Cap a una Catalunya sense abús de peatges

L'advocat Alfonso Perona alerta que les sancions als qui se sumin al #novullpagar estan "legalment amparades". El RACC proposa desgravar els peatges en l'IRPF per mitigar el greuge comparatiu

Un grup de santcugatencs han fet un #Novullpagar als Tunels de Vallvidrera FOTO: Cedida Un grup de santcugatencs han fet un #Novullpagar als Tunels de Vallvidrera FOTO: Cedida
Aquest dimecres, en ple malestar creixent a la societat pel greuge comparatiu que pateix Catalunya en relació la resta de l'estat en qüestió de peatges constatat en la campanya #novullpagar; s'ha analitzat la situació dels peatges a Catalunya en una taula rodona al Sant Cugat Trade Center on hi han participat els santcugatencs Alfonso Perona, advocat i expert en mobilitat; i Antoni Lladó, assessor econòmic de la Fundació RACC.

L'acte ha servit per analizar la situació legal del #novullpagar ara que estant arribant les primeres multes alhora que per posar damunt de la taula solucions per evitar aquest maltracte que pateix Catalunya en temes de peatges. Segons dades de la campanya #novullpagar, a Catalunya el 67% de les vies d'alta capacitat són de peatge mentres que a la resta de l'estat aquesta xifra és només de 20%.

El #novullpagar, denunciable
L'advocat i expert en mobilitat Alfonso Perona ha explicat que les sancions als conductors que hagin participat a la campanya #novullpagar estan "legalment amparades" i lamenta que "el problema va ser que van sortir veus que desconeixien la normativa de trànsit". Per Perona, "la normativa és clara" i tot i que no hi hagi cap infracció tipificada com saltar-se un peatge; la senyal que hi ha als peatges (rodona, blanca i amb una ratlla negra i horitzontal al mig. La mateixa que en controls policials...) t'obliga a frenar-te i fer el que et diuen. "No hi ha una infracció de no pagar el peatge, però la senyal et fa parar. És una infracció administrativa i legalment amparada". Tot i això, és el Servei Català de Trànsit el que finalment decideix si es tramiten les denúncies o no.

Des que es va iniciar la campanya #novullpagar a través de les xarxes socials, es calcula que més de 24.000 conductors catalans no han pagat el peatge. Sant Cugat no n'ha quedat al marge i els #novullpagar massius que s'han convocat les últimes setmanes també s'han fet sentir amb força als peatges dels Túnels de Vallvidrera, de les Fonts i de Martorell.

Desgravable a l'IRPF
"L'assumpte dels peatges és evident que ha creat malestar a Catalunya, i de forma justificada", ha apuntat Lladó, que focalitza el problema en la distribució: "El problema és l'equitat en l'àmbit espanyol, hi ha ciutadans de primera, de segona i de tercera". I és que si mirem les dades que passa el govern espanyol, el percentatge mitjà de vies de peatge a l'Estat és del 18%, a Catalunya aquest percentatge s'enfila fins a gairebé el 50% (cal apuntar que Catalunya no és l'única zona agreujada, ja que Galícia, La Rioja o València també pateixen diferències similars). Si mirem d'altres fonts, podríem concloure que a Catalunya el 67% de les vies d'alta capacitat són de peatge mentre que a la resta de l'estat ho són només el 20%. És per això que des del RACC s'ha realitzat un informe per proposar solucions.

L'autor de l'informe, Antoni Lladó, ha arribat a la conclusió que la solució més viable per equiparar els peatges a tot l'estat seria la desgravació d'aquestes factures en l'IRPF. "No beneficiaria ni al turisme ni empreses estrangeres; i es mantindria l'estato quo de les concessionàries", destaca Lladó, que descarta les idees d'implantar més peatges tot l'estat i els de nacionalitzar-los tots; ja que totes dues mesures suposarien una despesa massa gran.  És per això que veu en la desgravació a l'IRPF la millor solució ja que suposaria un 2,11% del total d'aquest impost, tot i que reconeix que "costa de creure que l'estat renuncii a aquesta xifra". "Si l'estat diu que no ho pot afrontar de cop, es pot anar fent poc a poc", explica.

"A Catalunya, el 60% del trànsit paga; a Madrid ho fa el 3%", ha apuntat Antoni Lladó, que reconeix que aquesta situació és un greuge comparatiu que afecta l'economia productiva de la zona, donant avantatges a Madrid respecte Barcelona.

Més informació
 
Comentaris

Destaquem