Llorente: "Per nosaltres la gestió de l'aigua és un dels punts claus del pacte de govern"

Lourdes Llorente és la tinenta d’alcaldia de Bon Govern, Transparència, Participació i Barris de l’Ajuntament de Sant Cugat per la CUP

Lourdes Llorente és la tinenta d’alcaldia de Bon Govern, Transparència, Participació i Barris de l’Ajuntament de Sant Cugat per la CUP. Va entrar de regidora de l’oposició per la CUP a mig mandat passat. En aquesta entrevista explica quins són els objectius del govern pel que fa a la municipalització de serveis com l’aigua, la grua o la neteja interna de l’Ajuntament. També explica el procés de selecció del nou Síndic de Greuges.

La seva és una nova àrea. Quines funcions té?

Recull una sèrie d’obligacions i serveis que ha de prestar l’Ajuntament i que alguns d’ells no estaven canalitzats; altres sí, dins d’Innovació. Ha sigut una manera d’apostar per aquests temes, que són molt interns, però a la vegada tenen una gran repercussió per la ciutadania.

La fiscalia investigava diferents contractes de l’antic govern. Va arxivar el cas i ara l’Oficina Antifrau s’ha de posicionar. Com està el tema?

Alguns eren contractes prorrogats i altres no s’havien fet. Fa poc vaig contactar amb l’Oficina  i em van dir que estan trigant molt, ja que no tenen molts mitjans i podien trigar fins a dos anys a treure els temes.

"El que és important és intentar aprendre d’errors comesos o de maneres d’actuar que no són del tot transparents o no estan ajustades a dret"

Què pot suposar la decisió d’Antifrau?

El que és important és intentar aprendre d’errors comesos o de maneres d’actuar que no són del tot transparents o no estan ajustades a dret. Amb independència del fet que siguin o no delictives, s’ha de millorar per poder donar un servei, no només transparent, sinó bo. Ho volem fer bé, i per fer-ho bé, has d’estar sotmès a l’escrutini de la gent. És molt difícil fer coses dolentes quan la gent t’està mirant i et pot analitzar. Per tot això ens servirà el que digui Antifrau. A més, estem millorant la contractació, que era un servei que estava molt mal dimensionat. S’ha fet una injecció de personal, perquè es puguin desencadellar els contractes, fer-los millor, més clars. La llei de contractació del sector públic no és senzilla.

S'han posat més recursos en aquest departament, però així i tot s'han hagut de prorrogar contractes.
Els mateixos contractes moltes vegades preveuen la pròrroga. Es poden fer contractes de 4 anys, prorrogables a dos, per exemple. Això entra dins de la normalitat. El que és diferent és la continuïtat de serveis. Aquells serveis que són bàsics, que són essencials i que l'Ajuntament ha de donar, per exemple garantir l'accés a l'aigua. Amb aquests serveis, s'ha de preveure que abans de finalitzar el contracte, has de començar a treballar l'altre. SI no arribes a temps has de fer una continuïtat del servei perquè no pots deixar sense servei a la ciutadania. D'aquesta manera, aquesta continuïtat de servei, o l'encadenament de contractes menors, no és la forma més legal de treballar.

"S’han continuat donant serveis bàsics amb els contractes caducats".

Vostès han prorrogat contractes de serveis, que seria el mateix cas que els que investigava la Fiscalia de l’anterior govern?

S’han continuat donant serveis bàsics amb els contractes caducats.

"Hi ha una sentència del TSJC que ens ho ha complicat tot".

El contracte de l’aigua?

Amb l’aigua s’han fet dos continuïtats de serveis, una del mandat passat. Durant aquest mandat tenim el compromís polític de la internalització del servei d’aigua. Aquest contracte no s’ha pogut internalitzar. També hi ha una sentència del TSJC que ens ho ha complicat tot. La neteja dels edificis municipals i de la grua són contractes que s’han hagut de prorrogar i que no s’han pogut desencadellar, ni la contractació ni la internalització. Estem pendents de municipalitzar serveis de neteja d’edificis municipals, de la grua i de l’aigua.

M'ha parlat del tema de l'aigua. Estan treballant per municipalitzar el servei d'aigua?
El mandat passat es va crear una comissió arran d'una moció de la CUP per estudiar quina era la millor forma de prestar el servei a la ciutadania, ja que des de la CUP pensàvem que estàvem pagant per sobre del valor que ens donava la concessionària. Aquesta comissió va tardar molt a poder fer els seus treballs. Vam acabar tenint dos informes contradictoris, per una banda el d'una consultoria privada, i el de la Diputació que deia el contrari.

Què deia cadascuna?
La valoració dels costos del subministrament era diferent, així que vam decidir contractar un tercer estudi per saber quina era la forma més sostenible.

Lourdes Llorente i Martínez tinent alcadia bon govern trasnparencia participacio i barris foto bernat millet 17
FOTO: Bernat Millet

"Des del nostre compromís polític i mentre l'AMB no gestioni el servei, hauríem d'interioritzar-lo"


I arriba la sentència del TSJC.
Sí, que va anul·lar el reglament que permetia als municipis gestionar de manera directa el servei d'aigua. Aleshores, el TSJC diu que és l'Àrea Metropolitana qui ha de gestionar el servei, però no ens diuen com s'ha de gestionar un servei que fins ara gestionaven o bé municipis, o bé concessionaris. Als municipis que ja tenim el contracte acabat, no ens han donat una instrucció. L'AMB ha format una altra comissió per veure quina és la millor manera de prestar el servei des d'allà, i estem esperant si podem aconseguir algun tipus de conveni o regulació per poder prestar-lo. Hi ha una doble contradicció, el TSJC diu que l'AMB té la competència del servei i, l'AMB que el servei l'hem de prestar nosaltres, i nosaltres tenim una tercera norma: el servei s'ha de prestar de la manera més sostenible. Això fa que des del nostre compromís polític i mentre l'AMB no ho gestioni, hauríem d'interioritzar-lo.

Mentre no s'arribi a aquests pactes s'han d'anar prorrogant els contractes amb l'empresa concessionària?
No està clar que això sigui l'obligació. De fet, la continuïtat de servei no hauria de durar més de 9 mesos i ja fa més de 3 anys que el tenim prorrogat.. El tema és molt complex des del punt de vista legal i hi ha una gran judicialització del tema de l'aigua. AGBAR vol quedar-se amb la gestió de l'aigua. Per què? Doncs perquè obté grans beneficis.

D’aquí a final de mandat, veurem la municipalització de l’aigua?

Depenem del que digui Àrea Metropolitana, que té una sèrie de majories determinades que haurien de respectar la sobirania municipal. Però hi ha un joc de majories que ja veurem com acaba responent. I com això pot afectar el pacte de governabilitat de Sant Cugat.

Depenen del que decideixin els seus socis de govern a l'AMB?
Per nosaltres la gestió de l'aigua és un dels punts claus del pacte. El PSC ens va dir que no ho veuen de la mateixa manera que nosaltres, però que no posarien pals a les rodes, ja que respecten el que diu l'estudi sobre la forma més sostenible de gestió. Hem de veure si el PSC a l'AMB respecte la posició del PSC de Sant Cugat, que permet la governabilitat de la ciutat amb el pacte d'ERC, PSC i la CUP.

És a dir, si el PSC no respectés la decisió de Sant Cugat sobre el tema de l'aigua, podríeu trencar el pacte de govern?
L'Assemblea de la CUP és qui té la sobirania, però podria passar. Ningú vol que es trenqui, però nosaltres ho decidim tot assembleariament i els companys manen.

"Doncs et dic que per la CUP és un repte formar part d'un govern"

Falta una mica més d'un any i mig per les eleccions, la CUP es veu repetint el pacte?
És molt aviat. Ara és el moment en el qual podem desencadellar projectes que havíem engegat abans de la pandèmia i a veure resultats. Dependrà de moltes coses, primer s'ha de veure si les majories ho permeten. Al final decideix l'assemblea, i no només de la nostra sinó els companys del PSC i d'ERC també. Si em dius si la CUP està satisfeta del pacte de govern? Doncs et dic que per la CUP és un repte formar part d'un govern, ja que tradicionalment ha estat a l'oposició i s'ha mostrat com una palanca per fer canvi des de fora. Formar part d'un govern implica altres tipus de compromisos i d'assumir contradiccions. Aleshores, estem contents? Ja sabeu que som molt crítics, no deixem de pensar que sempre les coses es poden fer millor. Però estem contents amb moltes coses que hem aconseguit.

Lourdes Llorente i Martínez tinent alcadia bon govern trasnparencia participacio i barris foto bernat millet 18 copia
FOTO: Bernat Millet 

S’ha d’escollir nou síndic. Com és aquest procés? Per què és important per a la ciutadania?

La idea és que s’intentin assegurar els drets fonamentals i les llibertats públiques dels ciutadans davant de l’administració. Sant Cugat ha tingut dos síndics i actualment s’ha obert un procés per escollir-ne un de nou. El reglament del síndic diu que l’elecció es fa a proposta de l’alcalde. Fins ara s’havia decidit a partir d’un nom o dos que havien proposat els partits i després ho aprovava el ple, però ens va semblar que, dins de les nostres polítiques de més democratització o participació, era millor obrir el procés a la ciutadania  i que qualsevol persona que cregui que pot ser el perfil es pogués presentar fins al 30 de setembre.

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter, Instagram i TikTok.

 
Comentaris

Destaquem