Els tòpics de la intriga

Diana Comas Diana Comas
El cuerpo El cuerpo
El cuerpo El cuerpo
Diana Comas Diana Comas
Diana Comas Diana Comas
En una pel·lícula de suspens mínimanent ben construïda, la intriga ens acompanya minut a minut mentre el nostre cervell va formulant-se preguntes que intenta i anhela urgentment respondre. En aquest context de tensió mental, un final completament inesperat pot arribar a proporcionar-nos una sensació gairebé adrenalínica. Però, respon sempre una resolució inesperada a un joc net amb l'espectador? Com mostra el nou producte cent per cent evasió dels artífexs de El orfanato i Los ojos de Julia, pot ser extremadament fàcil impactar amb la resolució d'una trama quan no s'ha sembrat absolutament cap pista que ens la pugui suggerir, evitant d'aquesta manera competir amb la ment de l'espectador.

El final de El cuerpo, creat des d'aquest prisma (i certament impactant tot i ser comunicat de la manera menys elaborada possible: un personatge, de sobte, comença a parlar per comunicar-nos el que estava succeint en realitat i com d'enganyats estàvem), és un dels elements prefabricats que poblen l'òpera prima del cineasta barceloní Oriol Paulo, un producte tècnicament molt solvent, carregat d'una atmosfera obscura i gèlida molt aconseguida que assoleix el difícil repte d'entretenir... tot i fer-ho des dels recursos més trillats del gènere: els clàssics i potents cops de so que espanten fins i tot les mosques atrapades a la sala; una música efectista que intenta recordar-nos a base d'imposició sonora el que hem de sentir; i la presència inquietant d'una dona morta (o no) que intenta suggestionar-nos com ho feia Alfred Hitchcock amb pel·lícules com Vértigo (1958) o Rebecca (1940). I és justament aquesta misteriosa “presència” la base de la trama de El cuerpo: una dona molt rica (Belén Rueda) ha mort. De sobte, el seu cos sense vida desapareix de la funerària. Se l'ha emportat algú o en realitat no estava morta i ha sortit soleta de la caixa? Aquesta és la intrigant pregunta que acompanya durant tota la trama l'espectador i també el personatge interpretat per Hugo Silva (en estat de gràcia), el vidu que (com no) és còmplice, junt amb la seva amant, de la mort de la seva difunta dona, motivat (com no) per motius econòmics. Què és el que estarà passant en realitat?

No us preocupeu, just al final de la pel·lícula vindrà un dels personatges i ens ho explicarà. Amb unes quantes paraules, bastant flashbacks i la constatació que qualsevol hipòtesi que, com a espectadors, haguem pogut imaginar... haurà sigut inútil.

EL CUERPO
Espanya, 2012.
Direcció: Oriol Paulo. Guió: Oriol Paulo i Lara Sendim.
Interpretació: Hugo Silva, José Coronado, Belén Rueda, Aura Garrido, Juan Pablo Shuk, Cristina Plazas, Oriol Vila, Patricia Bargalló, Mia Esteve, Montse Guallar.
Durada: 107 minuts.

Mira el tràiler

Més informació
 
Comentaris

Destaquem