L'Anella Verda al carrer de Francesc Moragas FOTO: TOT Sant Cugat

Mobilitat

El Síndic inicia una actuació d'ofici per l'Anella Verda

El Síndic de Greuges de Sant Cugat veu positiva l'aposta per la mobilitat sostenible, però lamenta que l'Anella Verda s'ha implantat amb "improvisació"

El Síndic de Greuges de Sant Cugat ha iniciat una actuació d'ofici en relació a l'Anella Verda i la implantació d'una xarxa de carril bici a les principals artèries del centre de la ciutat amb l'objectiu de reduir el trànsit de vehicles i afavorir una mobilitat sostenible. El Síndic, Ramon Palacio, ha explicat al TOT que han rebut diverses queixes de comerciants, per la qual cosa ha impulsat aquesta iniciativa d'ofici per fer suggeriments a l'Ajuntaments per millorar el funcionament de l'anella.

Palacio troba necessària la transformació de la mobilitat a Sant Cugat per fer-les més sostenible i reduir els nivells de contaminació, així com per fer-la més amable als vianants i als ciclistes. Tot i això, considera que l'Anella Verda s'ha implantat de manera "molt improvisada" i sense diàleg amb els comerciants i proposa algunes millores.

"Total acord en el procés de millora de la qualitat de la ciutat"

Així, el Síndic entén que s'ha de trobar "l'equilibri" entre l'aposta per la mobilitat sostenible i l'impuls al comerç local "que dona vida a la ciutat". "La crítica no és a l’anella verda de mobilitat verda, sinó a les improvisacions i a la falta de diàleg amb els comerciants", apunta. Palacio ha constat la "por" dels comerciants de la zona per la possible pèrdua d'ingressos, que atribueixen a la implantació de l'Anella Verda, ja que creuen que fara disminuir l'arribada de clients. 

Amb tot, el Síndic de Greuges reitera el seu "total acord en el procés de millora de la qualitat de la ciutat i de seguir avançant en un model basat en la sostenibilitat social, econòmica i mediambiental". Tot i això, considera que és imprescindible fer-ho de manera dialogada amb els agents implicats, com els comerciants, l'Assemblea de la Bici o les associacions veïnals.

Més info: Eliminació de carrils de vehicles: entitats ecologistes ho celebren i el comerç, preocupat

Col·lapse i ambulàncies

Des del Síndic han constatat alguns inconvenients de l'Anella Verda, com el "col·lapse permanent durant moltes hores del dia, amb el corresponent impacte de contaminació respiratòria i acústica". Una situació que consideren que empitjorarà amb la tornada de l'escola al setembre. A més, assenyalen que qualsevol parada d'un vehicle, per exemple un bus, provoca una interrupció total del trànsit ja que només hi ha un carril de circulació en alguns dels carrers.

A més, preocupa també la dificultat dels vehicles d'emergència, com poden ser els Bombers o les ambulàncies. "Hem vist ambulàncies aturades de manera reiterada. No hi ha escapatòria si està col·lapsat", indica.

Càrrega i descàrrega

Una de les queixes que han detectat al Síndic és per la pèrdua de zones de càrrega i descàrrega. "A Francesc Moragas hi ha molts establiments que requereixen càrrega de mercaderia voluminosa. Si un vehicle es para al carril, atura tot el trànsit. Per això paren i circulen pel carril bici, perquè no tenen remei", explica Palacio.

Així, el Síndic considera necessari augmentar el nombre de places de càrrega i descàrrega.

Plataforma única

Per tot plegat, el Síndic de Greuges reclama accions complementàries per garantir el bon funcionament de l'Anella Verda: "Un pla de transformació cap a una ciutat més sostenible en la mobilitat té moltes branques, no només fer carril bici". Entre altres, aposta per millorar i augmentar el transport urbà i fer més aparcaments disuassoris a les entrades de Sant Cugat i connectats amb bus llançadora amb el centre.

Per tal de reduir els col·lapses, el Síndic considera també que es podria replantejar l'amplada dels carrils bicis i la seva bidireccionalitat en alguns punts. I és que assenyalen que el fet de disposar només d'un carril per a vehicles és el que genera embussos i dificultats per vehicles d'emergències o de càrrega i descàrrega.

"Les solucions de plataforma única amb transit pacificat i velocitat limitada són més eficients"

A tall de reflexió general, Ramon Palacio suggereix a l'Ajuntament que estudiï la transformació dels carrers en una plataforma única, on es limiti el pas de vehicles i comparteixin espai amb els ciclistes i els vianants. Una idea que sorgeix del "convenciment que la segregació de carrils per a diferents usos individualitzats (vehicles a motor, bus, bicicletes i vehicles de mobilitat personal, vianants...) és poc efectiva globalment". 

"Les solucions de plataforma única amb transit pacificat i velocitat limitada (per exemple zona 20), amb usos compartits i regulats són més flexibles i eficients globalment", exposa el Síndic. Això permetria més facilitat pels comerciants o pel pas dels vehicles d'emergència. "La plataforma única té una gran avantatge i és que són flexibles. Les segregacions de carrils generen embussos. A moltes ciutats d'Europa ho fan, no cal inventar res", resumeix Palacio.

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter, Instagram i TikTok.