Vallès defensa que Sant Cugat liderarà Ca n'Ametller: "La Generalitat ho densificaria"

El TOT Sant Cugat ha engegat un cicle d'entrevistes amb l'alcalde per 'Instagram Live', la següent serà l'1 de juliol a la plaça d'Octavià

L'alcalde de Sant Cugat, Josep Maria Vallès, ha parlat d'habitatge i de pesta porcina africana en la primera sessió del nou cicle d'entrevistes en directe que el TOT Sant Cugat ha estrenat a Instagram Live aquest 2 de juny. En aquest nou cicle, l'alcalde conversarà de forma mensual sobre els temes que preocupen a la ciutadania i els espectadors podran enviar preguntes en directe. L'entrevista ha estat conduïda per la directora adjunta del TOT Sant Cugat, Àgata Guinó.

L'accés a l'habitatge i el projecte de Ca n'Ametller

L'accés a l'habitatge ha centrat bona part de la conversa. Vallès ha situat el projecte del sector de Ca n'Ametller, és a dir, les 85 hectàrees al voltant de l'Hospital Universitari General de Catalunya, Can Mates i Can Cabassa, com la gran resposta municipal a una crisi que, ha reconegut, afecta tot el país però a Sant Cugat de manera especialment aguda pels preus elevats. "Els preus per accedir a l'habitatge són excessivament alts", ha dit, i ha subratllat que l'objectiu és que ningú hagi de marxar del municipi.

Més info: Sant Cugat construirà el nou barri de Ca n'Ametller: 5.500 habitatges, 3.200 assequibles

Amb el desenvolupament de Ca n'Ametller, Sant Cugat assoliria uns 113.000 habitants, molt per sota dels 230.000 que permetria el planejament vigent. "En lloc de fer els 10.000 pisos que es podrien fer, en farem 5.500", ha subratllat Vallès, insistint en la voluntat de "preservar el model de ciutat a escala humana i no densificar". En aquest sentit, també ha defensat que sigui l'Ajuntament qui lideri el projecte: "La Generalitat ho densificaria".

D'aquests 5.500 habitatges, 3.200 seran de protecció oficial, un miler més dels que preveia el projecte del mandat anterior. Com a mínim la meitat seran de lloguer, i una part de cessió d'ús per 70 anys, passats els quals l'Ajuntament recupera la propietat per tornar-la a posar al mercat.

Vallès preveu que l'aprovació inicial del pla es tirarà endavant a final d'any i que, si els terminis es compleixen, el 2030-2031 es podria veure el primer bloc construït, tot i que el barri no estaria acabat fins al voltant del 2045. Sobre el soterrament de les vies de la línia R8 de Rodalies, condició necessària per al desenvolupament del sector, l'alcalde ha explicat que s'està treballant amb l'Estat, la Generalitat i Adif per repartir els costos.

WhatsApp Image 2026 06 02 at 20.07.51

L'alcalde ha conversat amb la directora adjunta del TOT Sant Cugat, Àgata Guinó. FOTO: Ajuntament.

El turó de Can Camps, en espera

Pel que fa a l'altre gran projecte d'habitatge, el de Can Camps a la zona del camp de golf de Can Sant Joan i que comptaria amb 3.000 pisos, 2.000 de lloguer i 1.000 de cessió d'ús, Vallès ha confirmat que es troba aturat a l'espera de la Generalitat, que vol que primer s'impulsi Ca n'Ametller.

Així mateix, el batlle ha lamentat que els pressupostos de la Generalitat aprovats recentment no incloguin cap de les tres grans demandes de Sant Cugat: el nou hospital comarcal, per al qual els ajuntaments de Sant Cugat, Rubí i Castellbisbal ja han acordat un terreny a Rubí, el jutjat propi i el desdoblament de la línia de Ferrocarrils. "Són competències de la Generalitat i l'Ajuntament volem que avancin, però difícilment es faran si la Generalitat no vol fer-les", ha dit.

Més info: Nous detalls del nou hospital de dia públic de Sant Cugat, Rubí i Castellbisbal

Més info: Sant Cugat vincula la recuperació de l'oficina de DNI a la construcció dels futurs jutjats

Flexibilitzar les restriccions per la pesta porcina

L'altre gran bloc de l'entrevista s'ha centrat en la pesta porcina i les restriccions al medi natural. En aquest sentit, l'alcalde va enviar fa uns dies una carta al consell d'Agricultura, Òscar Ordeig, per demanar la flexibilització de les restriccions. Vallès ha explicat que va rebre resposta, però que, de moment, el conseller només s'ha pronunciat públicament sobre la flexibilització a la zona de Barcelona

Més info: La Generalitat paralitza el rodatge de Russell Crowe a Sant Cugat per la pesta porcina

Més info: La Generalitat es planteja flexibilitzar les restriccions de la pesta porcina a Collserola

Les dues propostes concretes del consistori consistien a obrir el bosc de Volpelleres i habilitar espais segurs al voltant de Torre Negra i el Pi d'en Xandri. "Si sou capaços d'obrir una part del turó de Can Camps per rodar una pel·lícula, hem de ser capaços de ser imaginatius i obrir-ho per a la resta de la gent", ha dit, en referència a la polèmica sobre el rodatge de Russell Crowe a la zona. 

Més info: Recullen signatures per la reobertura de Collserola: "Necessitem tornar a la muntanya"

L'entrevista sencera pot recuperar-se a l'Instagram del TOT Sant Cugat.

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, X, Instagram i TikTok.

 
Comentaris

Destaquem