El repte de replantejar el Teatre-Auditori perquè "tothom se'l senti seu"

El nou govern municipal vol obrir l'equipament santcugatenc a la ciutadania

El Teatre-Auditori de Sant Cugat del Vallès canvia de rumb. Després que el seu director, Pep Tugues, presentés la seva dimissió al mes de desembre, i que el nou govern municipal anunciés la seva voluntat de replantejar la seva gestió i funcionament, s'està treballant per aconseguir que "tothom se senti orgullós del Teatre-Auditori", deia l'alcaldessa de la ciutat, Mireia Ingla.

Més info: Pep Tugues dimiteix com a director del Teatre-Auditori

Quan ha passat més d'un mes de la dimissió del seu director, la tinenta d'alcaldia de Cultura, Esther Madrona, apunta que "seguim treballant igual que estàvem treballant fins ara, amb la intenció de seguir donant a aquesta ciutat una programació cultural de gran qualitat i de referència pel que refereix al Teatre-Auditori". En aquests moments, Pep Tugues segueix al capdavant de l'equipament, amb la previsió, assenyala Madrona, que deixi el càrrec "en el moment que estiguin els pressupostos, com a mínim, en vies d'aprovació", ja que, el fins ara director "va manifestar la seva voluntat de quedar-se el màxim de temps possible amb la intenció de fer el pressupost del 2020, i endreçar el màxim de coses possibles ja pensant en la futura nova persona que ocupi el càrrec de direcció".

Una nova persona que dirigirà l'equipament i que serà escollida per concurs públic. "Evidentment, serà un concurs obert perquè s'hi presenti tothom qui vulgui, i buscarem un perfil d'una persona que tingui una experiència al darrere, una persona amb cert reconeixement, i certa validesa en el món cultural, no estrictament local, sinó en el món cultural de país", assenyala Madrona. Un concurs que es publicarà durant els primers mesos d'aquest any, apunta.

"Serà un concurs obert perquè s'hi presenti tothom qui vulgui, i buscarem un perfil d'una persona que tingui una experiència al darrere"

Fins que arribi la resolució del concurs públic, el consistori està "buscant quines són les millors vies per aconseguir que el teatre pugui ser gestionat d'una forma satisfactòria per tot i tothom, que pugui mantenir el seu ritme, i que, evidentment, aquella programació que ja està tancada, no es vegi afectada per res", destaca la tinenta d'alcaldia.

Més enllà del canvi en la direcció de la sala, la voluntat del govern municipal és la "d'obrir el Teatre-Auditori a la possibilitat de nous formats i, sobretot, que hi hagi una sinergia molt clara entre aquest equipament i la ciutat", apunta l'alcaldessa Mireia Ingla, afegint que "el Teatre-Auditori realment ha de ser un equipament que se l'han de sentir seu tots els santcugatencs i santcugatenques".

"El Teatre-Auditori ara mateix té una programació referent en el món cultural d'aquest país, i aquesta és una de les coses que hem d'aconseguir preservar i mantenir, perquè Sant Cugat és una ciutat que té un nivell cultural molt alt, té una demanda cultural molt alta, i hem de trobar la manera de poder donar les respostes", afirma Madrona. Però, el repte, segueix, és "aconseguir obrir el Teatre-Auditori a tota la ciutadania".

Entre altres aspectes, Madrona assenyala que "tenim la intenció d'obrir, a cada temporada, un espectacle de la programació del Teatre-Auditori a la participació ciutadana; un espectacle de programació familiar, un espectacle de programació juvenil, i un de programació general, que sigui la gent de la ciutat qui decideixi què és el que portem".

"El Teatre-Auditori ara mateix té una programació referent en el món cultural d'aquest país"

En aquest sentit, com detalla la tinenta d'alcaldia, s'ha fet una prova pilot amb la programació juvenil al Consell de Joves de la ciutat. "Els consellers i conselleres del Consell de Joves es van encarregar de fer una enquesta entre tots els companys i companyes dels instituts preguntant quins són els gèneres que més els agrada veure al teatre i què els agradaria portar". Els joves van treballar en aquesta línia, i fa pocs dies presentaven les seves conclusions a l'Ajuntament.

"Vam agafar el llistat que tenien prioritzat, i dins d'aquestes prioritats, hi havia coses que no eren possibles, però sí que hi havia entre tres i quatre propostes que havien fet els joves que són molt factibles de dur a terme", apunta, assegurant que ben aviat se'n sabrà el resultat. Una iniciativa que, a més, vol tenir un vessant educatiu, "aprofitar aquesta obertura del teatre també per explicar com funciona el procés de contractació i de dinamització del teatre".

Esther Madrona, tinenta d'alcaldia de Cultura. FOTO: Bernat Millet

Esther Madrona, tinenta d'alcaldia de Cultura. FOTO: Bernat Millet

Pel que fa a la reivindicació històrica de les entitats santcugatenques de tenir cabuda a la sala, la tinenta d'alcaldia també apunta com a gran repte de la nova persona al capdavant de l'equipament "estudiar quina és la millor manera de possibilitar que totes aquestes companyies teatrals que tenim a la nostra ciutat puguin entrar dins de l'auditori, i se'l sentin seu", obrint el teatre a la ciutadania, "en el sentit més ampli de la paraula".

"El teatre de la Unió, serà un equipament escènic nou de trinca al centre de la ciutat d'una mida que ara no tenim"

Una manca d'espais a la ciutat que ha portat diferents cops a plantejar la necessitat d'una Sala B. "Hem de començar a fer un canvi de discurs en aquest sentit", assenyala Madrona, explicant que "en el moment en què entri en joc el teatre de la Unió, serà un equipament escènic nou de trinca al centre de la ciutat d'una mida que ara no tenim, i això serà d'aquí relativament poc" (la previsió és l'any 2021). En aquest sentit, apunta que "hem de començar a fer un exercici i entendre que Sant Cugat pot tenir una xarxa de teatres, és a dir, diversos equipaments escènics que poden programar coses escèniques", apuntant que hi haurà el Teatre-Auditori, la Unió, i el Teatre de Mira-sol, que ja acull propostes de la programació OFF Ciutat.

"Hem de ser capaços, en el moment en què la Unió entri completament en joc, de fer aquesta mirada més global i fer aquesta reflexió pel que fa a arts escèniques a la ciutat. És a dir, no només pensar en un espai i en un únic tipus de coses", assenyala. "Hem de pensar en tots els espais i en tots els tipus de coses que es poden arribar a fer", explica.

Pel que fa a la gestió de l'equipament, que actualment s'organitza a través de l'Organisme Autònom del Centre Cultural de Sant Cugat, que també gestiona la Biblioteca i l'Escola de Música, també es veurà modificada.

"Com va explicar l'alcaldessa en el seu moment, l'Organisme Autònom es va crear l'any 1993 quan a Sant Cugat hi havia 42.000 habitants on van néixer una sèrie de llocs culturals, com són un teatre, una biblioteca, uns cinemes i una escola de música. En aquell moment sí que tenia tota la lògica del món gestionar els tres equipaments culturals de forma conjunta per fer una visió estratègica", assenyala madrona tot destacant "l'aposta valenta que va suposar aquest fet".

"Hem de pensar en tots els espais i en tots els tipus de coses que es poden arribar a fer"

Així, afirma, la ciutat i el model ha canviat, passant a tenir tres biblioteques i diferents espais escènics, així com la Xarxa de Centres Culturals Polivalents. "Ara tenim els centres de proximitats, la demografia i la composició de la ciutat ha canviat, i, per tant, aquest és un model de gestió que havia quedat obsolet", assegura.

Un procés de renovació del Teatre-Auditori de Sant Cugat que just arrenca i que, com afirma madrona, té com a repte "seguir sent un teatre que ofereixi una programació cultural de qualitat, i un teatre de referència al país, però que no deixi de banda i no doni l'esquena a la ciutadania".

Més informació
 
Comentaris

Destaquem