Diversitat d'opinions en el primer debat d'ensenyament del TOT

El TOT ha organitzat, aquest dijous 31 de març, el primer debat amb l'ensenyament com a protagonista

Una cinquantena de persones, entre les quals hi havia docents, pares d'alumnes i els grups polítics de l'oposició, han participat, aquest dijous 31 de març, en el primer debat organitzat pel TOT  i celebrat a la Casa de Cultura, amb l'ensenyament com a protagonista.

El debat, que no ha comptat amb la presència de cap membre de l'equip de govern, ha estat moderat per la cap de redacció del TOT, Àgata Guinó, i ha posat sobre la taula tres eixos principals: la tipologia de l'educació a Sant Cugat, la necessitat d'equipaments educatius que hi ha a la ciutat i les relacions que es generen als centres educatius entre els mateixos alumnes, els equips docents i les famílies.

Durant aquesta primera trobada, de la qual s'ha desprès que és un tema que requereix un segon debat i que el TOT ha fet saber entre els assistents que es realitzarà, s'han pogut escoltar la diversitat d'opinions que hi ha envers el món de l'ensenyament.

Mireu les millors imatges del debat.

Quina tipologia d'educació hauria d'haver-hi a Sant Cugat?

David Llobet durant la seva intervenció FOTO: Artur Ribera

El primer bloc del debat ha posat la tipologia d'educació que hi ha al municipi. Un aspecte que ha deixat de rellevància la disconformitat d'una gran part dels assistents.

Aquest és el cas de LLuís Llerena, membre del Col·lectiu Escola Viva i pare d'alumnes de l'escola la Floresta. Llerena ha volgut recordar la "reivindicació que des del col·lectiu estan fent després que l'equip de govern no compleixi amb el seu programa electoral. Recordem que Convergència en el seu programa va dir que la creació de la dotzena escola tindria un model d'escola viva. I ara, recentment hem sabut que es crearà aquesta escola però amb un model pedagògic normal".

En aquestes línies han argumentat la seva posició les membres de l'Associació de Famílies d'Alumnes (AFA) de l'escola Creanova. "Lamentem que haguem de portar als nostres fills a una escola privada perquè puguin estudiar amb el model que els pares vulguem".

Paraules que David Llobet, membre del Col·lectiu Escola Viva i Ferran Villaseñor, regidor d'ERC-MES, afirmaven i afegien que "aquí Sant Cugat tenim l'escola bressol el Molí, que segueix una pedagogia lliure. Però i després? quina és la continuïtat d'aquest centre?".

Davant aquestes opinions, el regidor de Ciutadans Sergio Blázquez, ha volgut aclarir que "pel que fa a la creació de la dotzena escola al barri de Volpelleres, no va haver-hi consens entre els veïns perquè hi hagués una escola viva, i per això mateix des de l'Ajuntament es va apostar per una escola de proximitat".

Precisament la proximitat ha estat tractada per molts dels participants. En aquest cas, la coordinadora de les AMPAs de Sant Cugat, Carme Roca, ha posat de manifest que "potser el que no tenim correcte és la zonificació, (la distribució de les escoles per zones del municipi). Amb dotze escoles i una bona zonificació tindria cabuda una escola lliure, ja que la demanda existeix".

En aquest punt, altres aspectes com els recursos que es destinen i la manera de destinar-los també han estat abordats. I és que tal com ha dit la membre de la CUP Laura Alegre "cal veure com destinem els recursos, hem de pensar com distribuíem el poble i el tema de la zonificació".

Els últims torns d'aquest primer bloc han posat de rellevància la controvèrsia que genera la manera de dividir el municipi en dues zones escolars.

Tenim tots els equipaments educatius que el municipi necessita?

Mestres del Turó de Can Mates FOTO: Artur Ribera

Si bé Sant Cugat compta amb gran diversitat de centres educatius, escoles públiques, concertades, privades i una futura escola d'educació especial per construir, els assistents al debat han posat de manifest la necessitat de mantenir correctament cadascuna de les instal·lacions ja existents.

En aquest cas LLuís Llerena, pare d'alumnes de l'escola La Floresta, ha recordat la situació de "precarietat" en la qual es troba el centre. Falta fer-li un bon manteniment", afegia.

Després que el regidor de Ciutadans Sergio Blázquez detallés que "l'ajuntament calendaritzarà les obres de millora que el centre necessita", el regidor del PSC Pere Soler, ha posat de manifest que per ell "hauríem de planificar ja la tretzena escola, el cinquè institut i dignificar la formació professional. A més, vincular-ho tot amb unes instal·lacions esportives".

En aquest punt, el Cap d'Estudis de l'Escola d'Art i Disseny de Sant Cugat, ha volgut esmentar la situació i la problemàtica d'infraestructures que té el centre.

Paraules similars deien mestres de l'escola Turó de Can Mates "és una escola que no es va construir bé, sempre tenim deficiències. Quan no ens entra aigua, fa una calor horrible...".

Pel que fa a la construcció de la futura escola d'educació especial, punt que ha generat diversitat d'opinions, el president de la Federació d'Associacions de Pares i Mares d'Escoles Lliures de Catalunya, Josep Manuel Prats, ha volgut recordar que "l'escola especial hauria de ser un centre de recursos (professionals) per a les  escoles ordinàries, per tal que totes les famílies puguin escolaritzar els seus fills a l'escola que vulguin i fer una veritable inclusió". 

Per la seva banda, Carme Roca, coordinadora de les AMPAs, ha recordat que "a Sant Cugat les escoles ordinàries tenen USEs. Per tant entenem una escola d'educació especial per tots aquells nens i nenes que no puguin cursar una educació inclusiva".

Les relacions en l'àmbit educatiu

El debat ha comptat amb la participació de diversos col·lectius FOTO: Artur Ribera

Si una cosa s'ha posat de rellevància en aquest punt, és la necessitat tant per la banda dels pares com dels docents que "els uns confiïn amb els altres" tal com han dit diversos assistents.

En aquest aspecte, pares de l'escola Viaró recordaven que "els principals responsables de l'educació dels nens i nenes són els pares, i no l'escola on estan un 12% del seu temps".

Les exigències curriculars, imposades per part del govern, també han estat tema de debat. Un aspecte que "pressiona" tant alumnes com mestres per complir amb els requisits que venen imposats i que, sovint, no permeten que des de les escoles es treballin altres aspectes o no es tingui tant en compte l'opinió dels alumnes en el cas de secundària.

Després d'aquest primer debat, que ha durat poc més d'una hora, el TOT realitzarà un segon debat en el qual es tractaran altres aspectes com la zonificació, les beques menjador i el procés de preinscripció, entre d'altres.

Més informació
 
Comentaris

Destaquem