La mirada en el temps IV

Josep María Cabrerizo ens retorna el reportatge que Huertas Claveries va fer de Sant Cugat, fa més de 50 anys

Huertas Claveria tenia remarcat a la llibreta, i en llapis de color vermell, la Rabassada. En aquesta carretera molts aficionats a la velocitat repten a la sort sabent que és la carretera més perillosa de Catalunya

Més info: La mirada en el temps

Més info: La mirada en el temps II

Més info: La mirada en el temps III

El nom de l'Arrabassada li ve d'arrabassar feréstecs indrets al llarg del seu recorregut fins a Barcelona. La carretera fou construïda entre els anys 1868 i 1874, en el context de l'enderrocament de la monarquia de la reina Isabel II. Amb la carretera es pot dir que Barcelona es va obrir cap a l'interior de Catalunya

La seva història amaga fets dolorosos relacionats amb la Guerra Civil. A mig pujar un senzill monòlit és l'únic vestigi que recorda les atrocitats que en aquells paratges van succeir. La Rabassada sempre ha tingut molts atractius. El Gran Casino del qual només queden les ruïnes en va ser un. L'altre les carreres de cotxes i motos que organitzava tots els anys la Penya Motorista Barcelona

Aquell 1968, aprofitant la seva estada a Sant Cugat, el periodista Huertas Claveria no es va voler perdre les proves de velocitat puntuables pel campionat d'Espanya. Els guanyadors van ser Salvador Cañellas, a la categoria de motos pilotant una Montesa. I Soler Roig i Jorge de Bagration al volant d'un cotxe que amb els anys es convertiria en el mite de l'escuderia, el Porsche 911.

L'Arrabassada es pot dir que és plena d'històries, i una d'aquestes està lligada a la figura de Bagration. Pilot de cotxes de carreres que era conegut com el príncep. De fet era fill d'una dinastia familiar d'origen armeni que regnà Geòrgia en diverses etapes. 

Els seus pares s'havien establert a Espanya, fugin de la repressió bolxevic, quant ell tenia cinc anys De jove destacar per la seva afició als cotxes de carreres. Fins que a partir de 1995, la seva personalitat començar a sonar en els mitjans de comunicació de tot el món com a futur cap de la restauració de la monarquia constitucional de Geòrgia

Jorge de Bagration era descendent directa de la casa reial georgiana, motiu pel qual tenia totes les mirades posades sobre el seu futur. Bagration però va morir el febrer de 2008 a Tbilisi en circumstàncies no massa clares. Sis mesos després de la seva mort, el món va veure com els russos tornaven a ocupar Geòrgia amb un exèrcit de pau. 

El nom de Jorge de Bagration quedar escrit en la història de les curses de cotxes i dels ral·lis més importants. Per tant no és agosarat dir que aquell any 1968 per l'Arrabassada hi va córrer sang de tots colors, fins i tot sang blava. La mort de Bagration no la va provocar cap accident, sinó una suposada hepatitis quant només tenia 63 anys, i estava a punt de ser proposat per ser rei del seu país.

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter, Instagram i TikTok.

 
Comentaris

Destaquem