Índex de continguts
- Els casals d’estiu aposten per l’esport i l’anglès
- Les biblioteques promouen la lectura dels més joves a l’estiu
- Atractius que ofereix Sant Cugat per a un casal a la natura
- Com preparar el teu fill per a unes convivències
- Alternatives de joc quan plou un dia de casals...
- Avantatges d’un casal amb pantalles i sense pantalles Casal amb pantalles
- Entrevista a Claudia Aineto Roig, Psicòloga especialista en neuropsicologia clínica
- Maneres d’aprendre anglès a les biblioteques a l’estiu
- Educació artística a l’estiu a Sant Cugat
- Casal d’anglès i piscina, un binomi imbatible
- Trucs per combatre la calor durant els casals
- Els casals d’estiu, claus per aprendre hàbits saludables
- Una oferta de casals variada més enllà de l’esport: teatre i dansa
- Entrevista a Olivia Rueda, monitora a AEiG Berenguer el gran de Minyons i escoltes de Catalunya
Agraïm la col·laboració als anunciants que han confiat en l'Especial Llar del 2025: La Vall, Sorli, Penguins Sant Cugat, CIC Escola d'idiomes, Club Esportiu Valldoreix, Paidós Fundesplai, Eurofitness Sant Cugat, Moonz Sant Cugat, Sprint Idiomes, Pou d'art, La Casita de Inglés, Hípica Can Caldés, HappyWay Sant Cugat, QuirónSalud, Club Muntanyenc Sant Cugat i Sant Cugat FC.
Els casals d’estiu aposten per l’esport i l’anglès
El curs escolar s’acaba i s’acosta l’inici dels casals d’estiu, una solució imprescindible per a moltes famílies que no comencen les vacances fins a l’agost, més endavant o que, simplement, no en tenen. De fet, ja fa anys que són l’opció preferida per cobrir part de les vacances escolars dels infants i joves. Fa 25 anys s’oferien 2.540 activitats de lleure educatiu a Catalunya i, segons les darreres dades facilitades per la Direcció General de Joventut de la Generalitat a l’Institut d’Estadística de Catalunya (Idescat), se n’ofereixen 11.484, la qual cosa suposa un creixement del 352,6%. I d’aquests casals, l’anglès i l’esport en són protagonistes destacats. Per exemple, segons la Generalitat, els casals esportius notificats el curs 2023-2024 van ser 2.387. A Sant Cugat l’oferta de casals d’estiu també ha crescut molt i, en molts dels casals que s’ofereixen, l’esport i l’anglès són protagonistes destacats.
Els casals d’estiu fa anys que són l’opció preferida per cobrir part de les vacances
Per què triomfa l’anglès als casals d’estiu?
En molts casals d’estiu l’anglès és un atractiu més per a les famílies, ja que potenciar aquesta llengua està molt buscat en el món global actual. Les famílies atribueixen diversos avantatges als casals d’estiu o colònies en anglès. En general, perceben aquests casals com una oportunitat per aprendre anglès de manera lúdica i pràctica. Segons l’entitat de lleure Fundesplai, els campaments són “un context ideal per afavorir la immersió lingüística en anglès” i aporten molts “beneficis socials i d’aprenentatge”.
L’anglès és un atractiu més per a les famílies, ja que potenciar-la està molt buscat
Per què triomfa l’esport als casals d’estiu?
D’altra banda, l’esport és un altre ingredient imprescindible en un casal d’estiu. En un món dominat per les pantalles, les famílies busquen activitats que allunyin els seus fills. L’entitat de lleure Fundació Pere Tarrés impulsa casals i colònies d’estiu amb programes que combinen activitats físiques amb valors educatius i promouen la participació activa i la reducció del temps davant de pantalles. A Sant Cugat cada vegada hi ha més casals que ofereixen activitats esportives i esports més diferents, a banda dels tradicionals, com l’escalada, esgrima hoquei sobre patins o frisbee.
Els casals d’estiu a Catalunya, a l’alça
Els casals d’estiu s’han consolidat com una peça clau del calendari familiar. Lluny de ser una proposta puntual per cobrir l’absència escolar, avui dia formen part de l’estratègia educativa i de conciliació de moltes llars. Les dades parlen per si soles: fa 25 anys s’oferien 2.540 activitats de lleure educatiu a Catalunya i, segons la Direcció General de Joventut, actualment ja n’hi ha 11.484. Un augment del 352,6% que evidencia l’aposta creixent pel lleure com a espai d’aprenentatge.
Aquest auge no és només quantitatiu, sinó també qualitatiu. Els casals han evolucionat, incorporant continguts cada cop més específics com l’esport. Amb 2.387 casals esportius notificats el curs 2023-2024, queda palès que l’activitat física és un atractiu per a les famílies.
Les biblioteques promouen la lectura dels més joves a l’estiu
Les biblioteques de Sant Cugat van registrar una mitjana de 1.000 visites diàries, amb una presència destacada d’infants i joves. Per fomentar-ne l’ús durant l’estiu, impulsen diverses iniciative
A l’estiu amb les vacances escolars baixen els usuaris de les biblioteques i, per revertir-lo, fa anys que impulsen diferents iniciatives. Entre aquestes, en destaquen dues, una d’àmbit català, Llegir té premi i una de local, ‘les bibliobosses de l’estiu’.
Llegir té premi
Les biblioteques públiques de Catalunya ja fa 10 anys que promouen el concurs ‘Llegir té premi’, una iniciativa del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya i” per fomentar la lectura entre els infants i joves durant l’estiu.
A Catalunya, fa 10 anys que els nens i nenes poden guanyar premis en un concurs
Com es pot participar?
Fins a 2.000 infants i joves que tinguin el carnet de qualsevol biblioteca pública de Catalunya, podran participar en dues categories individuals, de 8 a 11 anys i de 12 a 16 anys i una tercera categoria per a equips. Les inscripcions es poden fer a la web del projecte, llegirtepremi.cat a partir del 19 de maig.
Premis destacats
Els participants hauran de respondre una sèrie de preguntes sobre el que han llegit. Amb els encerts, aconsegueixen punts que els permeten pujar de nivell, desbloquejar peces de l’avatar, guanyar medalles digitals i pujar en les classificacions per optar a més premis. Des de les biblioteques fan el seguiment virtual de l’activitat lectora dels seus usuaris i poden fer recomanacions i animar-los a mesura que llegeixen i progressen en el joc.
L’organització enviarà a les seves biblioteques de referència els premis físics: rellotges intel·ligents, punts de llibre i lots de llibres infantils i juvenils perquè els usuaris puguin anar a recollir-los. El període per guanyar punts comprèn el 25 de juny i el 31 d’agost.
Quant als premis, els guanyadors globals de cada categoria s’enduran un smartwatch o polsera d’activitat cada un; els cinc primers participants de cada categoria i l’equip guanyador de cada etapa, guanyen llibres infantil-juvenil; els 150 primers del rànquing final de cada categoria guanyen un punt de llibre imant commemoratiu; Tots els participants poden guanyar premis virtuals (punts, crèdits, peces per l’avatar, medalles digitals) responent correctament els qüestionaris de comprensió lectora.
A Sant Cugat les bibliobosses promouen el préstec de llibres entre els més joves
Bibliobosses a l’estiu
Des de fa uns 10 anys, les biblioteques de Sant Cugat ofereixen a l’estiu una iniciativa per fomentar la lectura en els infants i joves de la ciutat. Aquesta es tracta de les bibliobosses, bosses ubicades a les sales infantils de les biblioteques amb una selecció de llibres i pel·lícules per edats: de 0 a 3 anys, de 3 a 6 anys, de 7 a 10 anys, i de més de 11 anys.
Com aconseguir la bibliobossa?
A partir del mes de juliol, els usuaris de les biblioteques de Sant Cugat trobaran bosses preparades amb llibres o pel·lícules que podran agafar i emportar-se’ls a casa com a préstec, juntament amb la bossa de regal.
Atractius que ofereix Sant Cugat per a un casal a la natura
Els casals d’estiu a l’aire lliure són una oportunitat per desconnectar els infants i joves de les pantalles i per promoure uns valors de respecte a la natura i la ciutat ofereix un escenari ideal.
- Collserola i Pi d’en Xandri. Sant Cugat compta amb un accés privilegiat al Parc Natural de Collserola, un espai verd immens per fer excursions, aprendre sobre la fauna i la flora i fomentar l’estima pel medi ambient. El Pi d’en Xandri, símbol del patrimoni natural local, és un punt de trobada emblemàtic per activitats de descoberta i respecte per la natura.
- Horts urbans i escolars. La ciutat disposa d’horts comunitaris i escolars que permeten acostar els infants al cultiu sostenible, l’alimentació saludable i la responsabilitat ecològica, fomentant una connexió real amb la terra.
- Cooperatives de consum. Al municipi hi ha diferents iniciatives que apropen als ciutadans els productes que es conreen a les terres de la ciutat. La Rural, El Cabàs i L’Ortiga en són alguns exemples i generen consciència en els més joves sobre els beneficis d’una alimentació sostenible.
- Parcs i zones verdes. Sant Cugat disposa de nombrosos parcs com el Parc Ramon Barnils o el Parc Central, ideals per a jocs lliures, tallers creatius amb elements naturals o espais de descans a l’ombra dels arbres.
- Boscos urbans. La ciutat compta amb espais singulars naturals com el bosc de Volpelleres. És un oasi de natura enmig d’un entorn urbà. Aquest racó tranquil és ideal per protegir-se de la calor de l’estiu. Hi viuen tota mena d’animals i si un es queda assegut una estona en un dels bancs del bosc.
- Fonts naturals. A l’estiu l’aigua és el que millor entra i al municipi hi ha un bon grapat de fonts en espais naturals per descobrir que amb les pluges de març, ragen molt. En són exemples molt representatius la font de Sant Medir, la Font groga, la Font d’en Ribas.
Com preparar el teu fill per a unes convivències
Si és el primer any que heu apuntat al vostre fill a unes colònies, segur que unes setmanes abans us pregunteu si estarà preparat, si serà capaç de fer amics, si s’ho passarà bé, si dormirà bé, etc.
Com saber si està preparat?
Per saber si està preparat, heu de tenir en compte diverses coses:
- La il·lusió i l’interès per anar-hi que mostra o no.
- Si dorm bé a la nit.
- Si ja té un control total dels seus esfínters a la nit per no fer-se pipí al llit.
- Si és sociable amb la resta de nens del parc, del col·le, etc.
- Si menja més o menys de tot sense protestar, etc.
- Si més o menys compleix amb tot és que està preparat.
Què fer si no està preparat?
Però si no ho està, per preparar-lo heu d’explicar-li clarament les activitats que es fan, on dormirà, etc.; expliqueu-li que s’ho passarà molt bé i que podrà fer molts amics; si té por d’estar lluny de casa expliqueu-li que podreu anar a recollir-lo de seguida; deixeu que us ajudi a fer la maleta, així podrà emportar-se aquelles peces de roba, llibres o objectes que més li agradin o amb els quals se senti més còmode.
3 claus per unes colònies sense llàgrimes
1. Preparar el nen a poc a poc. Dies abans de les colònies, s’hauria de transmetre una visió positiva amb vivències personals i destacant activitats divertides.
2. Practicar la separació. Es recomana que el nen/a s’acostumi a estar lluny de la família passant nits amb els avis, per exemple.
3. Fomentar que transmeti les emocions. Anima el nen a parlar sobre com se sent i valida les seves emocions.
Alternatives de joc quan plou un dia de casals...
En els casals d’estiu les activitats a l’aire lliure són el plat estrella, però un dia de pluja també pot ser una oportunitat per ensenyar que hi ha jocs molt divertits per fer en interiors.
Jocs de taula
Fomenten la creativitat, l’agilitat mental i la convivència entre infants.
Jocs en rotllana
Afavoreixen la cohesió de grup, l’atenció i el respecte pels torns.
80 3
Manualitats
Potencien la imaginació, la motricitat fina i l’expressió personal en un ambient relaxat.

Caça del tresor
Estimula l’observació, el treball en equip i la capacitat de raonament.
Jocs de moviment
Ideals per gastar energia, millorar la coordinació motriu i fomentar la col·laboració.
Pintacares
Permet l’expressió personal i transforma als nens en personatges de fantasia o animals.
Cuina
Permet aprendre receptes senzilles i desenvolupar habilitats manuals.
Taller de ciència
Fomenta la curiositat, la resolució de problemes i el treball en equip.
Pintura
Estimula l’expressió personal, la paciència i l’atenció als detalls.
Avantatges d’un casal amb pantalles i sense pantalles
Casal amb pantalles
- Motivació: Les eines digitals ofereixen activitats multimèdia interactives que capten latenció dels nens i reforcen la comprensió de conceptes
- Aprenentatge personalitzat: Les pantalles permeten adaptar el ritme i l’estil d’aprenentatge a cada nen. Amb jocs educatius ajustables o apps personalitzables, cada alumne pot avançar al seu propi ritme, optimitzant temps i recursos
- Accés ampliat a recursos educatius: Internet i les aplicacions ofereixen accés il·limitat a informació i continguts didàctics (vídeos, simulacions, e-llibres) que enriqueixen les activitats del casal
- Desenvolupament cognitiu i resolució de problemes: Diversos estudis mostren que certs videojocs educatius milloren habilitats cognitives clau. Els nens que juguen regularment obtenen millors resultats en tasques de memòria de treball i control d’impulsos
- Foment de la creativitat: Les aplicacions creatives (de dibuix, música, edició de vídeo o programació bàsica) obren noves vies d’expressió. Quan es fan servir amb propòsit, els dispositius digitals es poden convertir en una porta a la creativitat infantil
- Col·laboració i habilitats socials: Integrar pantalles en jocs grupals estimula la cooperació i la comunicació entre els participants. Estudis indiquen que les activitats lúdiques digitals en equip enforteixen el sentit de pertinença i la cooperació entre els infants
- Consciència global i comunicació: L’ús de pantalles connecta els infants amb diverses comunitats i causes socials. Mitjançant vídeos educatius, aplicacions culturals o xarxes escolars segures, podeu explorar altres cultures, aprendre idiomes i conèixer iniciatives globals.
- Inclusió i atenció a la diversitat: La tecnologia adaptativa facilita la participació de nens amb capacitats diferents.
- Eficiència organitzativa: Les aplicacions de gestió milloren la coordinació del casal. Per exemple, plataformes digitals simplifiquen les inscripcions en línia, el registre d’assistents i la planificació d’horaris.
- L’Alfabetització digital i competències del futur: La UNESCO subratlla que la innovació digital en educació impulsa l’alfabetització digital i les competències necessàries del segle XXI
Casal sense pantalles
- Connexió amb l’entorn i la natura: Allunyar-se de les pantalles fomenta el contacte directe amb l’entorn natural i urbà. Les activitats a l’aire lliure potencien la curiositat, el respecte pel medi i el joc lliure.
- Desenvolupament sensorial i motriu: Els jocs tradicionals, les manualitats i les activitats físiques promouen la coordinació, la motricitat fina i gruixuda, i l’exploració activa a través dels sentits.
- Foment de la imaginació: L’absència d’estímuls digitals incentiva la creativitat espontània. Els infants inventen històries, personatges i mons imaginaris a partir del joc simbòlic i dels materials quotidians.
- Concentració i atenció sostinguda: Sense interrupcions digitals, els nens mantenen l’atenció en activitats concretes durant més temps, millorant la paciència i la persistència.
- Habilitats socials i empatia: El joc cooperatiu en persona, sense interferències tecnològiques, reforça el diàleg, l’empatia i la capacitat de resoldre conflictes de manera autònoma.
- Autonomia i presa de decisions: Els infants sense estímuls guiats per pantalles prenen més iniciativa i aprenen a gestionar el temps i les activitats amb més llibertat i responsabilitat.
- Reducció de l’estrès i descans mental: Diversos estudis relacionen l’exposició a pantalles amb una sobreestimulació del cervell. Evitar-les afavoreix la calma, el benestar emocional i un descans cognitiu saludable.
- Promoció d’hàbits saludables: Casals sense pantalles incorporen rutines que fomenten el moviment, el contacte amb la natura, el descans actiu i una alimentació conscient.
- Arrelament cultural i memòria col·lectiva: Jocs tradicionals, cançons populars i activitats manuals transmeten valors culturals i afavoreixen la transmissió intergeneracional.
- Educació en la presència i el “aquí i ara”: Sense pantalles, els nens viuen el moment present de forma més intensa, amb una relació més plena i autèntica amb l’entorn i amb els altres.
Aineto Roig: “Als casals poden sorgir situacions que promouen el creixement de l’infant”
Claudia Aineto Roig, Psicòloga especialista en neuropsicologia clínica. N. Col·legiada: 23.407.
Com podem ajudar els infants a entendre que equivocar-se forma part de l’aprenentatge?
La millor manera d’ajudar-los a entendre que cometre errors, forma part de l’aprenentatge humà i del creixement evolutiu com a persones, és exemplificar-nos com a models. Com a pares o adults de referència, on una de les nostres funcions es educar als nostres fills, podem donar la imatge que som éssers “perfectes”. És important comunicar-nos de manera adient segons l’edat de l’infant, posar exemples de com ens sentíem a la seva edat davant errors o equivocacions i explicar com aquests fets han marcat la nostra evolució, mitjançant experiències del passat i actuals.
Com es poden establir límits sense caure en l’autoritarisme ni en la permissivitat?
Sempre recomano a les sessions de psicoteràpia posar pocs límits, però que aquests siguin simples i clars, que l’infant entengui per què hi són i sigui plenament conscient que si aquests límits no es compleixen poden haver-hi conseqüències . Les conseqüències només han d’aparèixer quan hi ha un desafiament d’aquests límits i aquestes de la mateixa manera han de ser curtes, clares i complir-les.
Protegim massa els infants i adolescents de la frustració?
Considero que un nen o nena és molt evolutiu que es frustri. La frustració pot ser un senyal que a casa hi ha límits i que, per tant, seguretat i coherència. A nivell emocional la frustració pot ser molt conflictiva, pot provocar ràbia, irritabilitat i conflicte. El més important en aquestes situacions és mostrar interès pel qual està sentint l’infant en aquella situació i acompanyar-lo emocionalment en tot moment.
Quin impacte tenen les pantalles en el benestar emocional i social dels nens?
Des del punt de vista terapèutic endarrerir el màxim possible l’ús de pantalles és i serà sempre l’opció més saludable per l’infant. El que sí que considero que és molt important és fer-ne un ús saludable i assertiu de les pantalles, és a dir, controlat en temps i contingut, amb límits i molta coherència.
Quin potencial tenen els casals o activitats de lleure per educar emocionalment els infants?
En els casals o activitats de lleure poden sorgir moltes situacions educatives i socials que promouen el desenvolupament emocional i humà de l’infant. En aquests espais es poden donar situacions on s’hagin de gestionar conflictes, frustració, superació personal, pors, etc., on sempre l’acompanyament d’un adult assertiu serà de gran ajuda.
Maneres d’aprendre anglès a les biblioteques a l’estiu
Les biblioteques de Sant Cugat són un espai ideal per aprendre anglès de manera divertida i interactiva amb una gran varietat d’activitats i recursos adaptats als més petits, els nens poden millorar les seves habilitats en l’idioma mentre gaudeixen de l’estiu
Les biblioteques ofereixen recursos perquè els nens aprenguin anglès de manera lúdica
- Pel·lícules en versió original. Els nens i les nenes poden aprofitar la secció de cinema de la biblioteca per veure pel·lícules amb subtítols en anglès. Això ajudarà als més joves amb la comprensió auditiva i la lectura.
- Espais amb ordinadors i internet. Fes servir els ordinadors de la biblioteca per accedir a recursos en línia per aprendre anglès, com webs, aplicacions o canals de YouTube educatius. Aquests espais són ideals perquè els nens i les nenes explorin continguts adaptats a la seva edat i nivell.
- Hores del conte en anglès. L’auge de l’anglès impulsa que cada cop més biblioteques programin contacontes en aquesta llengua.
- Llibres bilingües. Contes amb text en anglès i català a la vegada: una manera fàcil i divertida de millorar vocabulari i associar paraules. Aquests llibres bilingües estan pensats perquè els nens i les nenes aprenguin sense esforç, llegint històries que captiven i entretenen.
- Audiollibres en anglès. Una excel·lent forma és escoltar contes narrats per parlants nadius mentre segueixes el llibre en paper. Ideal per millorar la pronunciació i l’entonació de forma natural.
- Llibres pop-up i interactius en anglès. Els llibres que amaguen solapes, pestanyes i elements visuals fan l’aprenentatge de l’anglès més atractiu per als més petits.
- Llibres amb sons en anglès. A la biblioteca es poden trobar contes que parlen quan pitges els botons sonors. Els infants escolten paraules, frases o cançons en anglès que els ajuden a associar so i significat d’una manera lúdica i sensorial. Ideal per als més petits que comencen a familiaritzar-se amb l’idioma.
- Diccionaris il·lustrats. Llibres plens d’imatges acolorides que associen paraules en anglès amb dibuixos clars i atractius. Perfectes per aprendre vocabulari temàtic —com animals, aliments o parts del cos— d’una manera visual i memorable. A més, n’hi ha de pensats per a diferents franges d’edat.
- Teatre en anglès. Els nens poden agafar llibres de teatre en anglès i representar petites obres. Amb diàlegs senzills i personatges divertits, poden practicar la pronunciació, la comprensió auditiva i la lectura en veu alta mentre gaudeixen de l’actuació.
- Creació d’un calendari de l’estiu en anglès. El calendari normal on cada mes estigui escrit en anglès (per exemple, “January”, “February”, “March”). Els nens poden ajudar a escriure els noms dels mesos en anglès i després afegir activitats o dates especials a mesura que avancen els dies.
Les biblioteques són un espai ideal per aprendre anglès de manera divertida i interactiva
Educació artística a l’estiu a Sant Cugat
Els casals artístics estimulen l’expressió dels més joves. FOTO: Cedida
A Sant Cugat, l’art és present en moltes expressions i també es transmet també als més petits a través dels casals d’estiu artístics. Aquests, a poc a poc, es van consolidant com una manera de fomentar la creativitat fora de l’aula
Sant Cugat és terra d’artistes, com deia l’”eslògan” creat pel galerista local Josep Canals, que ha esdevingut popular en l’imaginari col·lectiu de la ciutat. I aquesta frase és una realitat també en l’àmbit dels casals d’estiu. Al municipi s’hi poden trobar diverses propostes pensades per estimular l’art en els infants a través de disciplines com la pintura, l’escultura, el dibuix i moltes altres. Precisament, fa pocs anys el TOT va parlar amb Josep Canals sobre com la ciutat apropa l’art als més joves i aleshores va posar l’accent en la necessitat d’aproximar l’art a l’entorn més familiar dels infants, l’escola i va celebrar qualsevol iniciativa que acostés qualsevol disciplina artística als petits. “Tota iniciativa que es faci per difondre l’art en els nens és positiva”, va assegurar. També va insistir que “és a través de les escoles on s’ha de difondre l’ensenyança espiritual”, tot remarcant que “anar a veure un quadre, una exposició, valorar el vol d’un ocell o llegir un poema, si no es fa des de l’escola, els infants perden aquesta part de l’ànima humana”.
Al municipi s’hi poden trobar propostes per estimular l’art en els infants
A més, va posar en valor especialment la tasca que es fa als centres educatius, ja que, segons ell, “les iniciatives de les entitats tenen un pes interessant, però mínim”. Per a Canals, el currículum educatiu ha anat allunyant les arts de l’ensenyament. “Si ens comparem amb altres països europeus, veurem que les arts estan millor considerades, i això es reflecteix en l’expressió artística espontània que podem veure als parcs els diumenges i festius”, va expressar. Però, més enllà de l’escola, les activitats artístiques a l’estiu fora d’aquest àmbit també són importants.
Els casals artístics són un refugi perquè els joves es puguin expressar personalment
Per què serien necessaris els casals artístics?
Per a Maria Fabre, directora de Pou d’Art, les activitats d’estiu que es fan a la seva entitat o que es puguin fer en qualsevol altra de la ciutat és molt beneficiosa perquè els infants surten de l’entorn al qual estan “habituats”, que en el cas dels nens i les nenes podria ser l’escola. “És molt beneficiós el fet de sortir d’un entorn i d’uns companys que coneixem per conèixer nous companys fent el que ens agrada, pintar, retallar, etc.“ D’altra banda, per a fabre, els casals artístics també són un refugi perquè els joves es puguin expressar més enllà de les pantalles. “A Sant Cugat tenim molts alumnes que busquen una expressió personal a través de l’art,“segons Fabre.
Casal d’anglès i piscina, un binomi imbatible
Un casal que combina anglès i piscina és una proposta ideal per a l’estiu. És educativa, lúdica i refrescant que captiva els infants i convenç les famílies en unes vacances que es preveuen caloroses, segons la tendència dels darrers anys
L’aprenentatge de les llengües estrangeres com l’anglès és una exigència del currículim escolar i és una obligació en un món global. A més, en el el cas dels infants i adolescents d’entre 5 i 14 anys, convé que facin una hora o més d’activitat física diària i que redueixin el temps destinat a “activitats de pantalla” a menys de dues hores al dia. Aquestes recomanacions, disponibles al Canal Salut de la Generalitat i les exigències del currículum escolar amb les llengües estrangeres es poden complir amb un casal d’estiu que combini l’aprenentatge de l’anglès amb la piscina. Una combinació que presenta molts atractius per als infants i les seves famílies.
- Perfeccionament d’una llengua global: Els nens milloren les seves habilitats en anglès, una llengua parlada a tot el món, i adquireixen vocabulari útil per comunicar-se en diverses situacions.
- Desenvolupament de la confiança personal: Amb l’anglès com a eina en activitats lúdico-educatives com la piscina, els nens guanyen seguretat per parlar i entendre l’idioma sense por a cometre errors, i se senten còmodes utilitzant-lo en situacions pràctiques.
- Millora de la comprensió auditiva i la pronunciació: Les activitats en anglès permeten que els nens escoltin i imitin sons, frases i expressions comunes, millorant la seva capacitat de comprendre i parlar correctament...
- Estímul del treball en equip: Les activitats, tant a la piscina com en anglès, fomenten la cooperació i la comunicació entre els nens, ajudant-los a desenvolupar habilitats socials importants com la resolució de conflictes i la col·laboració.
- Aprofundir en la cultura anglosaxona: A través de jocs, cançons i contes en anglès, els nens tenen una visió més àmplia de les costums i tradicions de països on es parla aquest idioma, enriquint el seu bagatge cultural.
- Millora de la forma física i l’agilitat: Les activitats a la piscina, com els jocs aquàtics o les sessions de natació, ajuden a millorar la coordinació motriu i la resistència física, tot mentre es diverteixen en un entorn agradable.
- Reforçament del llenguatge a través del joc: L’anglès es practica de manera espontània i natural en jocs i activitats divertides, sense que els nens percebin que estan estudiant, la qual cosa facilita l’aprenentatge.
- Estimulació de l’autonomia i l’autoestima: Aprendre anglès de manera activa i participar en activitats aquàtiques permet als nens prendre decisions per ells mateixos, ajudant a desenvolupar la seva independència i confiança.
- Viure una experiència inoblidable: La unió entre diversió, amistat, anglès i piscina crea un record positiu i emocionant que els nens tindran per sempre, associant l’aprenentatge amb moments agradables.
Trucs per combatre la calor durant els casals
L’arribada de l’estiu i l’augment de temperatures extremes a causa del canvi climàtic està obligant els casals d’estiu a adaptar-se per garantir la seguretat i el benestar dels infants.
- Evitar les hores punta de calor. En situacions de calor extrema, les activitats a l’aire lliure es programen a primera hora del matí o a última de la tarda, quan el sol no és tan intens.
- Buscar camins amb ombra. Quan es fan excursions, es prioritzen rutes amb zones ombrívoles per reduir l’exposició directa al sol.
- Vestir roba lleugera i transpirable. És essencial que infants i joves portin peces de cotó o tècniques que afavoreixin la transpiració i la comoditat.
- Beure aigua sovint. Els monitors insisteixen en una hidratació constant i controlen que tots duguin ampolles d’aigua plenes.
- Fer servir protecció solar. Aplicar crema solar amb freqüència és clau per evitar cremades, molèsties i problemes de salut.
- Incloure activitats d’aigua. Jocs amb aigua, piscines o aspersors són perfectes per refrescar-se, tot i que cal adaptar-se a les normatives locals.
- Preparar menús adaptats a la calor. Els àpats freds, lleugers i hidratants són una bona alternativa quan cuinar al bosc no és possible per risc d’incendi.
- Tenir un pla d’evacuació. És important que els casals comptin amb protocols clars davant situacions d’emergència relacionades amb la calor.
- Demanar suport i espais alternatius. Els organitzadors demanen a les administracions espais segurs per cuinar o refugiar-se si les condicions al bosc no són segures.
- Fes servir gorres i barrets. Protegir el cap dels infants amb gorres o barrets és fonamental per evitar cops de calor.
- Crear zones d’ombra mòbils. Amb tendals, lones o para-sols, es poden generar espais protegits del sol allà on faci falta.
- Demanar suport i espais alternatius. Els espais tancats es ventilen bé i, si cal, s’utilitzen ventiladors o sistemes de refrigeració.
- Evitar activitats físiques intenses al migdia. Els monitors vigilen símptomes com marejos, cansament o irritabilitat per actuar amb rapidesa.
- Refrescar els espais interiors. Els espais tancats es ventilen bé i, si cal, s’utilitzen ventiladors o sistemes de refrigeració.
- Promoure el descans i les pauses a l’ombra. És important planificar moments de calma a l’ombra per recuperar forces i evitar un sobreesforç.
Els casals d’estiu, claus per aprendre hàbits saludables
Els casals d’estiu són una font desbordant d’aprenentatges, i molts d’aquests tenen a veure amb hàbits saludables que serviran als infants al llarg de la vida
Els casals d’estiu tenen molts virtuts i una d’aquestes és que són una font d’aprenentatges d’hàbits saludables. A través del joc, la convivència i la descoberta, els infants incorporen rutines que afavoreixen el seu benestar físic i emocional. Menjar de manera equilibrada, moure’s diàriament, descansar, cuidar la higiene o saber expressar les emocions són alguns dels aprenentatges que poden adquirir sense adonar-se’n. Amb un entorn estimulant i monitors formats, aquestes experiències d’estiu poden tenir un impacte molt positiu en el seu desenvolupament.
A través del joc, la convivència i la descoberta, els infants incorporen rutines saludables
- Alimentació equilibrada: Es prioritzen menjars sans i variats, amb fruita, verdures i opcions casolanes. A més, es consciencia els infants sobre la importància de menjar bé i provar aliments nous.
- Activitat física diària: Jocs de moviment, esports d’equip i circuits motrius fomenten la coordinació i el gust per l’activitat física. L’exercici es presenta com un plaer, no com una obligació. fractures i millora el sistema immunitari i l’aborció de vitamina D.
- Educació emocional: Es creen espais per parlar de com se senten, fomentar l’empatia i aprendre a gestionar conflictes. Això afavoreix un entorn més sa i inclusiu.
- Descans adequat: Es tenen en compte els ritmes dels infants, amb moments de calma i temps de desconnexió. El descans ajuda a mantenir l’equilibri emocional i físic.
- Hàbits d’higiene: Rentar-se les mans abans de menjar o després de jugar, cuidar la higiene personal i adquirir rutines bàsiques són part del dia a dia..
- Contacte amb la natura: Excursions, jocs a l’aire lliure i activitats de descoberta desperten la curiositat i el respecte pel medi ambient.
- Participació activa: Els infants s’impliquen en les decisions i organització diària, guanyant autonomia i sentint-se protagonistes. respecte al creixement personal i espiritual.
- Tallers pràctics: Activitats com cuinar receptes senzilles, plantar llavors o fer sabons naturals connecten els hàbits saludables amb l’experiència directa.
- Bon ambient educatiu: L’equip de monitors acompanya amb empatia i exemple per afavorir una convivència positiva i l’aprenentatge dels valors socials. A través del joc, la convivència i la descoberta, els infants incorporen rutines saludables
- Bon ambient educatiu: L’equip de monitors acompanya amb empatia i exemple per afavorir una convivència positiva i l’aprenentatge dels valors socials.
És important rentar-se les mans abans de menjar o després de jugar
Una oferta de casals variada més enllà de l’esport: teatre i dansa
La Unió ofereix diferents propostes. FOTO: Cedida
L’estiu és una gran oportunitat perquè els infants aprenguin i es diverteixin alhora. A Sant Cugat, les famílies poden escollir entre una àmplia oferta de casals pensats per a tots els interessos.
L’estiu és un moment ideal perquè els infants gaudeixin, aprenguin i descobreixin noves passions. A Sant Cugat, les famílies poden triar entre una àmplia varietat de casals d’estiu adaptats a totes les edats i interessos. Des dels més esportistes fins als més creatius, hi ha opcions per a tothom.
L’oferta a Sant Cugat destaca també per la qualitat pedagògica, els equips professionals i els valors que transmeten
L'escola de Música i Dansa Fusió té una àmplia oferta. FOTO: Cedida
Els casals esportius fomenten l’activitat física, el treball en equip i l’esperit de superació. Futbol, bàsquet, natació o gimnàstica són només algunes de les disciplines que s’hi poden practicar. Paral·lelament, per als qui estimen les arts escèniques, els casals de teatre són una oportunitat per perdre la por escènica, treballar l’expressió corporal i compartir escenaris amb nous amics. I per als que viuen la música amb intensitat, els casals de dansa combinen ritme, coordinació i diversió en cada sessió.
L’oferta a Sant Cugat destaca també per la qualitat pedagògica, els equips professionals i els valors que transmeten. Una proposta completa per a un estiu actiu, enriquidor i, sobretot, inoblidable.
Rueda: “Tenim nens nascuts el 2025 i ja estan inscrits per entrar al cau”
Olivia Rueda, monitora a AEiG Berenguer el gran de Minyons i escoltes de Catalunya
Què oferiu al vostre agrupament que no ofereixin altres casals?
Crec que són bastant complementaris. Nosaltres ens centrem molt més en la pedagogia i en com educar-los, d’alguna manera, en com ser personetes d’aquest món, però compartim valors amb altres casals de la ciutat que basen més la seva oferta en l’esport. Però, nosaltres eduquem molt en el lleure i des de la vivencialitat i amb valors transversals.
Ja l’entenc...
I d’alguna manera quan a l’estiu els nens venen a fer campaments amb el cau surten més de la seva zona de confort que en un casal que ja fan a l’escola que van durant el curs o en un club esportiu al qual ja hi estan apuntats durant el curs. En aquest sentit, sí que el recomanaria molt el cau i, si no aquest, qualsevol dels esplais que hi ha a Sant Cugat que també n’hi ha molts.
I ara hi ha més gent que ve al cau que quan era petita?
Penso que sí. Quan vaig entrar al cau aquest havia passat per una època molt escassa... Aleshores només hi havia tres caps i ara en som 27! Per això van reduir molt el nombre de nens i justament vaig entrar quan va tornar el creixement de l’agrupament de forma massiva. En aquella època tothom entrava i ningú es quedava fora, però ara, en canvi, tenim una llista d’espera llarguíssima. Sobretot dels més petits. Tenim nens que han nascut el 2025 i ja estan inscrits a la llista d’espera per entrar al cau.
Els campaments d’estiu que oferiu són una manera efectiva de deixar les pantalles...
Sí, exacte. Venen i ja saben que no poden tenir pantalles... Als més petits també els requisem els rellotges, que acostumen a ser les pantalles que porten a sobre.
I com ho porten?
Les caps són les primeres que traiem el mòbil per fer-los fotos, i veiem que les pantalles els atrapen. Un dia els vam ensenyar un vídeo d’una cap que estava d’Erasmus i estaven tots embadalits. Realment les pantalles és una realitat que tenen molt en el seu dia a dia i les tenen molt normalitzades. AIxò ho veiem molt quan els deixem temps lliure i al cap d’una estona ens venen i ens diuen que s’aburreixen. No saben estar aburrits.
Amb què es queda del primer any com a monitora?
Em quedo amb el fet que no pares d’aprendre coses tant dels teus cocaps com dels infants. És a dir, tenim converses amb ells que no me les esperava. També em quedo amb aprendre coses que no sabia i descobrir singularitats de cada nen inesperades. Moltes vegades tenen molta més profunditat de la que aparentment sembla i estableixen converses entre amb una profunditat sorprenent.
Subscriu-te al butlletí
Facebook
X
Instagram
YouTube
WhatsApp
Telegram
TikTok