Les set estacions dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya de Sant Cugat van sumar més de 10 milions de passatgers durant el 2023 i van assolir el seu rècord històric d'usuaris. Concretament, les estacions de Sant Cugat, Valldoreix, Mira-sol, La Floresta, Hospital General, Volpelleres i Sant Joan van registrar 10.074.041 passatgers. És un 15% més que el 2022 (8.757.435 passatgers).
A més, s'ha superat per primera vegada el volum d'usuaris d'abans de la pandèmia, ja que al 2019 van haver-n'hi un 9,8 milions. El 2020, en plenes restriccions per la pandèmia, el número d'usuaris va caure a mínims i només se'n van comptabiltzar uns 5,3 milions.
Quina és l'estació més utilitzada a Sant Cugat?
L'estació del centre és la que acumula més passatgers a Sant Cugat. Concretament, en va sumar uns 4,2 milions durant el 2023. Valldoreix (1,34 milions) i Volpelleres (1,32 milions) són les altres dues que superen el milió de passatgers). En comparació el 2022, totes les estacions han guanyat passatgers i Volpelleres (+21,6%) és la que ha crescut més. En canvi, Valldoreix és la que menys ha augmentat (12,1%).
Sant Joan és l'única estació que ha perdut usuaris respecte el 2019. En ser una zona eminentment empresarial i econòmica, tot indica que la tendència al teletreball ha fet reduir el trànsit de passatgers. El 2019 tenia 1,3 milions i el 2023 es va quedar en els 900.000. De fet, Sant Joan ha passat de ser la segona a la cinquena estació amb més trànsit. En canvi, l'Hospital General és la que més ha crescut des del 2019, amb un increment del 24,5%.
Més puntualitat i més satisfacció
En el conjunt de la línia Barcelona-Vallès es van registrar 64,9 milions de passatgers, un 13,7% més que al 2022 però encara per sota del 2019, quan en van ser 66,3 milions. D'altra banda, l’Índex de Puntualitat de Ferrocarrils també ha crescut en relació a l’any passat i se situa per sobre del 99% a totes les línies, sent d'un 99,6% a la línia Barcelona-Vallès.
Finalment, les persones usuàries de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya han puntuat amb un 79 sobre 100 la qualitat del servei ofert per la companyia l’any 2023 a les Línies Metropolitanes (Barcelona-Vallès i Llobregat-Anoia). Es tracta de la valoració més alta dels últims anys.
El futur dels Ferrocarrils
Aquesta recuperació dels usuaris coincideix amb l'avenç d'alguns dels projectes que busquen augmentar la capacitat i freqüència del servei dels Ferrocarrils al Vallès. Ja amb la posada en marxa dels nous trens que van permetre una freqüència de pas de dos minuts i mig en hora punta a Sant Cugat per anar a Barcelona, la infraestructura va arribar al seu límit de capacitat.
Ara, la Generalitat de Catalunya ha encarregat un estudi per a la construcció d'un segon túnel de Ferrocarrils entre el Vallès i Barcelona, que enllaçaria Sant Cugat i la capital catalana a través de Collserola. El projecte permetria donar resposta a la futura demanda davant la "saturació" de l'actual infraestructura. L'obra tindria un cost de 900 milions d'euros i permetria reduir en uns 15 minuts el trajecte entre Sabadell i Terrassa i la capital catalana. Les dues opcions més probables són un túnel que arribi a Plaça Catalunya o fins a Arc del Triomf passant per Lesseps. L'obra suposaria multiplicar per 2,5 la capacitat actual de transport i passar de de 60 a 150 milions de viatgers anuals.
D'altra banda, ja han començat les obres per unir les línies de Ferrocarrils del Vallès i de Llobregat-Anoia a Barcelona i la construcció de tres noves estacions a la zona de l'Eixample de la capital catalana.
Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.
Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, X, Instagram i TikTok.