Alba Gordó: “S’ha de plantejar una mobilitat sostenible, no ens en queda una altra"

Entrevista amb Alba Gordó, comissionada per l'emergència climàtica a l'Ajuntament de Sant Cugat

La regidora Alba Gordó (ERC-MES) és la comissionada per l’emergència climàtica del govern de Sant Cugat, un càrrec de recent creació. També és regidora de Sostenibilitat i Joventut i prové de Jovent Republicà. El TOT l'entrevista per saber els objectius per aquest mandat i les mesures que s'aplicaran per reduir la contaminació a la ciutat.

Quins són els objectius?

Som conscients que estem en una emergència climàtica i ens queden pocs anys per poder reaccionar i quedar-nos per sota dels 1,5 graus en escalfament global. Hem d’impulsar totes les mesures possibles des de l’àmbit local per fer front a aquesta emergència. El nostre principal objectiu és aquest.

Per què es va crear aquest comissionat?

Perquè calia abordar el problema d’una manera transversal, més enllà de la regidoria de medi ambient. Volem fer molt èmfasi en el fet que cal treballar plegats des de tots els departaments de l’Ajuntament, i sobretot des de la societat, per reduir l’empremta ecològica de la ciutat. És una declaració d’intencions, posem aquest problema al centre del debat polític i ens hi comprometem.

Què es pot fer des d’un ajuntament?

Frenar i aturar el canvi climàtic és complicat, perquè ja l’estem vivint. La temperatura ha augmentat un grau des dels anys 60. A vegades pensem en el canvi climàtic com un futur, però ja és aquí. Estem convençuts que des de l’Ajuntament es poden fer moltes coses. Per exemple, impulsar molt la producció i autoconsum d’energies renovables. Una de les propostes és que els edificis públics estiguin recoberts amb plaques solars. També avançar en els camins segurs perquè els infants puguin anar caminant a l’escola o fer un bus escolar.

Es declararà l’emergència climàtica?

No volem fer una declaració i marxar de vacances sense fer res. Per nosaltres no és tan important la declaració sinó que fem i com es materialitza. El nostre compromís és declarar l’emergència climàtica abans d’acabar l’any i acompanyar-ho d’un pla d’acció per començar a treballar per reduir substancialment l’empremta ecològica. Ja hem començat a treballar en el pla d’acció i en crear una taula per l’emergència climàtica.

"Les solucions dràstiques no funcionen"

El trànsit és una de les principals fonts de contaminació. L’1 de gener ha d’entrar en vigor la prohibició als vehicles més antics i contaminants al centre, però excloent els dels residents. Es reduirà més la presència de cotxes al centre de Sant Cugat?

Això és una directriu de l’Àrea Metropolitana i el que no farem és anar-hi en contra. Entenem que no podem seguir com hem viscut com fins ara perquè ens està portant al precipici. El que cal és posar alternatives, reduir la necessitat de mobilitat. Sant Cugat té set estacions de ferrocarril i les hem d’aprofitar més. Potser no cal agafar el cotxe per anar al centre. D’altra banda, bicicletes i vehicles elèctrics de mobilitat personal també s’han de tenir en compte. S’ha de plantejar una mobilitat sostenible, no ens queda una altra atlernativa.

Sovint és complicat que sense prohibicions la gent deixi el cotxe a casa. Us en plantegeu?

Ho estem estudiant, tot just estem convocant reunions amb tots els departaments de l’Ajuntament per veure què podem fer. Estem veient una mica què és el que podem fer i el que no. Però és veritat que hem d’anar cap a una reducció del vehicle mobilitzat.

alba gordo 2

Alba Gordó FOTO: Bernat Millet

Davant d’aquesta situació d’emergència climàtica, no calen solucions més dràstiques?

Les solucions dràstiques no funcionen. El que necessitem és que tothom vagi en la mateixa direcció i per això és important engegar un procés participatiu. Per molt que féssim grans mesures, si la ciutadania no va cap aquí, quedaran en res. És important impulsar accions d’impacte, però alhora garantir que la ciutadania avanci en aquesta direcció. És la millor manera per garantir l’objectiu de reduir l’empremta ecològica.

Hi ha un estudi científic realitzat a Barcelona i a Sant Cugat que demostra que la contaminació té perjudicis pel desenvolupament del cervell dels infants. Hi ha algun projecte per reduir cotxes al voltant de les escoles?

Tenim moltes propostes però hem de veure com es poden implementar. És un procés molt llarg. A poc a poc anem sumant adeptes i ens n’hem adonat de la magnitud de la tragèdia de l’emergència climàtica. Però fins ara s’ha fet poca feina i no es pot fer d’un dia per l’altra.

Quin missatge enviaria a la ciutadania menys sensibilitzada?

Els experts científics fa molts anys que adverteixen que la situació és catastròfica, segons diuen alguns. Ara comencem a veure les primeres conseqüències, per exemple hem tingut un pic de calor de més de 40 graus a tot Catalunya o grans pluges en trenta minuts. Tot just està començant i si no comencem a fer-hi front, només farà que augmentar. Han aparegut moviments que donen esperança. Jo diria a la ciutadania que ens sumem a aquest moviment.

Què demanaria als santcugatencs per reduir la petjada ecològica i la contaminació?

La responsabilitat és alhora individual i col·lectiva. Individualment es poden fer moltes coses i la primera, per exemple, és no volar o tenir menys fills. A partir d’aquí que cadascú ha de valorar l’impacte de les seves accions i ser-ne conscients. El més important és la societat en què vivim i com l’entorn condiciona les nostres decisions. M’agradaria que el màxim de gent possible se sumi a moviments com Fridays for Future, que tenen força per canviar lleis a altres àmbits. Des de l’Ajuntament ens hi volem posar, però cal que la ciutadania ens acompanyi perquè no serà fàcil, hem de canviar moltes coses.

Sant Cugat és dels municipis on més aigua es consumeix, amb un model amb molts espais verds. És sostenible aquest model?

Hem parlat moltes vegades d’aquest model de parcs i jardins. És veritat que els espais verds ajuden també a reduir el diòxid de carboni i és bo. Hem de trobar un equilibri, però les zones verdes han de ser amb espècies autòctones que no requereixin tant reg. Intentarem treballar en aquesta direcció.  

"S'ha de fer una gestió més sostenible de Collserola"

I pel que fa a plàstics i al reciclatge, que farà l'Ajuntament per millorar aquesta gestió?

Hi ha experiències bones com instal·lar la recollida porta a porta millora el reciclatge. Ho hem d'estudiar. El problema no és tant com gestionar els residus, sinó treballar per no produir tants residus. La responsabilitat és individual i col·lectiva.

Quina ha de ser la relació de Sant Cugat amb Collserola?

Fins ara Sant Cugat potser ha viscut una mica d'esquena a Collserola. Ara farà 25 anys dels grans incendis de La Floresta i les Planes, Collserola és un patrimoni molt important per la ciutat i hem de gestionar de manera molt conscient. Ens agradaria impulsar projectes que ens permetin consumir de més a prop i fer una gestió més sostenible de Collserola, més ambiental. A Collserola hi va haver una primera prova de portar ramats per netejar el sotabosc, molt important per la prevenció d'incendis, i no se li va donar continuïtat. Per nosaltres és important.

L'objectiu és també reduir el consum energètic en equipaments municipals?

Sí, és l'objectiu. Però encara no sabem el consum exacte de cada edifici municipal i hi hem de treballar. L'Ajuntament ha de ser el primer exemple.

 

Més informació
 
Comentaris

Destaquem