Quan una persona amb una malaltia neurològica expressa por, frustració o tristesa, és habitual que l’entorn intenti animar-la o restar importància al que està sentint. Sovint ho fem amb la millor intenció, buscant reduir el malestar o aportar optimisme. Però, en molts casos, el que la persona necessita no és una explicació ni un consell, sinó sentir-se compresa. Validar les emocions vol dir reconèixer que allò que viu és legítim.
Escoltar sense pressa és una de les eines més potents. Permet a la persona expressar el que sent sense por de ser jutjada. Acompanyar amb frases simples, com “Entenc que això et preocupa” o “És normal sentir-se així”, ofereix una sensació de seguretat molt valuosa.
També és important evitar recomanacions ràpides del tipus “no t’hi capfiquis” o “no n’hi ha per tant”. Tot i que pretenen ajudar, poden fer que la persona senti que no té dret a sentir el que sent. En canvi, mostrar disponibilitat, mantenir una postura oberta i escoltar amb atenció crea un clima emocional que afavoreix la calma i la confiança.
Validar no significa estar d’acord amb tot, ni acceptar situacions que posin en risc. Significa reconèixer l’emoció i oferir suport des de l’afecte i la comprensió. Quan la persona se sent vista i escoltada, sovint recupera una mica d’estabilitat.
A l’AVAN, acompanyem persones i famílies que conviuen amb malalties neurològiques.
A Sant Cugat, a la Casa de Cultura. Més informació a www.avan.cat o santcugat@avan.cat
Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.
Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, X, Instagram i TikTok.
Subscriu-te al butlletí
Facebook
X
Instagram
YouTube
WhatsApp
Telegram
TikTok