La immigració torna a fer visibles les discrepàncies entre Junts i ERC a Sant Cugat

Junts per Sant Cugat ha presentat sense èxit al Ple de febrer una moció en contra de les regularitzacions extraordinàries aprovades pel Govern espanyol

Una moció al Ple de Febrer sobre una mesura estatal en l'àmbit de la immigració ha tornat a fer palès la confrontació entre els dos partits que govern junts a Sant Cugat, Junts i ERC. De fet, l’estira-i-arronsa entre ambdues formacions ha estat una constant en el que portem de mandat, i diferents temes, com La Mirada o l’habitatge, ho han constatat. En aquest ple ha arribat un nou capítol, i la immigració ha tornat a posar en evidència la confrontació ideològica entre Junts i ERC, que governen la ciutat en coalició des del maig del 2023. ERC ha votat en contra de la moció de Junts sobre la regulació extraordinària d'immigrants del Govern espanyol, juntament amb la resta de formacions amb representació al Ple: PSC, CUP, En Comú Podem, PP i VOX.

Més info: Puigneró: "No hi ha cap govern de coalició que no tingui discrepàncies"

La moció de Junts volia manifestar el rebuig del Ple de Sant Cugat a la regularització extraordinària de persones migrants en situació irregular anunciada pel Govern de l’Estat, per considerar-la improvisada i amb greus repercussions locals, i alerta sobre l’efecte crida i la pressió que aquest tipus de mesures poden generar sobre els serveis públics municipals.

"La regularització és un efecte crida de manual"

El tinent d’alcaldia de Relacions Institucionals, Bon Govern i Ciutat Digital de l’Ajuntament de Sant Cugat, Jordi Puigneró, en la seva defensa de la moció ha advertit que la regularització plantejada és “un efecte crida de manual” i ha remarcat que la mesura servirà per regularitzar persones que han arribat amb visat de turista i ha defensat que el seu partit aposta per la "normalitat" i que quan una persona va a un país com a turista se la tracti com a tal i que no pugui beneficiar-se de serveis bàsics com l'accés a l'habitatge públic, l'escolarització o el dret a vot. I ha diferenciat aquesta situació de la immigració que arriba en pastera, que ha qualificat d’"assumible i diferent", tot insistint que el problema no és l’acolliment de qui arriba en "situació dramàtica", sinó la manca de control del fenomen.

En aquest sentit, ha reclamat, com fa la moció, que l'estat traspassi les competències d'immigració a Catalunya perquè pugui gestionar el control de la immigració de les persones que arriben al territori de forma irregular i per justificar-ho ha qualificat de "desastre" la gestió de la Renfe, en front de la gestió que la Generalitat en fa de FGC.

ERC qüestiona que la regularització extraordinària suposi un efecte crida

En al·lusions a l’efecte crida a què ha fet referència Puigneró, Esther Madrona (ERC), regidora d’Infància, Joventut, Gent Gran, Promoció de la ciutat i Memòria històrica, ha afirmat que l’any 2006 Chicago va estudiar l’efecte crida de la regularització del govern espanyol del 2005 i va concloure en el fet que no n’hi va haver. No només nova haver-hi això, segons l'informe, sinó que, segons ha assegurat la regidora, es va constatar que l'ocupació formal dels immigrants va augmentar i la dels nadius no es va veure afectada. I també que l'ocupació informal va disminuir tant per part dels treballadors nadius com dels immigrants amb poca qualificació. I ha subratllat que la mesura de l’Estat "no té res a veure" amb l’arribada de noves persones, sinó amb dotar de seguretat jurídica persones que ja resideixen a l'estat.

En aquest sentit, Madrona ha volgut remarcar que el que es parla en aquesta regulació d'immigrants és de la regularització de persones que ja viuen a la nostra societat i ha defensat que la immigració requereix "solucions excepcionals". I ha apuntat que la regularització permetrà als ajuntaments gestionar la situació "amb més eficàcia", protegirà drets laborals i contribuirà a reduir l’economia submergida.

La postura de l'oposició

Marco Simarro, portaveu de la CUP, ha criticat que es "jugui a l’electoralisme" i ha demanat apel·lar al vessant més humanista de Junts. En aquest sentit,  ha defensat que les dades indiquen que les persones migrants aporten més del que reben i que, a llarg termini, l’impacte és positiu. També ha afirmat, en al·lusions a Junts, que a alguns partits “els pesen més les sigles que els principis” i ha criticat que quan eren al govern català es van "desmantellar" serveis públics.

Juan Manuel Cayuelas, regidor d'En Comú Podem, en resposta a Puigneró, ha remarcat que els turistes no poden votar i ha qüestionat què vol dir exactament “gestió responsable” de la immigració, en referència al títol de la moció. També ha preguntat si això significa tancar els CIE i ha afirmat que el que es demana a la moció no és una gestió responsable. I s’ha preguntat per què ara aquesta regularització genera reacció si en el passat no va succeir, i ha defensat que moltes de les persones afectades ja treballen en l’economia submergida, per exemple cuidant gent gran. També ha assegurat que no creu que la regularització tingui un efecte crida.

Pilar Gorina, regidora del PSC, ha criticat la "por" i l’"alarmisme" del discurs del govern municipal i ha defensat la regularització de l’Estat, que ha qualificat de "justa". També ha afirmat que permet regularitzar persones que ja viuen aquí i sortir de la precarietat de l’economia submergida, i ha assegurat que l’impacte a Sant Cugat és molt limitat i que no es pot "alimentar l’alarmisme". També ha insistit que defensen una immigració regulada, amb drets i deures, i ha demanat que Junts no governi “a cops de consigna d’extrema dreta” i que posi el focus en qüestions centrals com l’habitatge.

Álvaro Benejam, portaveu del PP, ha assegurat que comparteixen el diagnòstic de la moció i, en aquest sentit, ha afirmat que les regulacions massives no són la solució. Al contrari, ha sostingut que amb aquestes mesures “es compren vots i votants per al futur” i ha defensat que la política d’immigració no s’ha de basar en "càlculs polítics". Tot i això, ha expressat discrepàncies amb la proposta de cedir la competència d’immigració a la Generalitat.

Finalment, Marcos Rodríguez, portaveu de VOX, ha dit que el sorprèn la moció de Junts, a qui ha acusat d’haver "criminalitzat" VOX pel seu discurs sobre el control de la immigració i ara “s’apuntin al carro” del que ells fa temps que defensa la seva formació. I ha recordat posicionaments en el passat de Junts en contra dels CIE i a favor de Welcome Refugee.

La regulació extraordinària de la immigració per part del Govern espanyol

Govern va donar llum verda el mes de gener del 2026, en el marc del Consell de Ministres, a un Reial decret que estableix un procés extraordinari per regularitzar la situació administrativa de persones migrants residents a l'Estat espanyol. La iniciativa, acordada entre l’executiu i Podemos, podria afavorir prop de mig milió de persones que actualment es troben en situació irregular a l’Estat.

L’aprovació té l’origen en la Iniciativa Legislativa Popular “Regularització. Ja”, que va superar les 700.000 signatures de suport i que reclamava una regularització extraordinària per a les persones sense papers.

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, X, Instagram i TikTok.

 
Comentaris

Destaquem