2 anys de tripartit a Sant Cugat: debat sobre anella verda i baixes emissions

Els representants polítics de l'Ajuntament debaten sobre la política del govern sobre mobilitat, amb l'anella verda i la Zona de Baixes Emissions com a pilars

El TOT Sant Cugat va aplegar els cinc partits política amb representació a l'Ajuntament per debatre sobre els dos anys de govern tripartit. L'habitatge, el medi ambient i la mobilitat, la resposta a la pandèmia del coronavirus i els equipaments van ser els quatre eixos principals de la trobada, celebrada a la Llar d'Avis de la Parròquia i moderada per Àgata Guinó, directora adjunta del TOT.

Mentre l'oposició (Junts per Sant Cugat i Ciutadans) es va mostrar crítica amb el paper del govern, els partits del govern (ERC, PSC i CUP) van retreure les polítiques dels 32 anys de governs convergents. En una primera crònica, el TOT va recollir els posicionaments sobre habitatge. En aquesta segona, s'aborden les polítiques ambientals i de mobilitat.

Més info: VÍDEO: 2 anys de tripartit a Sant Cugat: xoc entre govern i oposició per l'habitatge

my visual 54903766 copia

 

Cavernes i emergència climàtica

L'anella verda i la Zona de Baixes Emissions, les dues grans apostes del govern municipal en mobilitat, van centrar el debat entre els representants polítics. Un dels més crítics va ser Aldo Ciprián (Ciutadans), que va qualificar aquestes iniciatives com una “tornada a les cavernes”. “A Sant Cugat no hi ha cap emergència climàtica”, va assegurar el portaveu taronja.

Una afirmació que va sorprendre la resta de polítics. “És surrealista que digui que Sant Cugat no té una emergència climàtica. És un problema global i cada peça compta. No ens hem d’exhimir de la nostra responsabilitat”, va reclamar Francesc Duch (ERC).

debat govern sant cugat mobilitat

Aldo Ciprián (Cs) va assegurar que Sant Cugat no té una emergència climàtica FOTO: Bernat Millet

Sant Cugat està preparada?

Carmela Fortuny (Junts per Sant Cugat) va reconèixer la necessitat d'avançar en polítiques de mobilitat sostenible, però va criticar la manera de fer-ho del govern: “La ciutat no està preparada, no té alternatives. Per què hem de ser els primers de la classe i copiar la senyora Colau?” En aquest sentit, va lamentar que Sant Cugat no compta amb una xarxa de transport urbà prou àmplia i que el municipi tampoc té les característiques que permetin que tothom vagi en bici.

“Tot forma part del pla estratègic de pacificació del centre per guanyar qualitat de vida”, va apuntar Pere Soler (PSC), que va reconèixer que cal millorar el transport públic. En aquest sentit, va explicar que depèn de l'Àrea Metropolitana, que ha d'assumir les competències en el bus urbà. A més, va explicar que estan en procés de renovació de la flota per adquirir nous vehicles elèctrics i híbrids i va criticar els anteriors governs “deixar morir” tota la flota.

“La ciutat ha de fer passos valents per la mobilitat sostenible i contra l’emergència climàtica. El model de ciutat jardí està exhaurit en termes climàtics”, va defensar Núria Gibert (CUP). Tot i això, va acceptar que tots els canvis s'han de fer de manera gradual per no topar amb grans resistències.

Zona de Baixes Emissions

Carmela Fortuny va qualificar de “fum” el pla d'emergència climàtica presentat pel govern. Una estratègia que va defensar Francesc Duch: “Són 63 accions molt concretes per prendre consciència que les petites accions són importants”. A més, va lamentar que l'anterior Zona de Baixes Emissions anunciada pel govern de Convergència era fum: “No hi havia ordenança i es permetia que els veïns hi circulessin”. Com a exemples, el portaveu d'ERC va parlar del bus a demanda, el bicibus, els camins escolars o els aparcaments dissuassoris.

Debat politic 2 anys de mandat 2021 Foto  Bernat Millet 23

Aldo Ciprián, Pere Soler i Francesc Duch FOTO: Bernat Millet

“Estan tancant el centre a qualsevol persona del municipi”, va denunciar Aldo Ciprián, que va assegurar que el futur no passa per la bici o el patinet i va assenyalar que la Zona de Baixes Emissions afectarà gent gran i amb pocs recursps. “Si volen substituir el cotxe, primer han de fer un bon transport públic”, va reclamar. Pere Soler va recordar que és la Unió Europea la que obligarà a totes les ciutats a tenir una Zona de Baixes Emissions a partir del 2030.

“La ciutat s’ha construït en base al cotxe. Sant Cugat té un nivell elevat de contaminació de l’aire que provoca unes 50 morts a l'any”, va argumentar Núria Gibert, que va afegir que la Zona de Baixes Emissions afectarà una part petita de vehicles.

Anella verda

Sobre l'anella verda, Pere Soler va assegurar que ha estat un “èxit”: “És l’intent perquè es puguin anar connectant les diferents xarxes de la resta de barris. Fins ara molts carrils morien en contenidors o s’aturaven”. “L’anella verda és fruit de la improvisació i té carrils molt perillosos”, va replicar Carmela Fortuny.

“Segurament l’anella verda té carrils que es poden millorar, però tenim una anella que no teníem. Estem caminant per fer més accessible i equitatiu l’accés a la ciutat, que no sigui patrimoni del cotxe”, va defensar Gibert.

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter, Instagram i TikTok.

 
Comentaris

Destaquem