La línia del Vallès de FGC supera els 64 milions de viatges i treu pit de la puntualitat

A partir de 2020 començaran a entrar en funcionament els nous trens de la línia del Vallès per augmentar la freqüència de pas

La línia del Vallès dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya va superar els 64 milions d'usuaris durant el 2018 i va establir un nou rècord de viatges. Això suposa un increment del 3,4% respecte al 2017 i un augment de més del 17% respecte al 2013.

A més, també s'ha establert un nou rècord de la puntualitat dels trens, que el 2018 es va situar en el 99,52%. "Tenim rècord de viatges, de puntualitat i de valoració dels usuaris. L'any en què posem en més tensió el sistema, és quan més puntuals som i això posa en valor la feina feta i ens dona credibilitat i fiabilitat", ha celebrat Ricard Font, president de FGC, durant la presentació dels resultats anuals de la companyia de transport públic.

Entre els més puntuals del món

I és que la puntualitat i fiabilitat és un dels objectius dels Ferrocarrils. En comparació als 14 operadors de 13 ciutats d'arreu del món que formen part de la mateixa xarxa de transports, FGC és la segona companyia amb un percentatge de puntualitat més elevat i la segona en creixement de demanda.

"Seria molt fàcil comparar-nos amb altres operadors de la península", ha assenyalat Font en referència a Renfe i els seus retards, tot i que ha assegurat que la seva voluntat és ser referents en l'àmbit global.

Segons Ricard Font, la "clau de l'èxit" és la inversió en manteniment i infraestructures, que des de 2017 se situa en els cent milions d'euros anuals. "Per garantir la fiabilitat i la puntualitat del servei no hi ha secrets, es tracta d'invertir, invertir i invertir".

 

Els nous trens, en marxa el 2020

El 2020 es començaran a posar en marxa els quinze nous trens que ha adquirit FGC per la línia del Vallès amb l'objectiu d'augmentar la freqüència de pas. A l'estiu de 2021 la previsió és que ja estiguin tots en funcionament i que la freqüència entre Sant Cugat i Barcelona es pugui reduir a 2,5 minuts i entre Terrassa i Sabadell i la capital catalana fins als cinc minuts durant tot el dia.

La predicció de Ferrocarrils és que aquestes millores facin augmentar els viatges anuals a la línia del Vallès fins als 90 milions d'usuaris. Això farà arribar al servei fins al límit de la seva capacitat i, per tant, ja s'estan plantejant alternatives per poder augmentar l'oferta a partir de 2022. Una ampliació que, segons el president de FGC, haurà de passar per la disminució del temps de viatges entre la comarca vallesana i Barcelona.

Per fer-ho caldrà augmentar la capacitat de la xarxa i, en aquest punt, és on apareix el projecte d'un nou túnel que connecti el Vallès i Barcelona per Collserola. "Per millorar la capacitat haurem d'ampliar la xarxa", ha afirmat Ricard Font, tot i que ha deixat en mans de les administracions quina serà la millor manera per fer-ho, tot i que el túnel es presenta com la principal alternativa.

Més info: La Generalitat estudiarà una nova connexió ferroviària amb Barcelona amb un nou túnel

Pel que fa a la connexió entre Gràcia i Plaça Espanya per connectar les línies de Ferrocarrils del Vallès i del Llobregat-Anoia, la previsió és que estigui enllestida entre 2025 i 2026.

Més info: Encarregat el projecte de perllongament de FGC fins a plaça Espanya

87 milions de viatges

Pel que fa a la línia de Llobregat-Anoia, el 2018 va registrar més de 23 milions de viatgers, un 3,3% més que l'any anterior. Això implica que les línies metropolitanes van tenir 87,2 milions d'usuaris.

Per la seva banda, la línia Lleida-La Pobla va tenir 207.000 validacions de tiquets. El cremallera i el funicular de Montserrat van arribar gairebé al milió de viatges. Pel que fa a les estacions d'esquí que gestiona FGC (Molina, Vall de Núria, Espot, Port Ainé i Vallter 2000), el 2018 es van comptabilitzar més de 900.000 clients.

Milers de camions menys

Una de les branques de Ferrocarrils també és el transport de mercaderies, principalment relacionat amb les sals potàssiques de les mines de Súria i de Sallent que es transporten fins al Port de Barcelona. El 2018 es van traslladar 411.572 de sal en tren, el que va suposar un estalvi de més de 29.000 camions per carretera.

D'altra banda, també ofereix servei per transportar vehicles de la planta de Seat de Martorell fins al port de Barcelona i que durant el 2018 va transportar més de 94.000 cotxes. Això representen més de 21.000 camions menys. A més, també va estalviar més de 31.000 camions entre les factories de la Seat de la Zona Franca i Martorell en el transport de components.

Més informació
 
Comentaris (1)
Sergi Turiella Fa 5 mesos
Una bona notícia, però en contra de les solucions proposades. No cal fer una connexió pel Passeig de Gràcia o un túnel per Collserola. Cal una bona connexió dels FGC entre Rubí i Martorell. Cal connectar el Vallès amb el Baix Llobregat. I això passa per davant d'interessos d'especuladors urbanístics.