Pilar Gorina és la nova regidora d'Educació de l'Ajuntament de Sant Cugat FOTO: Bernat Millet

Societat

Gorina, regidora d'Educació: "No hi ha cap previsió d'una nova escola bressol"

Entrevista amb la regidora d'Educació de Sant Cugat del Vallès, Pilar Gorina

Pilar Gorina és la nova regidora d'Educació de Sant Cugat del Vallès. Amb ella parlem sobre l'oferta educativa de Sant Cugat, els punts forts i les seves mancances. Abordem la necessitat d'una tretzena escola pública o una nova escola bressol.

Quina valoració fa del sector educatiu a Sant Cugat?

A Sant Cugat tenim una xarxa educativa diversa, molt valuosa i que abarca tots els sectors, des de l'escola bressol fins a les universitats. A més amb una gran varietat d'opcions, els ciutadans de Sant Cugat poden estar molt tranquils de la riquesa de la comunitat educativa. Les Associacions de Famílies, que són molt actives. També del Servei Educatiu de l'Ajuntament, que és un suport important pels centres. I un Ajuntament que aposta per l'educació.

I de l'escola pública?

Els centres públics són l'escola del país, l'escola que està repensant i innovant l'educació, en la línia del treball per competències. No sabria quina recomanar.

Quins són els reptes que s'ha marcat per aquest mandat?

El primer objectiu és la normalitat, intentar fer les coses amb normalitat, amb els tempos que toquen i amb tranquil·litat. Un dels objectius és visitar tots els centres educatius durant el primer trimestre del curs, és una prioritat per acabar de conèixer del tot els centres. Estem per millorar i transformar allò que s'ha fet i noves propostes. No partim de zero, és una ciutat educativa.

El curs passat es va començar amb retard a La Mirada i al Leonardo. Enguany podrà començar a temps?

Sí, amb la normalitat que es pot començar sempre un curs. Sempre hi ha alguna cosa que falta, com algun mestre per nomenar, alguna petita obra per acabar... Però la notícia és que no hi ha notícia.

"La incorporació de nous grups dona resposta a la massificació"

Bona part de les competències en educació són de la Generalitat. Què pot fer un ajuntament?

Una de les feines més importants que tenim és la planificació educativa, treballant conjuntament amb el Departament per garantir que l'oferta als ciutadans i ciutadanes de Sant Cugat és correcta. Altres responsabilitats són el manteniment dels edificis d'Infantil i Primària. Però segur que sobrepassem el que ens pertoca.

En aquest curs hi ha dos cursos bolets, un a l'Arnau Cadell i un al Ciutat d'Alba. Quina valoració en fa?

Jo vull parlar d'incorporació de noves línies, perquè ho fem amb tot l'afecte del món. Des de l'Ajuntament hem estat parlant amb el Departament perquè els nous grups tinguin les dotacions que els hi pertoquen, cosa que hem hagut de lluitar, no ha estat fàcil. La incorporació de grups dona resposta a una massificació que tenim, però no ha de ser un entorpiment pel centre.

Parla de massificació. Cal una 13a escola pública?

A Infantil i Primària no podem parlar d'una ampliació de l'oferta, si no hi ha un canvi en la situació. Estem encara una mica esponjats, tenim marge. Tenim un Infantil que no està sobrecarregat i una Primària força sobrecarregada i una Secundària també sobrecarregada, a la que anem donant resposta amb el nou Leonardo i el nou grup a l'Arnau Cadell. La nostra opció és, si cal, obrir més grups. No hi ha la necessitat d'una 13a escola en aquests moments.

La previsió és que les demandes a la Secundària augmentin. Es necessita un nou institut?

Si tenim la Primària carregada, la Secundària és evident que també puja carregada. L'opció del Departament són els instituts-escoles i ens sembla correcta, però ara encara no estem en període de planificació.

"No hi ha cap previsió de realitzar una nova escola bressol municipal"

I és necessària una nova escola bressol. Les municipals sempre reben molta més demanda que places disponibles.

Hi ha una davallada de la demanda. No la notem en escoles bressol públiques, però si en algunes privades. No hi ha cap previsió de realitzar una nova escola bressol municipal. En tenim vuit amb una oferta pedagògica extraordinària. És veritat que estan plenes, però no ens ho plantegem una nova perquè no estem veient una gran necessitat. Tant de bo els recursos sobressin, però hem de mesurar molt el que tenim, perquè la Generalitat va deixar de passar les subvencions que li pertocaven.

La Mirada funciona amb mòduls prefabricats. L'any passat no va poder començar a temps i les famílies també han reivindicat ampliacions del pati per poder acollir els nous cursos que es van incorporant. Quina és la situació?

La Mirada començarà amb normalitat, després de la mala experiència de l'any passat fruit segurament d'una empresa que no va donar resposta. Aquest any hi hem estat molt al darrera. Pot ser que falti algun detallet. Però comença amb espai suficient, amb més espai proporcional del que hi havia abans. El pati s'ha d'acabar d'arranjar, però estan tranquils.

I el nou edifici per quan?

El 31 de juliol els arquitectes van entrar el projecte a l'Ajuntament. Ara s'ha d'estudiar de dalt a baix i estem en aquesta fase. Des d'Educació i des de l'Ajuntament estem empenyent. Pel curs vinent és impossible que estigui enllestida, però encara hem de clarificar el calendari.

S'abordarà enguany un canvi de zonificació?

Es va pactar en el Consell Escolar Municipal que durant dos anys no es tocaria. Si hi ha alguna modificació en oferta de Secundària, potser caldrà tocar algun aspecte, però no la zonificació.

"S'han de revisar i millorar els projectes de camí escolar"

Famílies de centres com La Floresta o el Ciutat d'Alba han denunciat problemes en la mobilitat. Hi ha algun projecte sobre la taula per millorar-ho?

Ho pensem abordar. S'han de revisar i millorar els projectes de camí escolar, amb més oferta. És una de les qüestions prioritàries. Des de Mobilitat s'està parlant també dels carrils bicis, hi ha trams que en tenen i altres no. Sobretot en instituts, ens interessa molt que es pugui accedir en bicicleta amb tranquil·litat.

El Consell Comarcal va retirar en el seu temps el transport escolar, deixant només el de La Floresta. És necessari?

Es va fer una reflexió molt important i penso que estem en una situació correcta. Hi ha llocs de difícil accés on convé mantenir-lo i en altres s'han buscat solucions alternatives. Els recursos s'han d'optimitzar.

Quines escoles requereixen un manteniment o inversió més important els pròxims anys?

D'això en parlarem més endavant. En el seu moment farem la planificació de les millores que han de tenir els centres, on la innovació ha de jugar-hi un paper.

Quin paper ha de jugar l'Ajuntament en la innovació a l'escola?

Hi apostem. Moltes escoles s'han incorporat al programa Escola Nova 21, que l'ha absorbit el Departament, i altres escoles treballen en altres projectes d'innovació. Com a Ajuntament els hi donarem suport a través del Servei Educatiu de la ciutat i els recursos humans que hi dediquem. Per exemple, en les obres del pati d'aquest any del Gerbert, tenen a veure amb una concepció de l'espai del pati molt diferent. La innovació ha de ser per millorar la qualitat educativa.

Com està el conveni amb les activitats extraescolar

De moment està aturat. Entre la regidoria d'Esports i nosaltres hem de fer una reflexió. No anunciarem cap novetat perquè hem de trobar una manera que satisfaci a tothom.