Gallardo, regidor de Mobilitat: "La reducció del cotxe és l’objectiu”

La Zona de Baixes Emissions de Sant Cugat, la zona verda d'aparcament o els patinets són algunes de les qüestions que analitza el regidor de Mobilitat

José Gallardo (PSC) és el regidor de Serveis Urbans, Mobilitat i Transport. És llicenciat en Geografia per la Universitat Autònoma de Barcelona i amb un Màster en Formació de Professorat de Secundària. El juny de 2019 va ser escollit regidor de l’Ajuntament de Sant Cugat per primera vegada.

Quin és el principal repte que us marqueu en mobilitat?

Fer una mobilitat més sostenible i apostar pel transport públic.

Quins són els punts dèbils que heu detectat?

Cal una millora del transport públic, que s’adapti a la realitat de municipi. Hi ha línies com la 1 que funcionen i que ampliarem per reduir la freqüència a quinze minuts. Altres línies no són vistes com una alternativa per deixar el cotxe.

Hi ha massa cotxes a Sant Cugat?

Si volem apostar per una ciutat més sostenible, la reducció del cotxe ha de ser l’objectiu. Ha d’anar acompanyat de molestar el menys possible la ciutadania, però sabem que serà difícil i hi haurà alguna afectació. No podem continuar amb la mateixa mobilitat que fins ara.

Més info: El cotxe, protagonista excessiu de la mobilitat a Sant Cugat

Quan hi haurà Zona de Baixes Emissions?

Estem redactant l’ordenança i acabant de decidir com s’aplica. Hem d’estudiar quin seria el periode de gràcia pel qual els vehicles residents poden circular per la Zona de Baixes Emissions. A la llarga, els veïns tampoc podran circular-hi, com a Barcelona.

Davant l’emergència climàtica actual, serà suficient aquesta restricció? Més tenint en compte que a Sant Cugat el parc d’automòbil és més modern.

És veritat que a Sant Cugat el parc de vehicles que no podria circular per la ciutat seria al voltant del 16%. A Barcelona és el 20% a. És un aspecte positiu perquè ens complica menys l’aplicació de l’ordenança.

Serà suficient aquest 16% per fer front a l’emergència climàtica?

Per fer front al 100% a l’emergència climàtica evidentment que no, però hem de fer actuacions per reduir al màxim l’impacte al medi ambient. Fins que no es provin, no se sabrà.

Més info: Així serà la Zona de Baixes Emissions de Sant Cugat

 

Quines alternatives tindrà la ciutadania, a banda de la modificació de la xarxa de busos que ja ha comentat?

Apostem per la consolidació dels carrils bicis existents. Hem treballat amb l’Assemblea de la Bici i hem detectat seixanta punts que cal millorar. És una de les ciutats amb més carril bici i els volem consolidar per donar una alternativa de mobilitat.

I aparcament dissuassoris?

Si volem que els cotxes no entrin, hem de donar una alternativa. Estem mirant zones de més afluència de cotxes, com l’entrada de Rubí. No hi ha sobre la taula cap decisió.

"El tema de l’hipòdrom s’allargarà"

Quan hi haurà carril bici entre Sant Cugat i Rubí? Molts veïns denuncien la inseguretat per creuar el pont de l’AP-7.

El tema de l’hipòdrom s’allargarà, perquè l’empresa va fer fallida i haurem de fer una nova contractació. La connexió fins al Centre Comercial és la segona fase del projecte, però no hi ha calendari. El tema del pont es gestiona des d’Urbanisme, perquè ho tracta amb el Ministeri de Foment.

Zones com l’hipòdrom es col·lapsen diàriament. Què s’hi pot fer?

Si podem reduir els cotxes que hi passen fent un aparcament dissuassori, ja hi haurà menys conflictivitat, però això no solucionarà el problema. La gent ha de canviar d’hàbits, els cotxes poden entrar per la zona de Can Mates o per darrera el Junior, però tots tendim a anar en línia recta. Des de l’administració hem d’avisar de les alternatives perquè no passin pel mateix lloc. En hora punta sempre hi haurà col·laspse, més o menys. El sentit de circulació no es tocarà.

Hi haurà vianantitzacions importants per reduir els cotxes? L’anterior pla de mobilitat preveia vianantitzar Rius i Taulet i Rambla del Celler.

Això de moment no s’ha parlat. S’ha de treballar molt conscientment.

"Estem estudiant la possibilitat d'ampliar la zona verda a Coll Favà, Parc Central..."

Una de les zones amb més problemes de mobilitat és Can Sant Joan. S’hi farà alguna cosa?

Estem mirant de fer un bus llançadora des d’Hospital General i Volpelleres conjuntament amb Ferrocarrils. Si les empreses poden assegurar aniran plens, hi ha la possibilitat que FGC posi els autocars i no els hagués de pagar l’Ajuntament, ja que seria una despesa molt elevada. D’altra banda estem estudiant la possibilitat de recuperar la línia 6, que es va treure durant la crisi i que connecta Can Magí amb el polígon de Sant Joan. L’objectiu és que no hi vagin els cotxes, no fer més pàrquings.

S’implantarà zona vermella d’aparcament a Sant Joan?

De moment està aturat. La mesura s’haurà d’implementar una vegada la gent tingui alternativa per arribar al lloc de treball sense haver de fer miracles.

I més zona verda a Sant Cugat?

Estem en estudi per la possibilitat d’ampliar-la a Coll Favà, Sant Francesc i altres zones. Veiem la idonietat que la zona verda coincideixi amb tota la zona de baixes emissions. Tindríem Colomer i Parc Central també.

Més info: El govern estudia ampliar la zona verda a Coll Favà, Sant Francesc i Parc Central

Quan hi haurà ordenança de patinets i vehicles de mobilitat personal i com serà?

L’ordenança s’està acabant de redactar. L’objectiu és que surti conjuntament amb la Zona de Baixes Emissions, cap al maig. S’està acabant de redactar i de recollir totes les demandes de la ciutadania. Com que no està del tot, prefereixo no avançar gaire.

"No s'ha de criminalitzar el patinet"

Són una problemàtica o s’ha exagerat?

No s’ha de criminalitzar el patinet, però s’ha de regular i conscienciar la gent del seu ús. És un element nou i la gent s’ha d’acostumar.

Famílies d'escoles com La Floresta, el Ciutat d'Alba o L'Olivera han reivindicat canvis en la mobilitat a l'entorn dels centres i han denunciat manca de seguretat. Què s'hi farà?

Més info: L'AFA Escola Ciutat d'Alba reivindica la pacificació del carrer d'accés al centre

Tenim l'objectiu dels camins segurs escolars. Hem fet algunes atuacions al Pi d'en Xandri o a l'Escola Collserola. Al Leonardo Da Vinci s'estan fent actuacions pel transport d'autocar... També treballem a Crist de Llaceres per ajudar la mobilitat a l'Avenç. Al Ciutat d'Alba hem de parlar amb veïns i escoles. A l'Olivera i La Mirada ho estem estudiant per evitar futurs problemes de mobilitat. En relació a La Floresta Hem fet un requeriment a la Diputació de Barcelona perquè instal·lin un semàfor, perquè la carretera és competència seva

L’estació de la Renfe està infrautilitzada. Com es pot aprofitar més?

Hem parlat amb la direcció de Renfe i apostem per fer la interconnexió amb l’estació de FGC de Volpelleres, fent una pasarela que connecti les dues estacions. També es podria utilitzar per fer una estació de bus central que donés servei a tot el municipi, però hem de mirar si és el millor lloc o buscarem algun altre emplaçament.

 
Comentaris

Destaquem