Augmenten les famílies que demanen ajuda a Càritas

El rebost de Càritas continua donant menjar a les famílies més vulnerables de Sant Cugat

"El que ens preocupa més és que han crescut de manera considerable la demanda d'aliments de famílies". És l'advertència que llancen des de Càritas Sant Cugat, que en els últims dies han detectat un augment de les persones que els han sol·licitat ajuda. És gent que ha perdut la feina per la crisi del coronavirus i que ha vist en Càritas l'única alternativa per poder subsistir.

Maria Lozano, educadora social de l'entitat solidària, explica que han arribat famílies que feia anys que no anaven a Càritas i altres que venen per primera vegada. Són bàsicament famílies amb infants i persones que viuen soles i que han patit una davallada important d'ingressos. Algunes van directament a Càritas i d'altres hi van derivades des de Serveis Socials de l'Ajuntament de Sant Cugat. Durant el 2018, Càritas ja va atendre més de 1.600 persones a Sant Cugat.

"Sobretot estan preocupades per la feina. Hi ha moltes persones que la feina que estan fent és en economia submergida, sense contracte. En situació de vulnerabilitat encara queden més vulnerables", assenyala Lozano.

El rebost

Càritas manté en funcionament el rebost, que proveeix d'aliments a les famílies que més ho necessiten. "Les famílies venen al rebost a recollir el menjar. S'han extremat les mesures d'higiene i seguretat. És un espai que segueix sent possible per la gran implicació dels voluntaris", emfatitza l'educadora social.

L'entitat segueix atenent les persones que demanen ajuda, però enlloc de fer-ho presencialment, ho fan per telèfon. A més, estan en contacte telefònic amb els usuaris habituals de Càritas per saber la seva situació personal.

Les persones sense llar

El col·lectiu més vulnerable és el de les persones sense llar. Des de Càritas fa anys que els donen suport amb diferents iniciatives, com el menjador social o un pis. Ara fan el seguiment de manera coordinada amb Servei Socials.

"Hem estudiat cas per cas per donar la resposta més personalitzada i adequada. S'ha fet tot el possible perquè ningú quedés al carrer i cobrir al màxim totes les situacions amb pensions, relloguer d'habitacions...", explica Lozano. El menjador social s'ha tancat per reduir el risc de contagi i, per tant, l'ajuda ara s'ha individualitzat tenint en compte cada cas perquè no hi hagi desplaçaments.

D'altra banda, es manté obert el servei de dutxes que ofereix a les persones més vulnerables, ja que no hi ha una altra alternativa.

Preocupació pel futur

La crisi del coronavirus, segons totes les estimacions, tindrà un impacte sobre l'economia familiar de la ciutadania. Una situació que preocupa a Càritas. Durant els anys més durs de la crisi econòmica, els usuaris a Càritas ja van créixer de manera molt important.

"Serem molt necessaris en el futur", assegura la membre de Càritas, que afegeix: "Fem una crida a la solidaritat de la ciutadania i a la colaboració, ja sigui econòmica o amb petits gestos, amb la comunitat". De moment, no han notat cap canvi en les aportacions dels socis, que s'estan mantenint.

Per ara ja són prou voluntaris, però Maria Lozano creu que si les necessitats de la població augmenten, s'haurà de "reformular l'acció de Càritas" per poder donar suport a tothom qui ho necessiti.

 

 

Més informació
 
Comentaris

Destaquem