Nadal a Sant Cugat arriba a les 20 edicions a la sala Capitular del Monestir i ho celebra amb diverses activitats

Ja es respira Nadal i amb ell torna la tragicomèdia musical, creada per Josep M. Jaumà i dirigida per Dolors Vilarasau, Pedra i Sang. L'espectacle tradicional de Nadal es basa en l'assassinat de l'abat Arnau de Biure al Monestir de Sant Cugat durant la missa del gall del 1350. Enguany se celebren les 20 funcions que es fan a la Sala Capitular del Monestir, sense tenir en compte el 2004 i el 2021. El 2004 es va celebrar a La Unió Sant Cugatenca coincidint amb la creació de l'associació d'Amics de Pedra i Sang. I l'altra funció va ser l'edició passada que, amb la pandèmia, es va fer un únic espectacle al Teatre- Auditori.

A partir d'aquest dimecres, 1 de desembre, ja es poden adquirir les entrades per a les sis representacions, a través del web www.pedraisang.cat. A partir del 9 de desembre també es podran aconseguir a la Casa de Cultura, els dimarts i dijous de 16 h a 18 h, i només amb targeta. Una hora abans de cada funció, si hi ha entrades disponibles, es poden comprar al taulell del Museu. Abans de l'espectacle, el 22 de desembre a les 22 h es fa el tradicional Camí de justícia, amb inscripció prèvia al Museu.

Dolors Vilarasau, durant la presentació, ha agraït a l'Ajuntament i a tots els actors i intèrprets que estan fent l'espectacle i que des de mitjan octubre estan fent els assajos. Ha destacat que "és un espectacle que s'ha d'assajar cada any. Fem actes nous i renovem el cor, així com que hem de tenir present que és un musical autòcton on la gent canta a cappella". Vilarasau també ha dit que "ha estat difícil tornar a arrencar després de la pandèmia".

Per la seva banda, l'autor de l'obra, Josep Maria Jaumà, ha explicat que "la majoria d'edat de Pedra i Sang per mi és la perspectiva de tot un conjunt, i recordar a tanta gent que hi ha posat esforç i fe, com els que ja no hi són com Joan Llamas, Joan Fàbregas o Pere Pahissa. Ells hi són presents i són el fonament de què estem fent ara". Segons Llamas, "el futur me l'imagino que l'espectacle arribés més enllà de Sant Cugat, a més de fer una xarxa de totes aquelles ciutats que tenen espectacles locals. Seria bonic i un acte simbòlic".

Finalment, Esther Madrona, tinenta d'Alcaldia de Cultura, ha subratllat que "estic molt contenta de tornar a fer Pedra i Sang a la Sala Capitular i fer coincidir aquesta celebració dels 20 anys". A més Madrona ha volgut destacar que és una obra que "també s'adapta als nous temps. També estic contenta de tornar a fer la caminada del Camí de Justícia que va des de Cerdanyola a Sant Cugat".

Obra de l'artista local Paco Minuesa pels 20 anys de Pedra i Sang

Obra de l'artista local Paco Minuesa pels 20 anys de Pedra i Sang

Commemoració 20 anys de Pedra i Sang

En l'acte de presentació, aquest dimecres, 1 de desembre, s'han donat a conèixer algunes de les activitats que es duran a terme a partir de desembre fins al 2022 per commemorar els 20 anys de la tragicomèdia. Eduard Jener, crític d'arts escèniques i col·laborador del TOT, ha parlat de la seva nova novel·la "Assassinat a la Sala Capitular": "Comença el dia de la primera funció de Pedra i Sang, el dia de Nadal del 2016 quan es complia 666 anys de l'assassinat de l'Abat Biure. Berenguer de Saltells mata a l'Abat Biure, però el mata de veritat...". La presentació de la novel·la serà el 23 de desembre a les 19 h a la Sala Capitular, a càrrec de l'historiador local Xavier Escura.

Altres activitats dels 20 anys:

Exposició:
"Pedra i Sang amb ull de fotògraf". Mané Espinosa, Jordi García, Lluís Llebot i Lali Puig seleccionen les seves millors fotografies de "Pedra i Sang" per ser exposades en gran format a l'aire lliure.
Del 9 de desembre 2021. Plaça d'Octavià, rambla del Celler, plaça de Barcelona i plaça de l'Ú d'Octubre.

Sopar de celebració amb motiu dels 20 anys de l'espectacle. Actuacions i entrega del premi "Gall d'honor de "Pedra i Sang"
Finals de gener 2022.

Cicle de conferències:
"Els temps de l'Abat Biure" Cicle de conferències. Una filòsofa, un historiador i un músic faran una aproximació erudita i artística al voltant de la història, la música, la filosofia i la societat del 1350. Gener/febrer/març 2022.

Nova editorial local, Efímera:
Presentació d'una línia editorial que l'Associació Amics de Pedra i sang dedicarà a les arts escèniques per a recuperar una part molt important de la memòria històrica relacionada amb el teatre.
Edició del llibre PEDRA I SANG de Josep Maria Jaumà. Text de l'obra amb apunts de direcció i material gràfic. Sant Jordi 2022.

Poesia, teatre,música i dansa:
"Miserere" del poeta Lluís Calvo, al voltant dels personatges de l'Abat Biure i Berenguer de Saltells. Quart trimestre 2022.

Dies i horaris de representacions:
25 a les 20:00 h
26 a les 20:00 h
27 a les 19:00 h
27 a les 21:30 h
28 a les 19:00 h
28 a les 21:30 h
 
Preu de l’entrada: 15 euros
Promoció de 12 euros a les 20 primeres entrades de cada sessió.

Venda d'entrades:
Informació i venda al web www.pedraisang.cat
Venda presencial amb targeta de crèdit o de dèbit a la Casa de Cultura dimarts i dijous de 16 h a 18 hores. Del 9 al 23 de desembre. Venda 1 hora abans de cada funció (només si hi ha entrades disponibles) amb targeta de crèdit o de dèbit al mostrador del MUSEU-MONESTIR de Sant Cugat. No s’accepten pagaments en efectiu.

SINOPSI

Pedra i sang és una tragicomèdia musical en 13 escenes, un epíleg i una coda. La història de l'herència dels Saltells, que el pare dona al Monestir de Sant Cugat quan mor, actua d'eix vertebrador de l'obra i com a desencadenant del crim sacríleg que acabarà comenten el fill Saltells en la persona de l'Abat Biure. Així l'obra se centra en el conflicte dels dos personatges protagonistes l'Abat Biure i Berenguer de Saltells. L'autor situa aquesta part històrica "dins el Monestir" on també es mou el col·lectiu dels monjos. Aquests actuen com un grup tancat, corporativista -de funcionaris- defensant els seus interessos. La muralla marca la gran separació entre el que passa a dins i el que passa a fora. Així "fora el Monestir" s'hi mou el poble, que sempre és el mateix. Aquí l'autor juga amb més llibertat històrica presentant aquest col·lectiu com intemporal. La gent es mou per unes rutines, per uns cicles, pels problemes de cada dia i es mira amb cert distanciament el que passa a dins del Monestir al mateix temps que s'horroritza pel crim. Aquest poble actua també a la manera de la tragèdia grega com a narrador de la història i com a corretja transmissora d'aquesta història i la seva transformació en llegenda. Pel que fa al tractament de la història: mentrestant, el conflicte central és tràgic, els col·lectius dels monjos i del poble s'ho miren amb un distanciament més aviat còmic. L'obra presenta una alternança d'escenes dramàtiques i còmiques a la manera shakesperiana. Així, una escena de gran tensió dramàtica va precedida o seguida d'una altra de còmica o intranscendent. L'ambient popular, quotidià, es toca amb la tragèdia, la pantomima amb els insults més grollers, la discussió amb la cançó. El final sabut de la història amb l'assassinat de l'Abat Biure pren un gir inesperat i cínic amb la presència del rei Pere III, el Cerimoniós, que actua com a veritable "deus ex machina". Tot això en un espectacle parlat i cantat pensat per a tots els públics.

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter i Instagram.

Més informació
 
Comentaris

Destaquem