Preocupació als restaurants de Collserola: "La feina ha baixat entre un 40% i un 50%"

Els restauradors de la zona de Collserola estan preocupats per a les restriccions, ja que han vist baixar el volum de feina, especialment aquest cap de setmana

El tancament de Collserola per la Pesta Porcina Africana està afectant els restaurants que es troben dins del parc, tot i que els negocis continuen oberts i que els ciutadans hi poden accedir en cotxe. De fet, la prohibició d'accedir a Collserola és per a les activitats de lleure, els veïns, els estudiants (per exemple de l'Avenç) o els clients dels restaurants, com Masia Can Jané o Masia Can Borrell, hi poden accedir. 

Tot i això, existeix preocupació entre els restauradors perquè han notat una baixada de l'afluència, ja que bona part dels clients acostumen a anar a dinar o a esmorzar tot fent una caminada. Així ho ha explicat al TOT Sant Cugat, Josep Rovira, administrador de Can Borrell, ja que assegura que aquest cap de setmana la feina els ha baixat entre un 40 i un 50%, tot i que els restaurants segueixen oberts i s'hi pot accedir en cotxe. "Ens està afectant bastant. Hi ha gent que venia caminant fent una excursió o amb bicicleta. Aquest diumenge hem fet 230 coberts, normalment en fem entre 320 i 340, això significa un 40% menys".". Aquests clients aquest cap de setmana no els han tingut. Per exemple, és el cas d'un grup gran de clients que acudeixen cada any al restaurant tot fent una caminada. "Ens han trucat i ens han dit que ja vindrien quan poguessin venir caminant". Tot i això, explica que la baixada de clients s'ha notat aquest cap de setmana. "El primer cap de setmana no vam notar cancel·lacions, ja que la gent encara no estava assabentada del tancament". 

També han notat l'afectació a la Masia Can Jané, però no en els dinars, sinó amb els esmorzars. "Els dinars van aguantant, hi ha hagut alguna anul·lació, però on ho hem notat és en els esmorzars. Un diumenge podíem arribar a servir 80 esmorzars aquest diumenge, 7 de desembre, n'hem servit 15", assegura Isidre Jené. A més, explica que s'ha notat especialment aquest cap de setmana perquè era el cap de setmana d'anar a buscar el Tió al bosc. La baixada es deu especialment que els clients que van a la masia a esmorzar són especialment ciclistes i caminador, que ara no poden fer la seva activitat al parc. De fet, una de les peticions que fa el restaurador és que els ciclistes puguin anar al restaurant amb bicicleta per la mateixa carretera que van els cotxes. "No els deixen passar amb la bicicleta, si poden venir els cotxes també haurien de poder venir les bicicletes per la carretera", assegura al TOT Sant Cugat.. 

Els dos restauradors estan preocupats per a la campanya de Nadal. "Nosaltres a l'època de Nadal fem molts esmorzars familiars", explica Isidre Jené. "Nadal ja està afectat per nosaltres, tot i que l'última setmana de Nadal nosaltres fem vacances", destaca Rovira. Malgrat tot, els restauradors tenen l'esperança que s'obri l'accés al parc per a fer activitats de lleure abans de Nadal, però no poden evitar pensar amb la pandèmia quan les restriccions es van allargar més del que inicialment s'havia dit. "Ens fa por que s'allargui".

Des del Mirador de Can Casas, a les Planes, el director, David Sintes, explica que també estan rebent preocupació dels clients de car a ales festes de Nadal. Estan percebent un neguit creixent de cara a les taules que fa setmanes que estan reservades per a les trobades prenadalenques i per als dies festius. Una inquietud que s’està estenent entre els socis del restaurant de cara a Nadal i al gener, dos moments forts de la temporada d’hivern. Explica en declaracions a l'ACN. Sintes també mostra la seva preocupació per si finalment la Generalitat decideix el tancament. “Estem a l’expectativa de què podrem fer i què no, però si us plau demanem que no ens tanquin”, assevera. Temen que les restriccions actuals siguin insuficients i la Generalitat acabi optant per tancar els restaurants per reduir al màxim els desplaçaments i evitar el pas de tothom qui no sigui veí de Collserola. “Ningú ens ha dit que arribem a aquest extrem, però per la covid tampoc ens ho va advertir ningú i vam acabar molt temps tancats”, apunta.

La gent respecte la prohibició i els restaurants són punts d'informació 

Des de Mas Jené i Can Borell  asseguren que la gent està respectant les mesures. "El primer cap de setmana la gent no estava gaire assabentada, però ara sí. Nosaltres també els informem que no poden anar més enllà del restaurant, ni a passejar el gos. Han de venir entrar al restaurant i dinar, però no passejar. Mirem per les càmeres i no es veu gent passejant", diu Rovira. Isidre Jené, que viu a la mateixa Masia, també assegura que la ciutadania ha respectat molt la prohibició. "No veus a ningú, Sempre hi havia algú caminant en alguna hora o altre, ara no". 

Desinfecció i més informació per part de l'administració 

“Tenim mil àpats reservats durant el cap de setmana, i tothom ens truca perquè dins de cada grup ens contacten diferents persones per esclarir si poden venir o no”, relata a l’ACN David Sintes, que considera que els missatges de la Generalitat “no són prou clars i, d’entrada, fan pensar que no es pot ni tan sols entrar a Collserola”. Sintes assegura que des de l’inici del brot no han rebut cap comunicació directa per part de la Generalitat ni de la gerència del Parc de Collserola malgrat estar dins l’espai natural. “No estaria de més que ens contactessin, perquè nosaltres treballem aquí i ens podem ajudar mútuament a solucionar la situació entre tots”, rebla.

Des de Can Borrell, Rovira demana ajuda a l'administració. "Estem desinfectant amb molt llegiu cada dia". També demana que es col·loquin unes banyeres desinfectants a l'entrada de la carretera que porta a Can Borrell, on els cotxes puguin desinfectar les rodes. "Nosaltres sestem fent la feina, perquè anem desinfectant i tenim les escombraries netes i endreçades". 

Des de Can Casas, Sintes apunta que estan disposats a fer “el que calgui” i “de forma urgent” si se’ls requereixen mesures puntuals de prevenció i desinfecció per evitar la propagació del virus. S’avindrien, per exemple, a distribuir peücs d’un sol ús entre els clients per entrar al restaurant. Tot i que el Govern havia dit que estudiarien el desplegament de kits de desinfecció als establiments, de moment ningú els ha fet arribar cap informació.

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, X, Instagram i TikTok.

 
Comentaris

Destaquem