Sant Cugat Empresarial aixeca la veu pel retard en les llicències d'obra

Sant Cugat Empresarial considera que el pla d'acció de l'Ajuntament per millorar la gestió de llicències és un "despropòsit"

Sant Cugat Empresarial ha decidit aixecar la veu davant la problemàtica amb les llicències d'obres de l'Ajuntament de Sant Cugat, que és el municipi català que més triga a tramitar-les. En alguns casos, una llicència d'obra major es pot allargar fins a 24 mesos i hi ha expedients acumulats des de 2019. "Ens consta que hi ha empreses que descarten venir a Sant Cugat per aquest tema", alerta Olga Velasco, vocal de l'associació empresarial. 

Més info: 445 dies de mitjana per atorgar una llicència d'obra major a Sant Cugat

Velasco assegura que el retard en els tràmits "malmet" la imatge de Sant Cugat i genera "conseqüències econòmiques" per l'Ajuntament "amb pèrdua d’ingressos per llicències i amb responsabilitats patrimonials". En aquest sentit, hi ha diversos particulars que han interposat recursos contencionsos contra l'Ajuntament per l'endarreriment de les llicències i, fins i tot, hi ha una querella criminal contra els responsables polítics i tècnics de l'àrea d'Urbanisme.

"Els perjudicis econòmics, morals i d’imatge que s’estan generant al municipi son incalculables", assegura Sant Cugat Empresarial a la seva carta.

El pla d'acció

El govern de Sant Cugat va reconèixer el retard en la gestió de les llicències d'obres, que ho va atribuir a la "falta de previsió" de l'anterior govern i a la manca de personal. Entre 2017 i 2020, el termini mitjà per atorgar una llicència va passar de 248 a 445 dies de mitjana. Davant d'aquest escenari, va presentar un pla d'acció amb l'objectiu de regularitzar la situació en dos anys. La contractació de quinze noves persones era la principal actuació.

Més info: Sant Cugat presenta un pla per reduir el termini de les llicències d'obres

Olga Velasco: "És un despropòsit, un brindis al sol"

El pla, però, no va agradar a Sant Cugat Empresarial. "És un despropòsit, un brindis al sol de contractar molta gent, sense especificar per què ni amb quin objectiu", argumenta Velasco. Per això, des de l'entitat van enviar un escrit a l'Ajuntament amb les seves propostes i valorant les actuacions plantejades pel govern. La carta es va enviar al març i, segons la vocal de l'associació, no han rebut cap resposta del govern. 

"El pla és una resposta immediata a la creació de la plataforma d’afectats, per tapar la notícia. És un pla que no té cap estudi darrere", apunta Velasco. 

Demanen autocrítica

Des de Sant Cugat Empresarial reconeixen que la lentitud en les llicències d'obres és un mal endèmic de fa anys, però asseguren que amb el govern tripartit no ha anat millor: "Ha empitjorat molt. No s’ha fet res". "Per què amb el mateix personal ha passat això? Entre altres coses perquè la política que hi ha és d’aturar-ho tot i els tècnics treballen sense confiança", assegura la vocal de l'entitat.

"Tot és incert, subjectiu, estan convertint les llicències, que és un acte reglat i objectiu, en un tema subjectiu", afirma Velasco.

Olga Velasco: "Ningú assumeix responsabilitats per la feina mal feta"

És per això que troben a faltar autocrítica: "Ningú assumeix responsabilitats per la feina mal feta". Olga Velasco va un pas més enllà i considera que s'hauria de canviar el cap d'Urbanisme, ja que veu una crisi de lideratge. "Per què de sobte vuit persones agafen la baixa? Hi ha mal ambient laboral", assenyala. "Som el pitjor ajuntament de Catalunya i ningú assumeix responsabilitats?", afegeix.

La resposta al pla d'acció

Així, Sant Cugat Empresarial va decidir enviar una carta valorant el pla d'acció, esperant una resposta del govern per poder parlar-ne i que, segons diuen, no va arribar. "El problema del mal funcionament del departament d'Urbanisme no és nou d'aquest equip de govern, ve d’abans. Però en aquests quasi dos anys transcorreguts des del canvi no només no ha millorat, sinó que ha empitjorat molt. S'ha trigat molt temps en plantejar accions i aquestes semblen improvisades per poc concretes", argumenten.

Sobre la contractació de més personal, apunten: "No tenim dades suficients per valorar si es necessari o no  però si que trobem a faltar informació que justifiqui aquest redimensionament del departament". "L’increment de personal no es garantia de millora de serveis sense criteris clars, compromís i mètode", afegeixen.

"És un sistema absurd i generarà més retard. És il·legal"

Una altra acció plantejada per l'Ajuntament preveu demanar al ciutadà documentació prèvia com un informe de règim urbanístic, un informe de connexió de serveis i el certificat d'alineacions i rasants. Segons Sant Cugat Empresarial, l'administració no pot demanar informació que depèn d'ella mateixa. "Hauràs de sol·lcitar un certificat i l’única manera és demanar-lo al propi ajuntament. Crearà una doble cua. És un sistema absurd i generarà més retard. És il·legal", assegura Velasco.

Sobre la simplificació burocàrtica en la sol·litud d'una llicència, l'entitat empresarial ho considera "una declaració d'intencions": "No sembla que s'hagi avançat gens en aquests dos anys".

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter, Instagram i TikTok.

 
Comentaris

Destaquem