L'ús de la bicicleta es dispara a Sant Cugat

La venda i reparació de bicicletes ha crescut de manera exponancial a Sant Cugat

L'ús de la bicicleta ha augmentat a Sant Cugat durant l'últim any. Així es desprèn de les dades dels comptadors del camí de Can Gatxet i de la rambla del Celler, que des del confinament han superat amb escreix els registres de 2019. També les botigues de bici han experimentat un creixement exponancial que, fins i tot, ha acabat amb els estocs.

"Quan la gent prova la bici, se n’adona que és la manera més ràpida de moure’s pel centre"

Un creixement tant de les vendes com de la feina al taller. "Hem notat un increment molt gran, que s'ha mantingut", explica Jordi Castelló, propietari de VAIC, que creu que s'està iniciant "un canvi de tendència" entre la població en favor de la bicicleta.

"Quan la gent prova la bici, se n’adona que és la manera més ràpida de moure’s pel centre i el canvi és immediat", afegeix Castelló.

D'aquesta manera es constata que l'ús de la bicicleta està augmentant després del confinament. Un increment que es produeix tan durant els dies laborables com, especialment, els caps de setmana. També coincideix amb la posada en marxa de l'Anella Verda, que ha implantat un carril bici a vies com Francesc Moragas, Rius i Taulet o Pla del Vinyet.

Esport o urbana?

El propietari de VAIC explica que just després del confinament, el que va créixer més va ser la bicicleta esportiva. La gent volia bicis per fer esport o fer passejos en família amb unes perspectives de vacances limitades. "Al taller vam rebre bicis que feia anys que no es tocaven de gent amb ganes de recuperar-la".

Però actualment, apunta, està creixent molt la bicicleta urbana. Castelló creu que això indica un canvi d'hàbits en la mobilitat, també afavorit per mesures com l'Anella Verda. "La sensació és que l'ús de la bici ja anava a més i, amb l'anella verda, més gent s'està decidint", argumenta.

També influeix les subvencions posades en marxa per administracions com la Diputació o l'Ajuntament de Sant Cugat per la compra de bicis elèctriques. Des de VAIC, però, alerten que si no es dota d'un pressupost suficient, pot quedar en molt poca cosa: "Si ho demanen 200 persones i se’n donen 15, serà ridícul". A més, el tràmit de les subvencions ha portat molta feina a les botigues i lamenta que molts clients potser se'n quedaran sense tot i les gestions fetes.

Un mercat superat

"El sector de la bici ha mort d’èxit, la demanda ha pujat exponencialment i no hi ha prou producte. El sistema està col·lapsat", sentencia Josué Sospedra, de ClincBikes. Això comporta que els clients han d'esperar mesos per rebre les seves noves bicis o per recanvis. "Giant, el primer fabricant de bicis del món, ens està donant dates per desembre i, el gruix de la comanda, pel març", afegeix. Amb els recanvis, tres quarts del mateix.

"Totes les bicis dels trasters han sortit i això ha provocat problemes d'estoc de recanvis, especialment de bicis de 400 o 500 euros", apunta Sospedra. Amb aquesta realitat, des de la botiga fan molta atenció al client però la facturació es comença a ressentir, ja que no poden atendre tota la demanda.

"Allau de nous usuaris"

Tot plegat ha portat "un allau de nous usuaris", que des de ClinicBikes experimenten tan en bici urbana com esportiva. "Molta gent ha optat per fer esport amb bicicleta perquè és una opció per estar a l'aire lliure i sense mascareta", apunta Sospedra, que afegeix: "Molts nous usuaris ara es vol moure en bici per la ciutat, perquè amb el cotxe és un drama". Tot plegat està comportant una crescuda de bicis per la ciutat i els carrils bici.

Un creixement que Josué Sospedra creu que es mantindrà, tot i que alguns nous usuaris acabin abandonant la pràctica.

La rambla del Celler

Els comptadors de la rambla del Celler i del camí de Can Gatxet disposen de les xifres del pas de bicis des de finals de maig de 2019 i permeten comprovar l'evolució de l'ús d'aquest vehicle durant l'últim any.

En els mesos de juny, juliol i agost de 2019 van passar pel camí de Can Gatxet un total de 35.664 bicicletes, mentre que al 2020 es va arribar a les 46.251. Això suposa un creixement de gairebé el 30%. Pel que fa a la rambla del Celler, al 2019 es van registrar 53.652 bicis durant els mateixos tres mesos i al 2020 la xifra va augmentar fins a les 60.681. És un increment d'un 13%.

La mitjana de bicis per setmana a la rambla del Celler des del maig de 2020 és de 4.755; mentre que la diària és de 679. Són una setantena de bicicletes més al dia que durant el 2019.

De fet, el dia amb més trànsit que ha registrat mai el comptador de la rambla del Celler va ser el dissabte 23 de maig, amb 1.124 bicis. La setmana del 25 de maig, amb 6.151, ha estat la més transitada.

Camí de Can Gatxet

Pel comptador del camí de Can Gatxet han passat gairebé 900 bicis més per setmana durant els mesos de maig, juny i juliol de 2020 que al 2019 (passant de 2.807 a 3.658). Diàriament s'ha incrementat de 401 a 522.

El diumenge 31 de maig ha estat el dia amb més afluència des que hi ha dades, amb 1.110 bicis. La setmana del 18 de maig de 2020 també va marcar una xifra rècord, 5.357.           

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter, Instagram i TikTok.

 
Comentaris

Destaquem