Farriol (Teatre-Auditori): "Volem buscar el públic jove amb propostes més arriscades"

Entrevista amb Maria Farriol, directora transitòria del Teatre-Auditori de Sant Cugat

Maria Farriol és la directora transitòria de l'Organisme Autònom Municipal del Centre Cultural de Sant Cugat, que engloba el Teatre-Auditori, les biblioteques i els cinemes. Va ser nomenada al setembre de 2023, després que s'aturés el concurs públic engegat en el mandat anterior per escollir la direcció. Aquest fet va generar polèmica, ja que Farriol no formava part de la llista d'admesos provisional i havia quedat descartada. El compromís del govern municipal és convocar un nou concurs públic en els pròxims mesos.

Més info: Maria Farriol serà la directora transitòria del Teatre-Auditori

Com han estat els primers mesos al capdavant del Teatre-Auditori i l'Organisme Autònom?

Faig una valoració molt positiva, amb un equip que m'ha donat molt suport i amb molta energia. I amb moltíssima feina.

Aquest febrer comença la nova temporada del Teatre-Auditori. Ja porta el seu segell?

No tota la programació està programada per mi, el Teatre-Auditori planifica a un any vista. Teníem molt clar que volíem mantenir i cuidar el nostre públic més fidel, però fer un pas més enllà i anar a buscar el públic més jove amb propostes una mica més arriscades i alternatives. El risc ha estat petit, perquè hem d'anar a poc a poc i no podem fer grans canvis només arribar. I les coses que funcionen s'han de mantenir i els nostres espectadors més fidels s'han de cuidar.

Farriol: "El Teatre-Auditori és referent al país"

Per què costa que els joves s'acostin a espais com el Teatre-Auditori?

Hi ha una franja d'edat que la perdem a tots els equipaments culturals i ens costa d'arribar-hi perquè tenen altres interessos. Això no vol dir que no puguem programar alguna proposta que s'acosti més a ells. Per exemple ara tenim el Raül Refree [músic i compositor, ha treballat amb Rosalía o El Niño de Elche], que pot ser una mica més alternatiu. Però sempre buscant la qualitat, és bàsic.

El preu és una barrera?

És relatiu. Hi ha moltes possibilitats d'ofertes perquè vinguin els joves. I aquests joves es poden gastar més diners en altres ofertes.

El Teatre-Auditori celebra trenta anys.

El Teatre-Auditori és referent a la comarca i al país. Som un equipament diferenciador i ens tenen com a referents per la qualitat i la programació i, sobretot, per l'equip professional que tenim. Quan sortim a fires a Catalunya i a l'Estat ens veuen com un referent. 

Maria Farriol directora Teatre Auditori 7

Maria Farriol FOTO: Bernat Millet

Què en destacaria de la programació que comença aquest febrer?

És molt potent, perquè tenim un cap de programació que la domina molt [Gerald Fannon] i perquè sabem quin tipus de públic tenim. Intentem mantenir la nostra base de dansa, òpera i música clàssica amb els títols més importants que es poden trobar. I, a partir d'aquí, farcim la programació amb propostes noves o que puguin cridar l'atenció. I sempre partim de la qualitat, que és bàsica.

Quines són les propostes que tenen més èxit a Sant Cugat?

Tenim un públic molt fidel en òpera i música clàssica. Això és un auditori i té una acústica meravellosa. D'altra banda, després de la pandèmia, ens demanaven moltes propostes d'humor per distreure's i pensar poc. És una tendència general que encara s'arrossega. El Joan Pere sempre l'omplim. Vam fer un monòleg amb la Judith Martín i vam esgotar entrades... També tenen molta acollida propostes que venen de Barcelona i que allà han tingut molt èxit.

Farriol: "Venir al teatre és una experiència vital"

Des del Teatre-Auditori s'ha defensat sempre la idea que no cal anar a Barcelona per veure propostes de qualitat.

Ja tenim un percentatge molt alt de gent que no és de Sant Cugat. Som un teatre que es complementa amb el de Barcelona i hi ha molta gent que ja no es desplaça a Barcelona si ho pot veure al cap d'un temps a Sant Cugat. Per exemple, el Mag Lari va preguntar d'on venia la gent. I n'hi havia de Vallcarca o de Sarrià. No només es queden els de Sant Cugat, sinó que també ve gent de Barcelona. I això ho fa molt l'equip. Quan arribes a un lloc i et sents cuidat i ben atès en un entorn de bon ambient és un valor afegit. Venir al teatre és una experiència vital.

Sovint s'ha parlat que el Teatre-Auditori queda lluny d'entitats santcugatenques o grups de teatre amateur locals.

És un equipament de país meravellós. I el cost que suposa obrir el teatre és important. A més, l'escenari del Teatre-Auditori són 400 metres quadrats i dificulta poder programar propostes més petites o alternatives. El problema és no tenir una sala B amb unes característiques més adequades a nivell de platea o escenari per propostes més petites. El Teatre-Auditori no pot canviar la seva línia perquè si no ens enfonsem a nivell econòmic i artístic.

Maria Farriol directora Teatre Auditori 11

Maria Farriol FOTO: Bernat Millet

L'alcalde ja va dir que el teatre de La Unió seria aquesta sala B. És necessària i s'ha de gestionar des del Teatre-Auditori?

Com a sala B és imprescindible per una població de gairebé 100.000 habitants com Sant Cugat. No soc ningú per dir des d'on s'ha de gestionar. Des del sentit comú sembla que tingui més lògica que un organisme gestioni una xarxa d'equipaments escènics com podria ser el Teatre-Auditori, La Unió o el Teatre de Mira-sol; que no un organisme que gestioni teatres i biblioteques alhora, com passa ara. Té més sentit una xarxa d'equipaments escènics independent i que uns es puguin alimentar dels altres.

Farriol: "Hem de poder programar en castellà si hi ha propostes interessants"

El 2022, Òmnium va denunciar que la programació en català s'havia reduït del 80 al 50% al Teatre Auditori. Per aquesta nova temporada hi ha programades 9 obres en català i 3 en castellà. La llengua ha de ser un factor a tenir en compte en la programació.

Sí, s'ha de tenir en compte. Estem a Catalunya i el català és la nostra llengua i hem de poder defensar-la. El 80% de les propostes artístiques per aquesta temporada són en català i tenim un 20% en castellà. Però és molt interessant que puguem programar propostes en castellà que només es fan amb actors castellans. Hem de poder programar en castellà si hi ha propostes interessants i si volem continuar sent un referent a nivell d'Estat. D'altra banda, en el meu pla d'actuació, un dels punts és impulsar el català a nivell de dramaturgs, autors i directors que siguin del nostre país i escriuen en català. És un talent que l'hem de programar.

Actualment, es gestionen les biblioteques des de l'Organisme Cultural. Sant Cugat necessita una nova biblioteca central?

És imprescindible. A la Biblioteca Gabriel Ferrater ja hi anava jo quan estudiava, fa trenta anys. La població de Sant Cugat ha crescut. I les biblioteques de Volpelleres i Mira-sol també estan molt concorregudes amb una oferta molt interessant per famílies i ciutadans.

També gestiona els cinemes, que tenen una concessió a precari a l'empresa que els gestionen. S'havia parlat de fer-hi una sala polivalent. Com veu aquest equipament?

Que els cinemes formin part de l'Organisme Autònom i els puguem gestionar és interessant. Però s'ha de resoldre a nivell de manteniment, els hem de posar al dia. I s'han de licitar i hem de veure què s'hi fa o quin tipus de pel·lícula s'hi projecta. Però que puguem tenir uns cinemes com i gestionar-los nosaltres és un luxe. És un privilegi tenir un cinema al centre de Sant Cugat. Li hem de donar un impuls i no perdre'ls.

Farriol: "Podria haver quedat primera o quarta, però complia els requisits"

El seu nomenament va generar polèmica, perquè hi havia un concurs obert en marxa que es va suspendre i va ser escollida directament. L'Associació de Professionals de la Gestió Cultural de Catalunya va criticar el nomenament, apuntant que vostè havia quedat descartada del concurs obert.

Més info: Crítiques al procediment per escollir la nova direcció del Teatre-Auditori

No ho vaig viure malament perquè tenia la seguretat que no s'estava cometent cap il·legalitat. Es va escollir una persona de confiança de l'alcalde, que és el president de l'Organisme Autònom. I abans dels dos anys s'ha de fer un concurs públic. Jo estic en funcions i hauré de passar pel concurs. El problema és que en el mandat anterior es va obrir un concurs públic al qual m'hi vaig presentar i que va quedar a mitges. Va sortir una primera llista provisional d'admesos, amb 17 persones excloses i 3 admeses. Però es va aturar aquí. Durant el mes de juliol i agost, la gran majoria dels exclosos vam presentar els papers que ens faltaven. Però mai va sortir la llista definitiva. Va ser lleig perquè van dir que la persona designada no estava a la llista d'admesos. Però era una llista provisional. Jo vaig presentar la documentació que em faltava i segurament hauria sortit a la llista definitiva.

Maria Farriol directora Teatre Auditori 19

Maria Farriol FOTO: Bernat Millet

Era una qüestió burocràtica que no formessis part de la llista provisional?

Totalment, complia tots els requisits. Podria haver quedat primera o quarta, però complia els requisits. A més s'estava fent tot el mateix temps, mentre es tancava el concurs, se'm designava a mi. I hi havia gent que es va presentar que no ho sabia. L'alcalde em volia per la meva trajectòria professional, els vint anys treballant a l'Ajuntament i demostrant la meva feina és el que havia donat peu a la meva tria.

Pel que diu es presentarà al concurs públic per seguir al capdavant de l'Organisme.

Sí. Per optar a la plaça en funcions, se'm va demanar acreditar uns requisits d'experiència i formació i vaig presentar un pla d'actuació 2023-2027 amb 20 objectius i 142 accions. Jo soc tècnica, no soc cap càrrec polític.

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter, Instagram i TikTok.

 
Comentaris

Destaquem