Vidal: "Hi ha gent que deixa d'anar per l'anella verda per no entrar en conflicte"

L'Assemblea de la Bici celebra l'aposta pels nous carrils bici, però denuncia l'incompliment d'alguns conductors de cotxes i la falta de camins per anar als districtes

L'anella verda, que va suposar la implantació de nous carrils bici al centre de Sant Cugat en detriment a carrils de circulació per cotxes, ha complert un any. Per analitzar quin impacte ha tingut en la mobilitat amb bicicleta i quines són les seves mancances i beneficis, parlem amb Ernest Vidal, de l'Assemblea de la Bici de Sant Cugat.

Més info: Anella verda: un any dels nous carrils bici al centre de Sant Cugat

Quina valoració feu del primer any de la posada en marxa de l'anella verda?

La idea és bona, anem guanyant infraestructura de bicicleta. Però la mancança està més al municipi en general i no pas al centre. S'ha fet una implementació tàctica, que està molt bé; però els carrils bici estan ocupats per càrrega i descàrrega i gent que s'atura amb el cotxe constantment. Quan veiem que la càrrega i descàrrega en el carril bici és diària, podem arribar a pensar que no hi ha cap mena de sanció. Hi ha gent que deixa d'anar per l'anella verda perquè no és agradable entrar en conflicte cada dia. A més, no queda tancada. El que necessitem són sortides cap a Valldoreix, la Floresta i Mira-sol, que és on hi ha l'assetjament dels cotxes i on es penalitza el ciclista que va lent.

Quins passos s'haurien de fer per millorar la situació de la bici?

S'estan fent coses, però els projectes de l'Ajuntament són lents perquè són cars, es necessiten concursos i l'administració és lenta. Cap a Valldoreix s'estan fent coses, hi ha un pla molt maco per connectar amb Sant Cugat per l'avinguda de Valldoreix. Cap a Sant Joan hi ha la passarel·la per sobre de l'autopista, que està dibuixada. Sobre la senyalització de 30 km/h, amb pintura s'aconsegueix poca cosa. L'administració es queda amb la consciència tranquil·la, però s'ha de fer un pas endavant. En tota la ciutat ha de semblar que estàs en una zona molt més humana i menys 'cotxista'. Quan surts del centre i vas a Valldoreix o La Floresta, hi ha molts cotxes que van a velocitats elevades. Ningú circula a 30 km/h i la bicicleta molesta, tot i que a les zones de 30 la bici té preferència i ha de circular pel centre de la calçada. El cotxe no ho sap. S'hauria de fer una bustiada general a tot Sant Cugat explicant-ho. S'ha de respectar el ciclista, que és un vehicle sostenible i està fent un favor a tothom. Es tracta d'atreure nous ciclistes i els que estan pensant de començar, que no s'espantin i vegin que el cotxe no és el rei del mambo.

Ernest Vidal: "A vegades, el ciclista sembla que vagi a la guerra"

Creu que l'anella verda ha servit per animar a més gent a agafar la bici?

No només l'anella verda, amb la Covid en general s'estan venent moltes més bicicletes. A Sant Cugat tenim dos comptadors, a Can Gatxet i a la rambla del Celler. Hem vist que, amb el confinament municipal i comarcal, hi ha hagut un repunt molt gran de bicicleta esportiva en els caps de setmana. Entre setmana potser ha baixat una mica. Potser també a Sant Cugat hi ha més gent que fa teletreball. Hi ha més bicis, però no sé si l'anella verda ha ajudat.

A l'hora d'atreure nous ciclistes, que en molts casos no fan el pas per por, poden ajudar aquestes infraestructures per donar més seguretat?

Has de donar la sensació al ciclista que té seguretat i és prioritari. A vegades sembla que vagi a la guerra, que hagi de lluitar amb molta gent i cotxes aparcats al carril bici... Això fa que el ciclista s'hagi de posar a la calçada i, a vegades, contra direcció, si el carril bici és direccional i el trànsit de cotxes no. Pot ser que als pares els hi faci por que els fills vagin en bici, per exemple. Cal molta infraestructura i conscienciació. No es pot fer un dia per l'altre, però ens hi hem de posar; l'Ajuntament s'hi ha posat. Tampoc es tracta de fer carrils bici a tot arreu, però si no en poses, la gent jove i els adolescents no fan el pas endavant. Es necessita infraestructura i pacificar i baixar la velocitat del vehicle de motor. Hem de tenir la sensació que estem en un lloc on córrer està prohibit, és perillós, contamina i provoca accidents.

Aquesta por és el principal per fer el pas a la bici?

És un dels factors. L'altra por és que et robin la bicicleta, que és un clàssic. Per això, calen més aparcaments segurs. I després hi ha tots els prejudicis que realment fan mal a la bicicleta: que es sua, que no es pot anar en bici perquè tens una edat... Sant Cugat és un municipi molt ampli i la bicicleta elèctrica es pot carregar molts d'aquests prejudicis, com que Sant Cugat no és pla o no és Amsterdam. Però la bicicleta elèctrica l'has de guardar en un lloc segur i potser al centre és un problema, perquè no la pots deixar al carrer i al pis no t'hi cap.

Pel que fa a l'anella verda, quina ha estat la relació entre els ciclistes i els vehicles a motor?

Quan va començar hi va haver molt de debat i rebombori. Per exemple, el comerç es va decantar a favor del cotxe. Però creiem que no ho ha notat. Molts cotxes s'han buscat alternatives per no creuar Sant Cugat pel mig, cosa que és totalment positiva. Al principi anaves en bici pel carril bici, et trobaves un cotxe, li demanaves si es podia apartar i hi havia un conflicte a vegades. Et comencen amb el 'i tu més' i es complica.

Ernest Vidal: "Molts cotxes els ha millorat la situació"

Com descriuries l'actitud del conductor de cotxe a Sant Cugat?

Majoritàriament és respectuós. Et trobes gent aparcada al carril bici que et diu que està treballant, que està descarregant i que no pot fer res més. Al final, no hi ha més remei que mirar a l'administració, que és el responsable de la seguretat viària.

Es veu molt sovint cotxes aparcats al carril bici?

Sí. De fet, a molts cotxes els ha millorat la situació. Si vol treure diners en un caixer o vol comprar el pa, ho té molt més fàcil. Aparca al carril bici i ja està, abans havia de buscar aparcament. Segurament hi ha sancions, però amb la càrrega i descàrrega hi ha gent aparcada al carril bici cada dia.

Hi hauria d'haver més control per part de l'Ajuntament?

Si l'Ajuntament ha pres la decisió de fer l'anella verda, ho ha de fer respectar.

A l'anella verda hi ha diferents models de carrils bici. És positiva aquesta barreja?

La proposta era un urbanisme tàctic per, amb el mínim pressupost, fer una cosa ràpida amb pintura i proteccions. Si s'acaba consolidant, imagino que s'hi dedicaran més diners i ho plantejaran bé. A Lluís Companys, el ciclista en baixada va pel mig de la calçada, però molt cotxe no ho acaba d'entendre i et diuen que vagis pel carril bici, que és d'una direcció. Hi ha alguna sortida que el cotxe mira a un cantó, on sempre han vingut els cotxes, i no cap a l'altra banda, d'on ara poden venir ciclistes. Aquí també hi ha conflicte. A Quatre Cantons, si vens en bicicleta de baixada, has d'anar molt amb compte perquè el vianant no s'ho espera. També és veritat que, com que les bicis podem accedir a les zones de vianants, és molt més senzill moure't pel centre per la zona de vianants que per l'anella.

Ernest Vidal: "Quan estem a la calçada molestem perquè som lents i quan estem a la zona de vianants molestem perquè som ràpids"

I com és la relació entre vianants i ciclistes? Hi ha conflictes?

Ens passa una cosa: quan estem a la calçada molestem perquè som lents i quan estem a la zona de vianants molestem perquè som ràpids. La bici té una virtut, que també es veu com un defecte, som silenciosos. En zones de vianants pots espantar a la gent. Has d'anar molt a poc a poc i respectar la gent que va caminant. S'ha de mantenir les distàncies, intentar circular sempre pel mig de la zona de vianants, no per l'entrada de les portes. I tenir molt clar que el rei és el vianant. Ara ens hem trobat que han aparegut els patinets elèctrics i sovint se'ns posa a tots al mateix sac i ens criminalitzen per culpa dels patinets. Però són dos vehicles que no tenen res a veure. Hem de trobar la manera de conviure tots plegats.

Hi ha algunes actituds incíviques per part de ciclistes?

Qui és incívic és la persona. Qui és incívic amb patinet, també ho és amb cotxe. Però quan una persona és incívica amb cotxe, el problema que pot causar és molt més gran que no pas un vianant o una bici. Això no ho hem de perdre de vista: l'accidentalitat dels cotxes és molt més alta i mortal que no la dels altres vehicles. I no hem d'oblidar que estem en una emergència climàtica i que el cotxe privat contamina. Hem d'intentar canviar d'hàbits, la manera de moure'ns i de viure. Hem d'anar traient poder i espai al vehicle privat de motor, bàsicament cotxe i moto.

Anar en bici a Sant Cugat és segur?

Al centre de Sant Cugat és bastant segur, tot i que els carrils bici són una mica gimcana. Estan desconnectats o desapareixen, com a la rotonda de la rambla del Celler. Però quan surts del nucli, en zones residencials sense semàfors, el cotxe és el rei. Van a 50 o 60 km/h en zones de 30 i li és igual si hi ha bandes reductores, perquè ara tothom enlloc de cotxes té tancs. Aquí és on la bicicleta s'arruga i on cal ser un ciclista més valent. Però si ho comparem amb Barcelona, Sant Cugat és molt millor.

Ernest Vidal: "I hi ha assetjament verbal i insult"

Quines mesures impulsaríeu per fomentar la bici a Sant Cugat sense una gran inversió?

Es podria aprovar l'ordenança de la bicicleta, que està aturada. Ara no podem portar cotxets o bici de carregar i no es pot travessar pels passos de vianant. Ens agradaria que hi hagués un protocol contra l'assetjament ciclista, que la regidoria de Seguretat està estudiant. Mirem a Terrassa, que ha fet un protocol d'assetjament on pots denunciar [no per la via legal] aquestes situacions i hi ha pedagogia. Ens consta que el regidor de Seguretat ho està estudiant i l'animem a fer-ho. I en infraestructures, la plaça del Celler, amb el carril bici a 50 metres de l'Ajuntament i un dels més utilitzats, s'hauria d'esmenar el problema actual. També el vianant té un problema per creuar.

Pel que fa a l'assetjament, amb quins exemples us trobeu?

Sobretot en les zones de 30 km/h, on la prioritat és del ciclista i pot anar pel centre. Com que la bici va entre 15-25 km/h, el conductor es molesta, es col·loca molt a prop, fa sonar la botzina i et treu de la calçada. Molta gent s'acaba apartant i es pot tenir un accident. És molt estressant, sembla que estiguis als San Fermines, amb un brau darrere. I hi ha assetjament verbal i insults. Et puja l'adrenalina i arribes a la feina o a casa tremolant i, potser, l'endemà no agafes la bicicleta.

Sant Cugat és municipi extens, amb districtes allunyats. És factible veure un increment important de la bici?

Sant Cugat té tots els ingredients per ser una ciutat bike friendly. Té molts espais verds, és molt agradable, hi ha molta casa amb aparcament on es pot guardar la bici elèctrica. Té tots els números per poder ser un referent a l'Àrea Metropolitana, és una oportunitat per posar-nos una medalla.

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter, Instagram i TikTok.

 
Comentaris

Destaquem