Viure a Sant Cugat és cada vegada més car. Tant el mercat de compra com el de lloguer han experimentat un fort encariment durant els últims anys i Sant Cugat es manté com la ciutat més cara de Catalunya. El preu de compra de l'habitatge se situa en 5.017 euros per metre quadrat el segon trimestre de 2026, mentre que el preu mitjà dels nous contractes de lloguer arriba als 1.476 euros mensuals durant el primer trimestre de l'any.
L'evolució dels últims 15 anys mostra fins a quin punt s'ha tensionat el mercat immobiliari santcugatenc. Des de 2010, el valor de l'habitatge ha augmentat gairebé un 50%, mentre que els nous contractes de lloguer són un 86% més cars. En poques ciutats s'ha viscut un increment similar.
Mariona Bota: "La realitat del dia a dia és molt crua i hi ha moltes Maricarmens a punt de ser desnonades"
"La realitat del dia a dia és molt crua i, malauradament, hi ha moltes Maricarmens a punt de ser desnonades. Per molt que ens vulguin fer creure que és una ciutat de rics i per a rics, la realitat és que la majoria de veïns ens deixem la vida per pagar el lloguer o la hipoteca", proclama Mariona Bota, del Sindicat de Llogateres. De fet, el Sindicat de Llogaters va donar a conèixer tres desnonaments programats en quinze dies a Sant Cugat, dels quals dos es van acabar ajornant.
El regidor d'Habitatge de l'Ajuntament de Sant Cugat, Francesc Duch, reconeix que "la situació és molt greu": "Estem lluitant per mitigar-la i evitar que la gent de Sant Cugat hagi de marxar pels preus de l’habitatge". "El mercat immobiliari ha col·lapsat, és una crisi d'estoc", alerta Xavier Soler, de Soler Finques, que afegeix: "En els darrers 10 anys els preus de venda i lloguer a Sant Cugat s'han incrementat al voltant d'un 75%, recuperant el disbarat que no podem pagar l'habitatge on necessitem viure".
Més de 5.000 euros per metre quadrat
El valor taxat de l'habitatge lliure a Sant Cugat va arribar als 5.017 euros per metre quadrat durant el segon trimestre de 2026, segons dades del Ministeri d'Habitatge. Al primer trimestre de l'any, es va assolir el màxim històric, amb 5.063 euros. Això vol dir que, de mitjana, un pis de 100 metres quadrats es valora en 506.000 euros. De fet, només dos anys abans, durant el segon trimestre de 2024, el valor era de 4.314,9 euros per metre quadrat. Això suposa un encariment del 16% en només dos anys.
Amb aquestes xifres, Sant Cugat és el municipi català de més de 25.000 habitants amb el valor taxat de l'habitatge més elevat i l'únic que supera els 5.000 euros. Els 5.017 euros per metre quadrat superen els 4.932 euros de Sitges, els 4.602 de Barcelona i els 4.337 de Castelldefels. La diferència amb els municipis de l'entorn també és abismal: Rubí (2.281 €) i Cerdanyola: (2.853 €).
Ramon Bonvehí: "El comprador ja no està disposat a pagar qualsevol preu"
Ramon Bonvehí, cofundador de Cugat Homes, considera que el mercat està en una situació bastant "tensa" fruit de l'augment de la demanda i disminució de l'oferta: "Sant Cugat sempre ha estat una zona molt buscada, però des de la Covid vam notar un boom important. Molta gent va decidir sortir de Barcelona buscant més espai, zones verdes i habitatges amb terrassa o jardí". Segons Bonvehí, el mercat va passar d'oferir unes 1.500 cases a unes 500 a l'actualitat. Però creu que s'està arribant al límit: "El comprador ja no està disposat a pagar qualsevol preu. Per això, em costa veure que els preus puguin continuar pujant al mateix ritme, però tampoc veig, a curt termini, una tendència clara a la baixa".
Una visió que comparteix Guifré Homedes, director general d'Amat Immobiliaris: "Estem en mínims històrics en oferta i, a la vegada, sabem que els preus de forma generalitzada ja no tenen recorregut a l’alça". A més, la previsió no és optimista per l'accés a l'habitatge: "A curt termini no hi ha cap factor sobre la taula que pugui canviar aquesta conjuntura. Difícilment la demanda desapareixerà d’un dia per l’altre i, encara menys, hi haurà canvis en la oferta, perquè els habitatges públics i privats que falten no s’estan construint en la quantitat necessària".
Del mínim de 2014 als màxims actuals
La perspectiva històrica permet observar encara millor l'escalada. El segon trimestre de 2007, el valor taxat se situava en 3.277 euros per metre quadrat. Amb l'esclat de la crisi immobiliària va començar un descens que va tocar fons l'any 2014, quan va caure fins als 2.283 euros. Des d'aquell moment, la tendència s'ha invertit completament i ha anat pujant de manera gairebé ininterrompuda.
Finalment, el 2026 s'ha superat per primera vegada en aquesta sèrie la barrera dels 5.000 euros per metre quadrat. Des del mínim de 2014, el valor de l'habitatge a Sant Cugat ha augmentat un 119,8%. És a dir, s'ha més que duplicat en dotze anys.
La ciutat on més ha crescut des de 2010
Sant Cugat no només encapçala els preus actuals, sinó també l'increment a llarg termini entre les grans ciutats catalanes analitzades. Entre el 2010 i el 2026, el valor taxat de l'habitatge ha augmentat un 49,7%. Cap altre municipi català de més de 25.000 habitants ha experimentat un augment tan elevat en aquest període i només Castelldefels se situa per sobre els 40%.
La diferència es veu encara més clarament en un habitatge de 100 metres quadrats: aplicant el valor mitjà, hauria passat d'uns 335.110 euros el 2010 a 506.000 euros el 2026, uns 166.560 euros més.
El lloguer també toca sostre
La pressió sobre l'habitatge no es limita a la compra. Sant Cugat també encapçala el preu del lloguer entre les ciutats catalanes de més de 20.000 habitants. Durant el primer trimestre de 2026, els nous contractes van registrar un preu mitjà de 1.476 euros mensuals, segons dades de l'Institut Català del Sòl. Sant Cugat se situa per davant de Sant Just Desvern (1.438 euros) i Sant Quirze del Vallès (1.225). I Sant Cugat és 570 euros més car al mes que Cerdanyola (906 €) i 660 euros més car que Rubí (816 €). Una realitat que per Mariona Bota, del Sindicat de Llogateres, "fa inassumible viure a Sant Cugat". "La problemàtica de l'habitatge a Sant Cugat és molt, molt, molt greu". afegeix.
L'evolució històrica torna a mostrar un increment molt significatiu. El primer trimestre de 2010, el lloguer mitjà era de 794 euros mensuals. El 2026 és de 1.475,84 euros. Són 682 euros més cada mes, un augment del 86% en setze anys. Només Sant Quirze del Vallès, amb un increment del 90,9%, ha registrat una pujada percentual superior entre les ciutats catalanes de més de 20.000 habitants.
Guifré Homedes: "El lloguer segueix col·lapsat"
"Costa trobar producte de lloguer de qualitat i, quan apareix un habitatge ben posicionat, hi ha molta demanda", resumeix Nacho García, CEO de Signature Luxury Homes, que apunta a "una certa estabilització" dels preus després d'anys de "fortes pujades". "Però això és diferent de dir que el lloguer s’hagi abaratit, afegeix. "Seguim amb un desequilibri enorme entre oferta i demanda", alerta Guifré Homedes, director general d'Amat Immobiliaris, que avisa que "el lloguer segueix col·lapsat": "Ja fa mínim tres anys que això és així. Hi ha poquíssima oferta".
"Sant Cugat es veu com mercaderia de luxe i hi ha la idea que si no el pots pagar, no te’l mereixes. Nosaltres diem: la problemàtica de l’habitatge no és culpa teva i no és que no et mereixis aquest luxe, és que aquest problema és molt greu i l’hem de canviar", emfatitza Mariona Bota, que mostra una certa esperança: "El cas Mari Carmen pot provocar un despertar de consciències i augment de la mobilització i organització".
Menys contractes de lloguer
L'encariment coincideix amb una reducció del nombre de nous contractes de lloguer formalitzats a Sant Cugat. El 2023 es van registrar 1.722 contractes, mentre que el 2024 van ser 1.551 i el 2025, 1.318. Això representa una caiguda del 23,5% en només dos anys. La tendència també s'observa en les dades trimestrals. Durant el primer trimestre de 2023 es van formalitzar 471 contractes, davant dels 334 del primer trimestre de 2026, un 29% menys. Unes dades que demostren la caiguda de l'oferta expressadaper les immobiliàries.
Quin impacte ha tingut la regulació dels lloguers?
La regulació dels preus del lloguer va entrar en vigor a Sant Cugat el 16 de març de 2024, amb l'objectiu de frenar l'encariment en una de les ciutats amb més dificultats d'accés a l'habitatge. El primer trimestre de 2024, just abans de l'aplicació de la mesura, el lloguer mitjà era de 1.419 euros mensuals. Gairebé dos anys després, se situa en 1.476 euros. Entremig, els preus van baixar durant alguns trimestres, però aquesta contenció no s'ha mantingut i el lloguer ha tornat a nivells superiors als previs a la regulació.
Al mateix temps, s'ha reduït de manera notable el nombre de nous contractes de lloguer. Les dades no permeten afirmar que aquesta disminució sigui conseqüència directa de la regulació, ja que hi intervenen altres factors, però sí que plantegen un dels principals interrogants sobre la mesura: si ha aconseguit contenir els preus sense reduir l'oferta disponible. Gairebé dos anys després de la seva entrada en vigor, Sant Cugat continua encapçalant els preus del lloguer i el mercat registra menys contractacions.
Afegeix TOT Sant Cugat com a font preferida de Google de forma gratuïta
Estigues informat amb les últimes notícies d'actualitat
Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.
Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, X, Instagram i TikTok.
Subscriu-te al butlletí
Facebook
X
Instagram
YouTube
WhatsApp
Telegram
TikTok