Una plataforma de ciclistes reivindica l'ús de la BTT a Collserola davant les prohibicions

El grup denuncia la "discriminació" de les bicicletes a Collserola arran de la nova regulació

La plataforma Collserola Sport Respecte i Ciclisme denuncia públicament la "discriminació" que pateixen les bicicletes tot terreny (BTT) al Parc Natural. Arran de la regulació que va establir el Consorci de Collserola i que van adoptar municipis com Sant Cugat, un grup de ciclistes es va aplegar per fer sentir la seva veu i reivindicar l'ús de la bici a la serralada.

Més info: Entra en vigor la normativa de bicicletes de Collserola: fins a 500 euros de sanció

"La regulació que han fet és clarament discriminatòria. Algun tipus de regulació és necessària, però ha de ser equitativa i que afecti tots els usuaris del Parc", explica el santcugatenc Xavier Serret, membre de la plataforma.

Fins a 500 euros de sanció

La nova normativa que regula l'ús de la bicicleta pel Parc Natural de Collserola va entrar en vigor el gener de 2019 amb l'objectiu de garantir la convivència entre els usuaris davant de la massificació de la serralada, que va rebre gairebé 5 milions de visitants durant el 2018.

Més info: Collserola va rebre gairebé 5 milions de visitants el 2018

L'ordenança estableix quines són les actituds que han de seguir els ciclistes, per quins espais poden passar o quina és la relació amb els vianants. A més, introdueix sancions de fins a 500 euros segons la gravetat de la infracció. Així, es prohibeix passar per qualsevol corriol i es limita els camins pels quals poden passar. També estableix la velocitat màxima o la distància que han de deixar amb altres usuaris.

Tot i això, des de Collserola Sport Respecte i Ciclisme no tenen constància que s'hagi efectuat cap multa.

Criminalització dels ciclistes

Xavier Serret considera que amb la normativa del Parc de Collserola s'ha "criminalitzat" a tot el col·lectiu ciclista per l'actitud de quatre persones amb actituds incíviques. Comparteixen la idea que el parc està "massificat" i per això entenen que és necessària una regulació, però no l'actual, molt restrictiva amb les bicis.

"Si tots els corriols estan prohibits, tots estan permesos"

"Quan tot està prohibit, tot està permès. Si tots els corriols estan prohibits, tots estan permesos perquè tens una sensació d'impunitat i fas el que vols", reflexiona Serret, que ha viscut més de vint anys a l'estranger i ha vist altres models de gestió de zones naturals massificades per fer compatibles totes les activitats.

Corriols destinats als ciclistes

Així, aposta per una regulació que permeti el descens en BTT per determinats corriols i s'indiquin de manera clara per evitar accidents. A més, considera que s'hauria de crear un 'trail center' amb usuaris de bici de muntanya que gestionin i organitzin aquests corriols, per assegurar un bon manteniment i un bon ús.

"Amb aquesta estratègia s'eviten conflictes entre els diferents usuaris per la massificació que hi ha", afirma.

Reivindicar la bicicleta

La plataforma reivindica l'ús de la bicicleta tot terreny i vol visibilitzar que hi ha un "segment molt important" de la societat que en fa ús. "Els últims anys s'ha promocionat el benestar i acostar-se a l'entorn natural. Aquesta tendència no s'ha d'aturar, s'ha d'incentivar perquè és pel benestar de tots. S'ha de gestionar la massificació", assenyala el membre de Collserola Sport Respecte i Ciclisme.

D'aquesta manera considera que la creació de 'trails centers' i recorreguts marcats per bicicletes es "promocionarà" l'activitat física i en contacte amb l'entorn natural.

Impacte en la natura

Més enllà de la massificació i la convivència entre usuaris, un dels motius que esgrimia el Parc de Collserola per impulsar la regulació era l'impacte que tenien les bicicletes sobre l'entorn natural.

Segons Serret, hi ha estudis que demostren que el pas de vianants erosiona molt més el terreny que els ciclistes i que l'impacte en l'ecosistema és major el provinent, entre altres dels gossos.

 
Comentaris

Destaquem