Una vuitantena de veïns de Can Mates continuen sense calefacció ni aigua calenta

Dos dels quatre blocs del carrer de Josep Irla que no tenien aigua calenta ni calefacció ja l'han recuperada

24 habitatges i una vuitantena de veïns de dos blocs del carrer de Josep Irla de Sant Cugat continuen sense aigua calenta ni calefacció. Una situació que s'allarga de de diumenge 22 de gener i que pateixen en plena onada de fred i temperatures sota zero. D'altra banda, els dos blocs dels carrers de Josep Tarradellas i Antoni Solanell que també estaven afectats han pogut reparar una de les dues calderes i han recuperat el subministrament.

Es tracta de quatre blocs de protecció oficial privats, propietat de Testa Residencial, i que part dels inquilins es van gestionar a través de Promusa

Més info: Més de 200 veïns de Sant Cugat porten dos dies sense aigua calenta ni calefacció

La situació per molts veïns que fa cinc dies que no tenen aigua calenta ni calefacció és insostenible i encara no tenen cap previsió de quan es resoldrà la incidència. La propietat dels habitatges no ha donat cap data ni resposta satisfactòria. "En el meu cas vaig aguantar dos dies i mig i hem hagut d'anar a casa els sogres a sopar i dormir. Tenia l'habitació a 13 graus", explica Sara Oriol, que té dos fills d'un any i un fill de quatre. 

"Testa ens ha enviat un correu, dient que lamenten la situació i que intentaran reperar-ho amb la major celeritat... però no sabem res", afegeix Oriol. De moment, un mediador de la propietat es reunirà amb els veïns afectats aquest divendres. Part de la problemàtica neix quan Fusiona Mantenimientos es va fer càrrec de la gestió energètica dels immobles. Segons els veïns, no han fet cap mena de manteniment fins que les calderes comunes s'han espallat.

Sara Oriol: "Hi ha deixadesa, negligència i estafa"

Fusiona va deixar la gestió el 31 de desembre i el veïnat encara no sap quina és la nova empresa encarregada. "Hi ha deixadesa, negligència i estafa", denuncia Sara Oriol. Cada dos blocs tenen dues calderes compartides. Però només n'ha funcionat una des de l'inici, tot i les queixes dels veïns. Així, quan ha deixat de funcionar, s'han quedat sense aigua calenta ni calefacció.

Els veïns demanen una solució

Sara Oriol i la seva família no són els únics que han marxat dels pisos davant la situació insostenible d'estar sense aigua calenta ni calefacció. Alguns han demanat un allotjament temporal a Serveis Socials de l'Ajuntament de Sant Cugat: "No ens ofert cap solució. Les famílies amb nens més petits han hagut de marxar".

Trobada amb l'Ajuntament

El veïnat d'aquests habitatges fa anys que denuncia la "deixadesa" de Testa Residencial. Tot i pagar 160 euros mensuals de comunitat (en un pis de protecció oficial), asseguren que no es fa cap manteniment i hi ha problemes estructurals. Un d'ells era el problema amb les calderes. Després de sortir publicada la seva situació, l'Ajuntament de Sant Cugat es va reunir amb alguns veïns. El Consistori es va comprometre a contactar amb Testa Residencial per intentar agilitzar una solució.

"Ni Promusa ni l'Ajuntament de Sant Cugat tenen cap responsabilitat, però s'interessa per la situació d'aquestes famílies i ens hem compromès a contactar amb Testa i es pugui posar fil a l'agulla al manteniment de la calefacció i aigua calenta", han explicat fons municipals. 

Tot i això, els veïns estan descontents amb la resposta de l'Ajuntament: "El resum és que intentaran fer alguna cosa, però ens diuen que és un tema privat. No estan fent absolutament res, com a molt han fet una trucada a Testa". "Fa més d'un any que coneix aquesta situació i no havien fet res", insisteix Sara Oriol. 

I és que les calderes no és l'únic problema que pateixen, a banda de la deixadesa. Sara Oriol també denuncia que el sostre del pàrquing té goteres que estan afectant la seva estructura. 

Protecció oficial de propietat privada

Abans de la crisi econòmica del 2008 es van començar a aixecar quatre blocs que s'havien de destinar a la venda lliure. Però amb la crisi, no es van acabar de vendre i la promotora els va cedir a l'Ajuntament de Sant Cugat per destinar-los durant 25 anys a la protecció oficial de lloguer. Així, els primers inquilins es van assignar a través d'un sorteig de Promusa a partir de 2012.

Després de diversos canvis de mans, el fons Testa Residencial va adquirir els quatre blocs i van començar els problemes pels inquilins. "Estan apretant perquè els primers inquilins de Promusa marxin i, així, poden el màxim preu que permet la protecció oficial", explica Sara Oriol. És el seu cas, que va entrar a viure-hi fa tres anys: "Posen uns preus desorbitats de despeses comunitàries. Jo estic pagant 159 euros de manteniment mensual de comunitat, a banda del lloguer. En total pago 1.007 euros per un pis de protecció oficial".

I la denúncia arriba perquè tot i els 159 euros pel manteniment, els edificis acumulen "greus problemes estructurals" que no se solucionen. Els ascensors van tenir un ordre de tancament durant sis mesos i el pàrquing, amb la meitat de llums sense funcionar, té goteres contínuament. "Hi ha una deixadesa total de les zones comunitàries", afegeix Oriol.

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter, Instagram i TikTok.

 
Comentaris

Destaquem