Nicolás Espinosa, un emprenedor arribat a Sant Cugat des de l'Àrtic i Costa Rica

"Si vols tenir èxit econòmic, l'únic camí és crear una start-up"

Nicolás Espinosa ha creat des d'Esade Creapolis, a Sant Cugat, Heygo, una start-up d'intercanvi de serveis que en menys d'un any de vida ja ha superat portals com Milanuncios.com i s'ha situat com a líder del seu sector a l'estat espanyol. A més, la prestigiosa revista Wired va situar Heygo com una de les cent start-ups més potents d'Europa. "La gent pensa en èxit quan veu una start-up. Però tot l'esforç i treball que hi ha darrere. Jo he estat vint anys estudiant i llegint centenars de llibres per arribar fins aquí", explica Espinosa, que és llicenciat en Enginyeria de Telecomunicacions, Enginyeria Superior Tècnica i Enginyeria Electrònica, a més de tenir un màster en finances.

Nicolás Espinosa era empresari i amb 30 anys ja tenia la vida solucionada. "Tenia un gerent i estava mig jubilat. Però no era feliç amb la meva feina", afirma. Així, després de conèixer la seva dona, que era de Costa Rica, van decidir vendre-ho i donar-ho tot i traslladar-se al país centreamericà. "Vaig estar sis anys, em va anar molt bé. Vaig invertir en negocis immobiliaris i vaig treballar també a Intel, fent el control de qualitat de microprocessadors pels ordinadors portàtils", detalla.

Però, conjuntament amb la seva dona, van decidir tornar a Europa perquè creien que era el millor lloc per educar els seus fills. Van vendre tot el seu patrimoni a Costa Rica i van fer el viatge de tornada. "Vam llogar una caravana i vam sortir de Ribaroja d'Ebre i vam arribar fins al Cercle Polar Àrtic, quan va petar el vehicle", explica. El seu objectiu era triar la millor ciutat europea per viure. I van escollir Sant Cugat.

Esforç i treball

Ja des de Sant Cugat, Espinosa va idear una plataforma digital semblant al que és l'actual Periscope, però no va sortir bé: "La idea era bona però no era el lloc adequat". I és que detalla que en l'emprenedoria no tot és tan bonic com sembla: "Una start-up per triomfar ha d'estar en el lloc adequat, en el moment adequat i amb les persones adequades. Si no, fracasses. I, tot i així, també tens molt risc".

 

Un cop no va tirar endavant aquest projecte, tenia dues opcions: "Deixar els meus estalvis, buscar una feina i ser un amargat tota la meva vida o aprendre dels errors". Va optar per la segona opció i va tirar endavant una empresa de software que li va permetre començar a facturar. I el novembre del 2015 va ser quan va tenir la idea de Heygo: "Donem la possibilitat a la gent de fer diners amb les seves habilitats". Espinosa va pensar que si nous projectes com Wallapol s'havien fet amb el mercat de productes de segona mà, hi havia espai per fer el mateix amb el mercat de serveis. I així ha estat.

 

"És la primera start-up europea que se centra en les habilitats de la gent, el creixement ha sigut meteòric", celebra. Ara ja són líders a l'estat espanyol i estan preparant la seva expansió internacional. "No és just que un crac en patinet, no tingui oportunitats de guanyar-se la vida amb això. Volem fer una societat més justa", detalla sobre l'origen del projecte.

La dificultat d'emprendre

"És difícil ser emprenedor". Així de clar es mostra Nicolás Espinosa, que dóna les claus que ha de tenir tota persona que vol emprendre un projecte: "Passió pel què fa i obsessió per voler que el seu producte sigui el millor". I és que, com recorda, "hi ha molts genis que no han tingut èxit". Un altre secret pels emprenedors és anticipar-se al futur: "L'emprenedor ha de veure a quatre anys vista quins problemes tindrà la societat i començar-ho a construir ja".

 

Tot i això, considera que ara "és més fàcil" tirar endavant un projecte que fa vint anys i explica que la crisi no pot ser una excusa per estar de braços plegats: "A vegades és bo aprendre a sobreviure en un entorn difícil. Quan un keniata corre a través del Kilimanjaro descalç a més de 3.000 metres; després va a una marató i vola. Passa el mateix".

 

Actualment a Heygo hi treballen una quinzena de persones, "professionals top", i una de les dificultats amb les quals es troba l'empresa és contractar més gent: "Omplir un lloc de treball ens costa sis o set mesos". Un aspecte que els limita és la seva ubicació a Sant Cugat, ja que segons Espinosa, des de Barcelona no han trobat a ningú que vulgui venir.

 

Tot i això, per Espinosa l'emprenedoria és l'única opció: "Com que cada vegada hi ha menys treball i estan menys remunerats, si vols tenir èxit econòmic a la vida l'únic camí és muntar una startup". En aquest sentit, lamenta que, mentre a Estats Units "un empresari és un heroi", a Espanya "és una persona que es fa rica per l'esforç dels treballadors".

Més informació
 
Comentaris

Destaquem