El Sant Cugat del futur: assolir una ciutat sostenible

El principal repte que haurà d'afrontar la ciutat en les pròximes dècades és l'emergència climàtica i, en clau local, l'accés a l'habitatge

Després d'afrontar un creixement exponencial en els últims 35 anys, ara Sant Cugat afronta un repte de gran magnitud: convertir-se en una ciutat sostenible i posar el seu gra de sorra en la lluita contra l'emergència climàtica. I ho ha de fer amb un increment de la població: actualment hi ha 91.763 habitants i la previsió és que al 2033 es freguin els 103.000. El TOT celebra 35 parlant del passat, present i futur de Sant Cugat. 

Més info: 35 anys de l'evolució de Sant Cugat en imatges: de poble a ciutat

vila activa


 
I la crisi climàtica ja està canviant, i més que ho farà, la forma d'entendre la vida i la ciutat. "Estem en una emergència climàtica" que farà que el nostre model de vida "estigui en qüestió en les pròximes dècades", explicava el meteoròleg Francesc Mauri. Així, la lluita contra el canvi climàtic ha de marcar els pròxims 35 anys a Sant Cugat. I ja s'ha començat a notar: la ciutat s'ha declarat en emergència climàtica i s'estan introduint canvis importants en matèria de mobilitat, ja que el trànsit és la principal font de contaminació. 

L'Anella Verda ha de fer augmentar l'ús de la bicicleta i, en uns anys, aquesta ha de ser un transport preferent. També entrarà en vigor la zona de baixes emissions. Tot plegat ha de servir per redefinir la ciutat en el futur, que serà amb menys cotxes i més espai per vianants i ciclistes. Un repte que afectarà tota la població, però que es presenta ineludible. 

INDO



Un altre gran repte que ha d'afrontar la ciutat és l'accés a l'habitatge, que com a tota l'Àrea Metropolitana s'està convertint en gairebé un luxe. Així, en els pròxims anys s'incrementarà de manera important el parc d'habitatge públic de lloguer.

La mobilitat 

És un dels grans reptes de futur i haurà de ser, necessàriament, amb menys cotxes. L'anella verda ha de contribuir-hi, però també suposa un repte pel comerç, que ha mostrat el seu desacord.

cuas anelal verda

Habitatge 

L'accés a l'habitatge és un dels problemes actuals de la ciutat. Fins al 2023 es destinaran 16 milions d'euros a fer habitatge públic amb la voluntat de construir centenars nous pisos de lloguer. Un dels projectes és a l'avinguda de Torreblanca (foto).

HABITATGE

Medi ambient 

Sant Cugat està en emergència climàtica. Si res no canvia, la temperatura a l'àrea de Barcelona serà 2,5 graus més el 2050. Les previsions per Sant Cugat són més risc d'incendi i sequeres i episodis meteorològics extrems.

MEDI AMBIENT

Més de 100.000 habitants 

Sant Cugat superarà els 100.000 habitants l'any 2030 i fregarà els 103.000 veïns el 2033, segons un estudi de l'Institut Català d'Estadística. Són uns 12.000 més que en l'actualitat. A més, la població serà més envellida: el 2019, el 14% de la població té més de 65 anys; mentre que al 2033 es preveu que representin el 21,4% del total.

POBLACIO

Volpelleres 

Volpelleres és el barri més nou de Sant Cugat i encara té molts projectes sobre la taula, com la dinamització total del mercat.

VOLPELLERES

Escoles 

La Mirada ha de ser una realitat en els pròxims anys i l'increment de la població demanarà més escoles, sobretot al centre.

EDUCACIO

Torre Negra 

En els pròxims anys haurà d'acabar el litigi sobre la construcció de Torre Negra, mentre l'Ajuntament ja tanca la compra de la masia.

TORRE NEGRA

Salut 

La històrica demanda d'un hospital públic per Sant Cugat i Rubí continua sobre la taula i cada vegada serà més necessari.

SALUT

La Unió i la cultura 

La Unió tornarà a la nova seu i ha d'acordar amb l'Ajuntament com serà la gestió. El Teatre-Auditori també viurà un canvi de model i el pla del Vinyet acollirà un nou espai cultural, que tindrà biblioteca.

UNIO

L'esport 

La construcció d'un pavelló a la Guinardera és un dels projectes de futur de la ciutat. A Mira-sol esperen que la piscina i el complex esportiu sigui una realitat, com un camp de futbol per Valldoreix.

ESPORTS

Els trens 

Els FGC connectaran Barcelona amb trens cada 2,5 minuts i s'abordarà la construcció d'un segon túnel. I s'haurà de definir la connexió amb la Renfe, ara infrautilitzada.

RENFE


 

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter, Instagram i TikTok.

 
Comentaris

Destaquem