Soler: "No descarto demanar responsabilitats per la situació econòmica que ens hem trobat"

Pere Soler és el portaveu del PSC a l'Ajuntament de Sant Cugat, a més, és el primer tinent d'alcaldia del govern a tres entre ERC, PSC i la CUP

Pere Soler és el primer tinent d'alcaldia de Presidència, Hisenda, Serveis Urbans, Seguretat, Mobilitat i Transport de l'Ajuntament de Sant Cugat del Vallès i també portaveu del PSC. Ha estat nomenat candidat pels socialistes a l'alcaldia de l'Ajuntament i en les eleccions del maig del 2023 serà la seva tercera campanya com a cap de llista. El PSC té 4 regidors dels 25 del plenari santcugatenc.

Estem a mig any de les eleccions quin balanç fa dels 3 anys d'aquest govern?
És un balanç positiu. És un govern que ha trencat una dinàmica de 32 anys. És un govern que ha estat capaç de donar un gir a les polítiques de l'Ajuntament i de començar a reorganitzar. El primer gran repte va ser fer els canvis en les direccions dels àmbits, perquè la maquinària de l'Ajuntament agafés el camí d'aquest govern. I només de començar vam afrontar dues situacions imprevistes, el glòria i la pandèmia, que ens va paralitzar dos anys de govern. Però sí, hem de ser una mica autocrítics, és que ens pensàvem que la cosa podia anar més de pressa, però la gestió de la pandèmia va influir. Ara ja s'ha agafat velocitat i en els propers anys es veurà.

El PSC és la segona força d'aquest govern que està liderat per ERC. Què ha aportat el PSC?
El PSC ha parlat rigorositat en el govern, solvència, serenor, experiència, expertesa i ha aportat sobretot un gran equip en unes àrees que per nosaltres eren cabdals. 

"Hem fet un nou gir amb tots els temes de parcs i jardins, una nova manera de fer en la gestió ambiental del nostre verd urbà"

Com estan els temes que porta directament el PSC?
Aquesta ciutat és molt exigent en el camp de l'educació, també amb la gestió de la Mirada, això va ser un puf que ens va venir a sobre i hem trampejat totes les situacions que ens hem trobat. No hem de tenir pressa, però hem de ser diligents. També hem tret brillantor en una àrea pròpia que és la memòria històrica, no s'havia fet res fins aleshores en memòria històrica i democràtica i hem aconseguit posar en solfa personatges oblidats a la nostra ciutat, com l'alcalde Roc Codó, entre altres. A més a més, hem assumit les àrees de serveis urbans i de qualitat urbana, amb la deixadesa que hi havia de l'anterior govern amb tots els contractes caducats o mal dimensionats. Hem fet un nou gir amb tots els temes de parcs i jardins, una nova manera de fer en la gestió ambiental del nostre verd urbà.

I les àrees econòmiques?
Hem tornat a relligar tot el teixit econòmic, i a mi personalment m'ha fet saber que està content amb la gestió que hem fet, no només de la pandèmia, sinó amb el tracte que hem tingut amb el teixit comercial, econòmic, de restauració... I l'àrea d'hisenda, que és una de les més complicades, malgrat no haver pogut aprovar pressupostos en el temps i forma, hem aconseguit treure un rendiment prou importat i donar la volta a la maquinària interna de l'Ajuntament, que feia que hi hagués un volum molt important del pressupost immòbil que impedia que realment hi hagués un nivell d'execució important. Estem plantejant un pressupost realista i treballant amb les àrees i sent molt acurats amb tot allò que s'ingressa i tot allò que es gasta. Hi havia partides que estaven oblidades i hi havia un descontrol que feia que cada any hi hagués un romanent rellevant. Hi havia serveis econòmics que no existien. Per exemple, no teníem una tresorera de l'estat, sinó un auxiliar administratiu que feia la feina que podia. Hem posat ordre a tota la mecànica de serveis econòmics. 

"Si veiem altres ciutats, el nivell de neteja de Sant Cugat és òptim"

Diu que hi havia deixadesa en l'àrea de serveis urbans, però és ara que hi ha moltes queixes dels veïns per l'estat de la ciutat. Sant Cugat està bruta?
Si ens poséssim en un nivell de net-brut. Sant Cugat estaria en un nivell més net que brut. Si veiem altres ciutats, el nivell de neteja de Sant Cugat és òptim. Ara bé, tal com s'ha construït aquesta ciutat és molt difícil de netejar per la construcció de la ciutat, tot és pedra, és pedra bruta, també es fan servir uns equips que en aquests moments estan caducs. Tenim un servei de neteja viària amb un contracte prorrogat i caduc. Estem treballant amb aquest contracte perquè abans d'acabar el mandat es pugui iniciar el procés de licitació. Hem de tenir present que aquests serveis de ciutat estaven dimensionats per una ciutat de 70 mil habitants, no per una de 100 mil habitants. Amb el nou contracte del servei de neteja diària i la recollida de residus farem un salt quantitatiu i qualitatiu.

I els voluminosos?
Fa temps, que amb bon criteri, es va fer a través d'una empresa del tercer sector. A dia avui s'està a punt de licitar. Ho tindrem abans d'acabar el mandat.

Es canviarà la manera de reciclar amb aquest nou contracte? Quina forma tindrà la recollida selectiva?
Seran plurirecollides. Ara ja ho fem. Hi ha una proposta que pot canviar certes dinàmiques.

Hi haurà una targeta per obrir contenidors?
De moment els serveis tècnics estan treballant. Canviarem dinàmiques. Conec una mica el detall, però prefereixo no avançar-me. Amb el tema de la targeta ja s'han fet proves pilot a dos barris. El que està clar és que la recollida del centre n o pot continuar com està ara, amb una manca de previsió com es va fer en un primer moment i amb la generació de brutícia en alguns punts constants. I no perquè deixin voluminoses, si no  perquè és tot el dia. En el moment adequat donarem notícies de com serà la proposta.

Pere Soler Primer Tinent d'Alcaldia de Preside ncia, Hisenda, Serveis Urbans, Seguretat, Mobilitat i Transport de l'Ajuntament de Sant Cugat del Valle s 9

Soler durant l'entrevista FOTO: Bernat Millet

És un tema urbanístic, però l'educació és competència del PSC. L'alcaldessa va dir que no hi ha pla B per la construcció de la Mirada. Si no es construeix allà, no hi haurà Mirada?
Es construirà allà.

Però de moment no es poden continuar els obres perquè s'ha parat el transplantament d'arbres?
Si vingués una ventada o caiguessin tots els arbres, l'endemà hi podríem construir, perquè el que s'ha parat és el trasplantament d'arbres. Ho ha parat una jutgessa que no té competència amb Medi Ambient, la competència la té el TSJC, que crec que quan és pronunci no dirà si té raó o no d'haver posat mesures cautelars, el que dirà és que no és competent, per tant, desestimarà tot el fet i el procés continuarà. Ara no sé si ADENC mirarà d'interposar algun recurs, respecte al que digui el TSJC. Però jo no sóc jurista.

"La Mirada es construirà allà"

La mobilitat és un dels principals problemes que preocupa els santcugatencs. Com solucionem la qüestió de mobilitat al centre de la ciutat amb aquests embussos que es causen?
La mobilitat és un problema a totes les ciutats, no només a Sant Cugat. De fet, hi ha tres dificultats recurrents a totes les ciutats que són mobilitat, seguretat i neteja.Vam fer un estudi a través dels agents de civisme a la cruïlla de rambla del Celler amb Francesc de Moragas. Preguntàvem als conductors d'on venien i on anàvem. Doncs, gairebé el 90% no tenia necessitat de passar per Francesc Moragas i Rius i Taulet. Hem de mentalitzar a la ciutadania que les ciutats cada vegada són més restrictives al centre. No té sentit que hi hagi milers de cotxes que passin diàriament pel centre. Amb la retribució de les línies d'autobusos farem que no hi hagi tanta connexió. Si ens creiem el tema del canvi climàtic, hem de fer que els vehicles no vagin al centre de la ciutat. Volem que es guanyi espai per aquells mitjans de mobilitat que siguin més sostenibles, o més saludables. En aquest sentit, ens trobem en una cosa que és certa que els nous mètodes de mobilitat tenen un perill en les zones de vianants i això s'ha d'afronta, ja que els vehicles de mobilitat personal han vingut per quedar-se i tenim una ordenança que ho regula. 

"El patinet és la democratització de la mobilitat"

I qui vetlla per què es compleixi aquesta ordenança?
Tenim un cos de Policia Local, però no podem posar agents a cada cantonada, entre altres coses, perquè no els tenim. La normativa està per complir-se, segurament hauríem de fer algun tipus de prohibició més important sobretot en l'eix des de l'estació fins a l'avinguda de Cerdanyola. Agafen velocitats que abans agafaven les bicicletes, segurament encara que ho prohibeixis anirien molt de pressa. Hem de fer la reflexió i és que el patinet és la democratització de la mobilitat. Ja no fa falta carnet de conduir no has de tenir molts diners, però et permet un transport autònom.

La qüestió és que agafen velocitats que poden fer mal a un vianant. S'haurà de tendir a ser més forts amb les multes?
Segurament. Ja es fa. Amb aquell que se li posa una multa no ho torna a fer.

També hi ha cotxes que aparquen al carril bici, sobretot als de l'anella verda. S'està posant remei?
Amb la policia amb bicicleta i els agents de civisme, estem donant molts avisos. Però hi ha una dificultat: no està prohibit oficialment aturar el vehicle allà, perquè no és un estacionament és una parada. Segons el codi de circulació la policia pot multar si no troba el conductor, però no si hi és,  és difícil de tractar. Estem estudiant la manera per poder exercir una acció sancionadora.

I separar el carril bici perquè no hi puguin accedir els vehicles de motor?
Ara es farà quan es faci el reasfaltat de l'anella verda. Hi haurà llocs on serà difícil que els cotxes hi passin i haurem d'anar acostumant a la població.

Deia que hi ha gairebé un 90% dels cotxes podrien agafar altres alternatives i no l'eix que travessa Sant Cugat. No és imprescindible aquesta vèrtebra pels cotxes? Seria partidari de fer aquesta via per vianants?
Jo en seria partidari. Però s'ha de preparar quin seria el moment òptim, tot i que segur potser no ho serà mai. Segurament el que compartiria això serien canvis de sentit de les vies dels costats i no es podrà bloquejar del tot perquè hi ha aparcaments, hi ha aparcament privats... però per què no? Es pot gestionar igual que les altres zones de vianants.

"El pressupost es prorrogarà, tant sí com no"

Pere Soler Primer Tinent d'Alcaldia de Preside ncia, Hisenda, Serveis Urbans, Seguretat, Mobilitat i Transport de l'Ajuntament de Sant Cugat del Valle s 13

Soler durant l'entrevista FOTO: Bernat Millet 

Diu que estan treballant per un pressupost realista, però en una entrevista a Cugat Media, va dir que s'obria la porta a prorrogar el pressupost? En un govern amb majoria absoluta no és una anomalia?
Podria semblar estrany. El problema d'això és que hem tingut pressupostos molt marcats per la pandèmia, molt volàtils i tenen la seva dificultat. També hi haurà una minva d'ingressos i s'ha de fer un reajust. Si volem transformar el pressupost i no fer un enganxar i copiar del pressupost anterior ens hem d'esforçar. La pròrroga serà a partir de l'1 de gener, és automàtic si no has presentat un pressupost, per tant, el pressupost es prorrogarà, tant sí com no.

"L'1 de gener tindrem pressupostos prorrogats, però no vol dir que de cara a la primavera no en presentem uns"

Així no s'aprovarà abans de final d'anys?
Tenim un pressupost que tècnicament s'està treballant. Ells han de veure com quadrem tots aquests projectes que volem consolidar. També hi ha un seguit d'ajuts que hem de veure com pivotaran als anys vinents. L'1 de gener tindrem pressupostos prorrogats, però no vol dir que de cara a la primavera no en presentem uns.

Va dir que el que no volíeu era hipotecar un pròxim govern?
Que no seria òptim.

Hi ha algú dins de l'equip de govern que no està per aprovar aquest pressupost?
No, És un problema tècnic. No és ideològic, de fet, aquest pressupost no l'han vist encara la resta de forces polítiques. No l'han vist ni els companys del grup municipal. Estic treballant en l'àmbit tècnic, després es presentarà a l'equip de govern i a partir d'aquí hi podran haver estires i arronses entre socis, però no estem en aquest moment.

No s'ha aprovat cap pressupost abans d'acabar l'any en aquest mandat. Això pot ser un símptoma de falta d'entesa entre els socis de govern? Costa més un govern a tres?
Costa més, però no són discussions ideològiques, són més de com hem de fer la distribució.

Això també és ideològic?
Sí, però ha sigut més de com hem de fer la distribució per la pandèmia. Segurament si no haguéssim tingut pandèmia el pressupost de promoció econòmica no hauria augmentat, segurament Drets Socials hagués augmentat en aquestes proporcions. També, segurament hauríem pogut tirar endavant molts d'aquests projectes d'inversions que vam haver d'aturar. No hem tingut cap exercici tranquil. Si hem de fer autocrítica, sí que ens hagués agradat portar un pressupost dins el termini i en la forma escaient. L'oposició tampoc ens ho ha posat fàcil.

L'oposició poca cosa té a dir amb un govern amb majoria per aprovar uns pressupostos.
Bé, en l'àrea econòmica no ho ha posat fàcil. En pocs punts ha donat suport i validesa.

Però no els necessiteu tampoc?
El pressupost és una qüestió de ciutat.

Ells diuen que no compteu amb ells?
Això ho diuen ells.

Junts s'ha ofert ara.
A mi encara no m'ho han dit. La llàstima és que Junts no hagués deixat la casa com ens la vam trobar en l'àmbit econòmic. Un pressupost disbauxa. Un pressupost que pivotava sobre dues àrees sobre Urbanisme i Serveis Urbans. No donaven importància a les altres àrees com poden ser Joventut, educació, cultura. 

"El senyor Brugaroles no només ha fet un desprestigi del govern sinó personal també"

Ha dit que no existien serveis econòmics, però precisament al ple passat l'oposició va criticar les polítiques econòmiques del govern. Li van criticar que no pagués a l'hora a proveïdors.
El senyor Brugaroles no només ha fet un desprestigi del govern sinó personal també. Tenim clar que de moment no perilla cap mena d'estat econòmic. Primer hi ha el reconeixement de la factura i després el pagament. Hi ha algun problema en determinades àrees que estem localitzant, que és en el reconeixement de factures, això potser des d'una factura que no arriba o arriba tard, a una factura que s'està revisant, o que en el circuit hagi passat alguna cosa. S'ha de posar fil a l'agulla en aquest sentit per veure on hi ha la qüestió. Ara estem fora del marge legal de pagament. Ara en els plens es fan un seguit de dacions de compte que abans no es feien.

Les factures fora de contracte passen per ple per què la llei o diu, no?
O no. Jo aquí sóc molt respectuós. Tal com ens il·lustren cada ple el senyor Ciprian (Cs) i el senyor Brugarolas (Junts). Perquè volen que la ciutadania s'assabenti del que passa. Les factures que estan en reconeixement extrajudicial són perquè no hi ha contracte o hi ha pròrroga, o bé perquè és un servei que s'ha fet de manera extraordinària. Tot allò que s'ha de pagar i està fora de la llei de contractació. Sempre hi haurà factures de reconeixement extrajudicial. Nosaltres passem per ple totes les factures. Això és la transparència. No ens costa res ple darrere ple explicar que costa el servei de neteja d'edificis, els voluminosos. Hi ha contractes que s'estan licitant i altres que s'estan redactant en plecs de condicions, amb altres no hem tingut més remei que fer una pròrroga.

Cs critica aquest punt perquè diu que s'haurien d'haver fet aquests contractes, Bruguerola els hi retreu que quan van iniciar el mandat donessin ales a la denúncia de Ciutadans que deia que això que s'estaven fent amb les factures era corrupció.
Aquí intenten despistar la perdiu.

Des del govern van fer un tuit amb el carret i les factures que investigava la fiscalia.
Jo no hi era a la foto. Reconeixement de factura sempre n'hi haurà i cal remarcar la irresponsabilitat de ciutadans. Si tots votéssim en contra què passaria? Què ens podríem afrontar a demandes i no es portaria a terme el servei i la ciutat empitjoraria. És una irresponsabilitat. 

De la mateixa manera que l'antic govern es va trobar amb una demanda de Ciutadans per aquestes factures. Us podeu trobar una demanda?
No. Darrere de la denúncia de Cs hi va haver el rerefons del tema de la corrupció del 3%. Ara, jo no descarto demanar responsabilitats als governs anteriors per la situació econòmica que ens han deixat amb el tema de factures i amb el tema de contractes. El senyor Brugarolas ens vota a favor perquè sap perfectament que és la seva responsabilitat haver-nos deixat l'Ajuntament amb aquesta situació.

Quina responsabilitat li vol demanar? Quin tipus?
Existeixen figures jurídiques que busquen la responsabilitat de gestió en aquest sentit.

Podrien posar una demanada?
Jo no sóc de posar demandes, però haurien de fer una reflexió de quina gestió van fer per deixar caducar tants contractes i per no dimensionar els contractes quan tocava dimensionar-los.

Encara que no tingués responsabilitat en aquesta àrea va estar en l'antic govern un any. Això no ho va detectar?
No. Portava una parcel·la molt concreta que era l'àmbit d'ocupació i relacions territorials i em dedicava això.

Pere Soler Primer Tinent d'Alcaldia de Preside ncia, Hisenda, Serveis Urbans, Seguretat, Mobilitat i Transport de l'Ajuntament de Sant Cugat del Valle s 4

Soler a l'estació de Sant Cugat FOTO: Bernat Millet

Com han sigut les relacions entre els tres socis de govern?
Bones, molt bones. Excel·lents.

El tema independència ha estat un entrebanc?
Crec que no. Des del començament vam tenir molt clar el rol de cadascú. Així que temes de ciutat s'ha d'anar plegat, coses més enllà de la ciutat, cadascú té la seva opinió. Sempre hem estat molt respectuosos amb la resta de formacions. No ens haureu vist a la resta del territori que hàgim posat denúncies per pancartes. Jo sempre he dit que no em barallaria per pancartes. Considero que no haurien de ser-hi, que malmeten la institució, però no trencaré un govern pel tema de les pancartes. Nosaltres vam ser molt curosos i vam dir que no permetríem que cap diner públic es malversés en tot el procés. De fet, posar i treure la pancarta no ho ha fet cap servei municipal. Per cert, la jutgessa que va fer retirar la pancarta és la mateixa jutgessa que ha parat la Mirada.

Què vol dir que li té mania a la senyora Ingla perquè li possa multes i li para obres?
Jo dic que és casualitat.

Diu que no hi ha fissures al govern, però últimament a la CUP se la veu poc a actes amb els altres socis
Ja ho fèiem. Hi ha actes on la CUP no se sent còmode, hi pot haver actes de l'Ajuntament als quals jo tampoc em sento còmode i no passa absolutament res. Som un govern coral, com dirien ells, tant sols hi hagi un regidor ja representa a tot a l'Ajuntament. Ara, és respectable.

De cara a les eleccions quin resultat seria bo pel PSC?
Guanyar-les.

Estan a 5 regidors de Junts, que les va guanyar a les anteriors.
Ja vaig quadruplicar l'última vegada. (d'1 regidor a 4)

Hi haurà 12 candidatures, de moment, i sembla que les majories absolutes han passat a la història i que el ple pot quedar més fragmentat. Repetiria tripartit?
Primer el que hem de fer són les eleccions i després veurem. No és el mateix que el PSC quediprimer o que quedi primer ERC i el PSC segons. Que entri un possible soci.

Qui podria ser aquest possible soci? Comuns?
Podria ser. Ara com ara, no descartem cap possible combinació en què el PSC pugui tenir un incidència, a través de l'alcaldia, i si no és així que tingui la màxima força per incidir en les polítiques de govern. Aquest és el tarannà del PSC, no només a Sant Cugat.

"Governa qui assoleix les majories d'un plenari i per això s'han de construir"

Quan el van proclamar candidat ja va dir que el PSC tant pot governar amb els d'un costat com amb els de l'altre. No es tanca la porta a governar amb Junts?
Jo no tanco portes. Governa qui assoleix les majories d'un plenari i per això s'han de construir. El que no es pot fer és tancar portes si vols dirigir o influir en un govern.

Abans ha insinuat les males relacions amb Carles Brugarolas, amb les relacions que es veuen al ple amb Junts sembla una mica difícil que hi pugui haver aquesta unió.
Les relacions personals són importants. S'han de treballar. Però el senyor Brugarolas no es presenta.

Es presenta Josep Maria Vallès?
Aleshores ja és un altre candidat. Així ell com a líder del grup ha de ser qui ha de preveure aquestes situacions, i és el que ha d'aplacar les actuacions dels seus companys. Primer s'ha de veure perquè tots són molt antipàtics, fins que surten els resultats, tal com va passar després de les últimes municipals.

"Nosaltres aspirem a l'alcaldia i treballarem per aconseguir l'alcaldia"

De totes maneres es preveu un ple més fragmentat, potser serà més difícil desbancar la llista més votada?
Per això treballarem per ser la llista més votada, no ho estem fent malament i no sortim en mala posició. La ciutadania i els mitjans palpen que el PSC és un partit que puja. De fet, les enquestes en l'àmbit estatal donen aquest augment i en l'àmbit municipal això ajuda. A més veuen un grup municipal cohesionat i que ha estat cabdal en aquest govern.

Es veu alcalde?
Això de veure'm alcalde seria molt presumptuós. Nosaltres aspirem a l'alcaldia i treballarem per aconseguir l'alcaldia. Anirem a totes.

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter, Instagram i TikTok.

 
Comentaris

Destaquem