Preparar un ambient d'estil Montessori a taula

Menjar sols, parar taula i col·laborar: els tres objectius per donar-los l'autonomia a l'hora dels àpats

Perquè els petits de casa puguin col·laborar a l'hora de menjar i puguin ser independents, cal que els pares acompanyem aquest desenvolupament. És important recordar que els petits són més capaços del que sovint ens imaginem, per això cal que no els sobreprotegim i els deixem més autonomia, és d'aquesta manera com podran treballar i afinar les seves capacitats. Us proposem un seguit d'hàbits perquè els acompanyeu en aquesta creixença.

Menjar sols

Deixeu que els infants mengin sols

A partir dels 6 mesos ja podeu començar a acostumar el petit a beure aigua: primer podeu provar amb una cullereta i quan ja s'empassi bé el líquid, podeu provar amb el got. Alhora, ja pot començar a agafar la cullereta, al principi amb poc puré i amb paciència (i força roba bruta), anirà aconeguint més precisió i acabarà duent la cullera plena a la boca.

Entre els 8 i els 10 mesos podeu començar a introduir trossos d'aliments i que sigui ell qui els agafi amb els dits; a poc a poc, coordinarà el moviment i se'ls aproparà a la boca tot sol.

A partir dels 9 mesos pot començar a beure amb canyeta, proveu-ho!

Amb 15 mesos el petit ja és capaç de menjar amb cullera i beure aigua del got. Per arrodonir l'ensenyament, us proposem que l'infant mengi a la taula dels adults i tingui una cadira adaptada per a ell que li permeti pujar i baixar sol, fet que augmentarà la seva autonomia.

Parar la taula

A poc a poc els nens han d'ajudar a parar la taula

Utilitzeu una vaixella normal, de vidre i de ceràmica, i així facilitareu que l'infant prengui consciència a fer-ne un bon ús i no ser destraler, així com millorarà la seva precisió i la seva atenció. Accepteu, però, els petits incidents que hi pugui haver... formen part de l'aprenentatge!

A partir dels 15 mesos el petit pot començar a provar d'ajudar-vos a l'hora de parar taula. Podeu començar amb els coberts com, per exemple, les culleres i anar introduint més elements. Us proposem un taulell de joc que us pot ajudar en aquesta tasca: en una cartolina DIN A3 podeu fer l'esquema d'un plat, el got i els coberts ben col·locats a escala real perquè el nen vagi assimilant on va cada cosa.

I no subestimeu les seves capacitats, proveu de deixar-li una gerreta d'aigua perquè sigui ell qui se serveixi: a poc a poc millorarà la seva psicomotricitat fina!

Col·laborar

L'ordre i la neteja és cosa de tots

L'harmonia, l'ordre, el treball ben fet, l'autodisciplina i l'autonomia són capacitats que podem donar al petit de casa cada dia amb els petits costums, hàbits i rutines. Per això, el fet de desparar taula també pot ser un bon moment: podem tenir una esponja humida perquè l'infant sigui l'encarregat de netejar la taula, així com una escombra que pugui manejar bé i li permeti recollir les molles de terra. Són dues feines que, a més, li aportaran satisfacció perquè col·laborarà en les tasques de la família.

Més informació
 
Comentaris

Destaquem