L'Ajuntament aposta per consolidar l'Anella Verda, que està oberta a modificacions

El regidor de Mobilitat, José Gallardo, explica com s'està treballant la implementació de l'Anella Verda a Sant Cugat

L'Anella Verda impulsada per l'Ajuntament de Sant Cugat per afavorir una mobilitat més respectuosa amb el medi ambient ha generat polèmica a la ciutat amb la posada en funcionament en les darreres setmanes d'una prova pilot. Una prova pilot que ha servit per implantar un carril per a vianants a la rambla de Ribatallada i un carril bici al carrer de Francesc Moragas, seguint per l'avinguda de Rius i Taulet i l'avinguda de Lluís Companys en els pròxims dies. Uns nous carril que ha suposat la pèrdua d'un carril de circulació de vehicles de motor en alguns trams i, en altres, la pèrdua de places d'aparcament.

Més info: S'eliminen carrils de circulació de vehicles de motor per crear una anella verda al centre

Una decisió que compta amb diferents persones i col·lectius que es mostren favorables a la mesura, però que també ha generat malestar, principalment, entre els comerciants de la zona, que ho veuen com una mesura que els farà perdre clients. I també entre els veïns i veïnes que s'han vist "atrapats" en els seus desplaçaments al centre, i que han manifestat el seu descontentament amb botzinades en les hores en les quals s'acumulen més vehicles a la zona.

Més info: El comerç, en contra de l'anella verda

Des de l'Ajuntament de Sant Cugat, el regidor de Serveis Urbans, Mobilitat i Transport, José Gallardo, remarca el caràcter de "prova pilot" que té aquesta mesura, però subratlla també que "l'objectiu és intentar que es consolidi allà on es pugui consolidar i, per tant fer un canvi d'hàbits". És per aquest motiu que la mesura s'ha implementat en aquest moment, "abans de l'estiu, perquè la gent tingui aquests mesos que hi haurà menys trànsit per acostumar-se i poder buscar altres alternatives per arribar al centre o moure's per la ciutat d'una altra manera, amb bici, patinet o caminant".

En aquest sentit, apunta, "la prova de foc vindrà de setembre a novembre", moment en el qual el consistori valorarà "si el que està fet funciona, si no funciona, si té més perjudicis que beneficis, i què és el que modificarem, si ho traurem tot, si traurem una part, si modificarem una part...". Per tant, una mesura oberta a modificacions en funció del resultat que doni en els pròxims mesos.

 

El comerç, preocupat

Pel que fa al malestar generat entre els comerciants, Gallardo explica que s'han mantingut diferents reunions amb aquest col·lectiu, dues amb l'associació Sant Cugat Comerç, i dues més específiques amb els comerciants del carrer de Francesc Moragas. "Els vam explicar el que faríem i els vam donar una pàgina web perquè diguessin les seves peticions i neguits per poder adaptar-nos a les seves demandes", assenyala, destacant que la principal preocupació és causada per les zones de càrrega i descàrrega.

"Hem fet algunes modificacions, i en farem més", assegura el regidor de Mobilitat, explicant com, en els pròxims dies s'habilitarà "una zona de càrrega i descàrrega permanent al carrer de Francesc Moragas amb la rambla del Celler, fent el carril bici més estret perquè pugui passar el bus", i "una càrrega i descàrrega d'un temps limitat a rambla de Ribatallada". En aquest sentit, ha aclarit que "un carril bici amb càrrega i descàrrega és inviable per seguretat, ja que el camió hauria d'envair el carril".

Unes modificacions que s'aniran fent en funció de les necessitats que es detectin per tirar endavant aquest projecte de l'anella verda, en el sentit més ampli. "Quan parlem de l'anella, l'anella connectarà i ampliarem amb altres zones", explica Gallardo, detallant que es tracta de "connectar els carrils bici que ja existeixen, i connectar els altres barris de la ciutat", connectant, per exemple, "el Parc Central a partir de Manel Farrés, connectar Valldoreix, i l'Hipòdrom amb Rius i Taulet", entre altres.

"Volem fer una xarxa més àmplia de carrils bici tenint en compte que haurem d'aplicar la Zona de Baixes Emissions; per molt que ho vulguem endarrerir, el 2023 ens obligarà la Unió Europea a fer-ho. I, o ens adaptem dos anys abans, o si no, aquest canvi de cop, tindríem aquests problemes multiplicats per deu", explica.

Preocupació dels comerciants

Gallardo ha remarcat "entendre" la preocupació dels comerciants. "Estem en contacte completament amb els comerciants, que sabem que no els convencerem en cap moment, però si hem de fer alguna modificació en algun moment, es farà. Estem oberts, però és una política que estem molt segurs de fer-la, i que tirarem endavant", explica.

"No crec que les places d'aparcament siguin el problema. Amb la càrrega i descàrrega, tenen tota la raó del món, i hem de buscar alternatives", explica Gallardo.

 

En aquest sentit, ha destacat la preocupació de l'equip de govern vers el comerç local. Així, ha recordat que es faran aquestes dues modificacions en zones de càrrega i descàrrega, però que "hi ha més punts a Sant Bonaventura, Sant Antoni o Dos de Maig", i subratllant que hi ha diferents pàrquings disponibles a la zona, i que únicament s'han tret entre 8 i 10 places d'aparcament al carrer.

Més info: Sant Cugat compta amb 29 noves zones de càrrega i descàrrega

Entre les mesures adoptades per afavorir el comerç, Gallardo també ha destacat l'ampliació de la gratuïtat de la Zona Verda amb la tarifa Plis Plas a una hora, o la creació de 29 zones de càrrega i descàrrega en zones residencials "perquè qui fa repartiment a domicili pugui aparcar en aquests punts". "Estem mirant també pel comerç", ha remarcat, destacant també la feina que s'està fent conjuntament amb la Tinenta d'alcaldia de Comerç i Promoció Econòmica per "fer algun tipus de promocions mitjançant la targeta Sant Cugat Comerç".

Més info: Eliminació de carrils de vehicles: entitats ecologistes ho celebren i el comerç, preocupat

Respecte a la campanya que els comerciants han engegat en contra de l'Anella Verda, Gallardo n'ha mostrat "tot el respecte". "Hem de ser empàtics, i entendre que ells també defensen els seus interessos en aquest sentit. Però hem de mirar pels interessos del conjunt de la població, no només d'una part de la població. I això no vol dir que els deixem tirats. Estem mirant com ajudar-los, i creiem que això els ajudarà a llarg termini", assegura.

"La ciutat va cap a aquesta direcció, i hem de fer pedagogia, sobretot amb la ciutadania", afirma Gallardo, assegurant que "és molt complicat, i sabem que és un repte brutal, i que serà molta pressió". Però es mostra convençut que "amb sentit comú, parlant, i després veient què funciona, i amb possibles modificacions, tirarà endavant".

Més informació
 
Comentaris

Destaquem