A peu a l'escola: l'opció de la meitat dels alumnes de Sant Cugat

L'excés de cotxes i la velocitat és una de les problemàtiques que denuncien les famílies per desplaçar-se a les escoles de Sant Cugat

El 52% dels alumnes van a peu a les escoles i instituts del centre de Sant Cugat. És una de les conclusions d'una enquesta de l'Ajuntament de Sant Cugat realitzada a 1.500 estudiants de 13 escoles públiques, concertades i privades i que posa de manifest que el desplaçament a peu és l'opció preferida per les famílies. 

D'altra banda, gairebé el 30% de les famílies utilitzen el cotxe per anar fins a l'escola. A continuació hi ha la bici (9,4%), el bus (3,4%), el patinet (3%) i el tren (2%). Aquesta diagnosi ha de servir per definir una proposta de mapa de camins escolars del centre de manera consensuada entre l'Ajuntament, les AFAs i les escoles amb l'objectiu de fomentar els desplaçaments a peu i de manera sostenible. 

Més info: La pacificació dels entorns escolars, prioritat per a Sant Cugat

Quines són les escoles on s'utilitza més el cotxe?

El treball permet concretar en quines escoles s'utilitza més el vehicle privat i en quines hi ha més desplaçaments a peu. L'Avenç és el centre educatiu amb més ús del cotxe privat (57,4%). La seva ubicació, fora de la trama urbana i ubicada al bosc, pot ser un dels motius que ho explica. D'altra banda, el Liceu Politècnic, ubicat a la rotonda del Xic, és on hi ha menys trajectes a peu (22,6%).

Una característica d'aquests dos centres és que són concertats i privats. De fet, el Santa Isabel és de les escoles on més gent hi va en cotxe, malgrat que també està al centre: un 45% hi arriba amb aquest transport. En canvi, el centre que més trajectes té a peu és el Joan Maragall, escola pública ubicada al centre: el 85% dels alumnes hi va caminant. Altres dades rellevants és que gairebé el 30% dels alumnes del Leonardo Da Vinci hi arriba en tren, ja que està al costat de l'estació de Volpelleres. 

A quina distància viuen de les escoles?

Pràcticament, la meitat l’alumnat de les escoles del centre prové del mateix centre de Sant Cugat i viu, com a màxim, a 1 km de distància (48%). De la resta, un 44,2% viuen a entre 1 i 5 km de distància, i un 6,8% viuen a més de 5 km.

"Tot això ens ha permès dibuixar i consensuar una proposta de mapa dels camins escolars del centre que contribuirà a fer una ciutat més amable i segura per a tothom", va destacar el regidor de Participació, Francesc Duch. En els pròxims mesos es destinaran a treballar les actuacions a dur a terme tant per senyalitzar els camins escolars com per incrementar la seguretat en aquests punts.

El perill del trànsit, la gran problemàtica

L'enquesta de l'Ajuntament també ha servit per identificar els principals problemes que es troben els alumnes i famílies quan es desplacen als centres educatius. I el denominador comú és el trànsit i els cotxes i la perillositat que suposen. 

En general, el que més agrada és la proximitat del centre escolar, l'entorn de parcs i zones verdes de les escoles i les pacificacions de trànsit realitzades. En canvi, l'excés de cotxes i la velocitat, les cruïlles perilloses i la discontinuïtat dels carrils bici és el que genera més preocupació. 

Més info: L'Olivera assenyala un "problema greu de seguretat en mobilitat" en l'entorn de l'escola

Aquests són els principals problemes que alerten els alumnes i les famílies segons la seva manera de desplaçar-se:

A peu

Sols o amb la família?

De les famílies que han contestat el qüestionari, també destaca el fet que de les que tenen els fills a primària, el 82 % acompanyen els infants a l’escola perquè consideren que són massa petits, que hi ha massa trànsit i també, en un 13%, perquè gaudeixen acompanyant-los.

A secundària, en canvi, el 79% de les famílies afirmen que els seus fills van sols cada dia al centre educatiu, i entre els que no ho fan, en un 36 % dels casos és per la distància des de casa.

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter, Instagram i TikTok.

 
Comentaris

Destaquem