Els alumnes, d’uniforme o de carrer?

Josep Manuel Prats, president de l’Associació de Pares i Mares d’Escoles Lliures de Catalunya

“Trobo molts més avantatges a l’uniforme, com ara la comoditat per als pares a  l’hora de vestir els nens”

Sí a la llibertat d’escoles i famílies a decidir si volen uniforme o no. Cada escola és diferent i per decidir en llibertat cal evitar els falsos mantres de l’elitisme, el sexisme, l’igualitarisme, etc. Dit això, trobo molts més avantatges a l’uniforme, sigui d’americana i corbata, o de texans i samarreta. Els més evidents: comoditat per als pares a l’hora vestir criatures al matí, economia familiar, equitat, foment de pertinença i l’aprenentatge de les normes... Més enllà, però, hi ha un factor que trobo força interessant: la capacitat que té l’uniforme de destacar de cada nen i nena les seves característiques més personals: el gest, el posat, la manera de gesticular, d’adreçar-se als altres, de vestir el mateix uniforme. Tinc la seguretat que aquest esforç a què ens obliga la uniformitat externa ens ajuda a conèixer millor la veritable personalitat de cada noi o noia i la seva manera de manifestar-la. I en educació això és un factor fonamental per poder tractar la diversitat d’una aula, on hi ha 25 maneres diferents de ser persona. Proveu.

Carme Roca, presidenta de la Coordinadora d’AMPA

“L’uniforme escolar no deixa de ser una manera de despersonalitzar l’infant”

Si bé és cert que l’uniforme escolar ens podria solucionar algun conflicte matinal amb els fills, no deixa de ser una manera de despersonalitzar l’infant. Limita i anul·la les seves opcions d’opinar, triar o decidir la roba que més li agrada. Poder opinar, triar, reclamar o rebel·lar-se contra l’adult i haver d’arribar a un consens sobre la roba que s’ha de posar forma part de l’aprenentatge de l’infant.
El nen aprèn a negociar i aprèn a cedir quan cal. La llibertat a l’hora de vestir dóna autonomia i seguretat al nen, que es pot trobar més o menys còmode amb la roba que porti posada.
Per altra banda, en la majoria dels casos, l’uniforme escolar va lligat a un concepte segregador i sexista; els nens, amb pantalons i les nenes, amb faldilla. Hi ha qui diu que l’uniforme iguala  els alumnes i les diferències socials no es veuen, però el cert és que la roba no ho és tot i les diferències seguiran existint mentre els adults les continuem marcant. Ensenyem als infants que tots tenim el mateix valor vestim com vestim.

 
Comentaris

Destaquem