L'Escola Turó de Can Mates presenta el primer refugi climàtic de Sant Cugat

L'escola espera ser el cas pilot de futures iniciatives i posar solució a la falta d'ombres dels patis

El "Pentaura Shell" és el primer refugi climàtic construït a Sant Cugat, en concret, al pati de l'Escola Turó de Can Mates. Els estudiants del Màster en Disseny Paramètric de la UPCSchool han realitzat aquest projecte mitjançant un sistema eficient, amb l'objectiu de col·laborar amb la reducció de la petjada ecològica. El disseny amb closques coarrugades que conforma la cúpula, ha suposat una despesa de 3.500 euros a l'Associació de Famílies d'Alumnes del Turó de Can Mates.

Més info: Sant Cugat vol millorar les ombres en els patis de les escoles públiques

Més info: 9 escoles públiques de Sant Cugat denuncien les afectacions per la "falta d'ombres"

Un projecte ambiciós i necessari

La falta d'ombres als patis de les escoles de Sant Cugat és una problemàtica pendent de solució en diversos centres. Durant l'acte de presentació de la cúpula, Elena Albereda, membre de l'AFA, ha parlat sobre la necessitat de tenir ombres i punts d'aigua als patis. Considera que ara tenen un privilegi, però que aquest, ha comportat despeses a l'AFA i reivindica una altra manera de fer-ho possible: "Si això es liderés des de l'Ajuntament, seria molt més fàcil que totes les escoles públiques de Sant Cugat poguessin gaudir d'aquest tipus d'estructures, que això serveixi de cas pilot. Iniciatives com aquestes han de servir per naturalitzar els patis de les escoles". D'altra banda, la directora de l'escola, Dolors Torres, afirma que aquest espai els ha donat una oportunitat de treballar de manera globalitzada: "Els alumnes poden venir aquí a fer lectura, entre d'altres". No obstant això, l'alcalde Josep Maria Vallès ha expressat que està obert a repetir aquest projecte. En el seu discurs, ha explicat que les ombres a les escoles és un tema que es treballarà i ha assegurat que hi ha partides assignades en els pressupostos per millorar aquest aspecte.

Infants de l'escola jugant dins del Pentaura. Foto: Andrés Flajszer

Infants de l'escola jugant al Pentaura. Foto: Andrés Flajszer

El retorn social del Pentaura

Durant l'acte, Gerard Bartomeu codirector del màster i professor implicat en el projecte, ha volgut remarcar la circularitat que CODA sempre intenta que hi hagi en els seus projectes. Apel·lant que li sembla molt "maco" que els estudiants del màster, els quals possiblement estan fent l'últim graó en el sistema educatiu, construeixin pels estudiants més petits, siguin de primària o parvulari i, d'aquesta manera, hi hagi aquesta mena de circularitat en la societat, "al final de la seva vida acadèmica, els alumnes construeixen estructures per aquells que l'estan iniciant". Així doncs, es pot parlar d'una doble circularitat, una circularitat energètica, però també social. D'altra banda, Elena Albareda, membre de l'AFA de l'escola assegura que en molts casos, les pistes predominen en els patis de les escoles i en conseqüència, sovint es produeixen rols de gènere en les dinàmiques de grup durant les hores de pati. El projecte Pentaura "era una oportunitat d'enriquir l'espai", ha conclòs.

L'optimització dels recursos com a objectiu en el procés de creació

Sota la direcció de l'equip d'arquitectes CODA, el Màster en Disseny Paramètric en Arquitectura MPDA ha dut a terme el projecte Pentaura. Aquest, se situa dins d'un marc més ampli de recerca, el qual estudia les possibilitats que ofereix el disseny computacional i els mètodes de fabricació digital per minimitzar la petjada ecològica dins l'àmbit de l'arquitectura. Així doncs, amb l'objectiu d'oferir un espai versàtil per a poder acomplir diferents activitats escolars, el disseny amb closques de fusta corrugades aconsegueix crear un espai amb ombra on corre un aire fresc, gràcies a les parets transpirables que el conformen. La volta ramificada del refugi recorda els models icònics invertits d'Antoni Gaudí, tal com ha explicat Inma Bigas, estudiant del màster que ha liderat la proposta del projecte.

L'Alcalde Josep Maria Vallès, Gerard Bartomeu, professor implicat en el projecte i Inma Bigas, alumna del màster

Alcalde Josep Maria Vallès, Gerard Bartomeu professor implicat en el projecte i Inma Bigas, alumna del màster. Foto: Ajuntament.

 

 

Una solució de cara al futur climàtic

Pere Fuertes, director de l'Escola d'Arquitectura de Sant Cugat ha volgut reflexionar sobre l'ús que s'ha fet en els últims anys del terme "sostenibilitat", assegurant que s'ha utilitzat d'una manera "banal i insuficient" i concloent que potser ja toca centrar-se en altres termes. Fuertes ha explicat que estem davant d'un canvi on ja no es parla de reversió sinó de mitigació dels seus efectes, així doncs, que existeixi aquesta cúpula a l'Escola és el principi del canvi. El deute social no ha de ser contrari a la innovació, han d'anar de la mà i ha d'haver-hi un retorn social, remarcava Pere Fuertes. Orgullós, ha constatat l'habitabilitat que ha aconseguit el pati de l'Escola Turó de Can Mates, "l'habitabilitat va amb nosaltres, l'hauríem d'entendre com aquest continu que va amb nosaltres tot el dia, dins i fora de casa". 

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter, Instagram i TikTok.

 
Comentaris

Destaquem