Barris de Valldoreix fa anys que han de conviure amb el soroll continu que procedeix de l’autopista AP-7. Fa dues dècades, un grup de veïns ja reivindicava solucions per rebaixar el brunzit dels vehicles que pateixen dia i nit. El 2020, un col·lectiu veïnal va reprendre la reivindicació i reclamen solucions.
“Tenim un brunzit constant”, denuncia Laura López, membre de la Plataforma Stop Soroll AP-7, que n’explica les conseqüències: “Et provoca una sensació d’estrès i d’irritabilitat durant el dia. I quan vas a dormir, també sents soroll”.
La plataforma es va engegar després amb l’inici de la pandèmia: “Durant el confinament ens vam adonar del nivell de soroll que patíem i del que era una vida sense soroll, vius més tranquil i calmat”. "No has d'aixecar el to de veu per parlar", exemplifica.
Això és el que escoltem els veïns i veïnes de Valldoreix al aixecar-nos! (si hem tingut la sort de dormir) @EMDValldoreix @ajsantcugat#stopsorollap7valldoreix pic.twitter.com/mQjc56bCT0
— STOP Soroll AP7 Valldoreix (@Ap7Stop) November 7, 2020
Anys de reivindicacions
No és la primera vegada que els veïns s’organitzen per reclamar solucions. El 2007, l’autopista va passar de sis a deu carrils, amb l’ampliació de la B-30. Llavors van iniciar converses amb l’EMD i l’Ajuntament i van aconseguir, el 2010, un estudi acústic. Aquell informe posava de manifest que es superaven els límits recomanats per la salut i proposava solucions com la reducció de la velocitat, l’apantallament o el canvi de paviment. “Però no es va fer res”, lamenta López, que afegeix: “El trànsit s’ha incrementat des del 2010 i no s’ha fet res”.
Amb la constitució de la nova associació al juny de 2020, els veïns i l’administració valldoreixenca van decidir encarregar un nou estudi, que va determinar que la mitjana de soroll es trobava dins dels límits. Però es va fer entre el novembre i el desembre, quan hi havia restriccions de mobilitat i l’activitat ja era reduïda per la pandèmia. A més, s'han agafat els límits de soroll marcats pel govern espanyol, que són més alts que els de la legislació catalana.
“Demanem solucions efectives i que no tornin a ignorar el problema"
Per això, el veïnat s’agafa a l’estudi del 2010 per reclamar mesures. “Demanem solucions efectives i que no tornin a ignorar el problema. Estem molt cansats”, reitera López. A més, recorda que no calen obres faraòniques i que només reduint la velocitat ja baixaria el nivell de soroll. Cal destacar que la competència és del Ministeri de Foment, però els veïns creuen que l’Ajuntament i l’EMD podrien fer més, com la plantació d’arbres com a pantalla vegetal.
El soroll de l’autopista
El barri de Mas Gener de Mira-sol també fa anys que denuncia els problemes de soroll de l’AP-7. “Si Sant Cugat vol vendre la imatge de poble amb molta qualitat de vida, el soroll no és qualitat de vida”, resumeix López.
Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.
Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter, Instagram i TikTok.