El SEM, un servei 24 hores al dia 365 dies l'any

El Sistema d'Emergències Mèdiques gestiona les demandes d'assistència sanitària a tot el territori català

El Sistema d'Emergències Mèdiques (SEM) és l'empresa pública que s'encarrega de la gestió i la coordinació de les demandes sanitàries de la població de Catalunya. Però com funciona? Quins serveis ofereix? Quin és el procés que segueix des que un ciutadà truca al telèfon d'emergències fins que se li envia un recurs mèdic?

Per començar, cal tenir en compte que des del SEM es gestionen dos tipus de demandes sanitàries diferents. Per una banda, hi ha el servei del 061, que pertany a la línia telefònica del CatSalut Respon. Un telèfon que principalment ofereix un servei d'atenció sanitària no presencial i resol qualsevol tipus de dubte relacionat amb la salut.

Des de CatSalut Respon, metges, infermers i tècnics gestionen totes les trucades que diàriament el servei rep. De fet, el 60% de les trucades entrants acaben necessitant mobilitzar qualsevol recurs mèdic. L'altre 40%, es resol amb la trucada telefònica.

D'altra banda, el SEM també s'encarrega de gestionar les trucades del 112. Són totes aquelles trucades que entren amb la necessitat de donar resposta de manera urgent. Des d'aquesta línia entren totes les trucades que la població fa al 112. En aquest cas, el SEM només es queda amb la gestió de les emergències mèdiques i, remet, als altres cossos de seguretat les trucades pertinents.

La central sanitària del SEM es va crear l'any 2006 a l'Hospitalet de Llobregat. Des d'allà, una sala que té cabuda per gairebé 200 professionals del sector, gestiona i coordina totes les necessitats mèdiques que entren tant a través del 061 com del 112 de la zona de la Catalunya Oriental (Barcelona i àrea metropolitana, Girona i Catalunya Central). Lleida, Pirineus, Tarragona i Camp de Tarragona són coordinats des de la central de Reus, que es va crear l'any 2010.

De l'avís a l'arribada del servei

La Central Sanitària del SEM a Hospitalet de Llobregat FOTO: Mireia Puente

Coordinats pel Cap de Guàrdia, el metge que té la responsabilitat màxima en cada servei, des de la sala central es divideixen en diverses zones i funcions. Els operadors que responen per primera vegada el telèfon, tècnics, infermers i metges, tots amb el mateix objectiu de donar la resposta més efectiva i eficient.

A través d'un programa informàtic, en el qual s'entren les dades de geocalització de la incidència i tots els detalls que el SEM rep, com el nombre de víctimes en el cas d'un accident de trànsit, entre altres, el mateix programa ajuda els tècnics a determinar els recursos que cal destinar.

En aquest cas, el gestor de recursos, la persona que s'encarrega d'enviar els recursos del SEM, com les ambulàncies, helicòpters, entre altres, activa l'avís als tècnics que es troben més a prop de la incidència. Aquests, un cop arriben al lloc i atenen la persona que ho necessita, si cal, la traslladaran a l'hospital útil en aquell moment.

Com funciona el SEM en 6 passos

Més informació
 
Comentaris

Destaquem