Afectats per la Zona de Baixes Emissions: sense cotxe d'un dia per l'altre

Els santcugatencs amb cotxes matriculats abans del gener del 2000 no poden entrar al centre de la ciutat des de l'1 de novembre

La Plataforma d'Afectats per la Zona de Baixes Emissions és un grup de veïns de Sant Cugat que amb la nova normativa que va entrar en vigor l'1 de maig, se'ls va caducar el cotxe. Des de l'1 de novembre s'apliquen sancions a les persones que entrin a Sant Cugat amb un vehicle que no estigui acceptat dins la ZBE (els que no hagin estat etiquetats com a Zero emissions / ECO / B / C).  Com a norma general, es veuran afectats els cotxes de benzina matriculats abans del 2000, els dièsel anteriors al 2005 o 2006 i les motos prèvies al 2003.

Més info: Comencen les sancions de la Zona de Baixes Emissions de Sant Cugat

Xavier Vidiella, que ha estat portaveu de la plataforma diverses vegades a l'audiència pública del ple de Sant Cugat, va realitzar un informe per presentar als regidors de mobilitat i tècnics de l'Ajuntament. Al document es demana, entre altres coses, que es posposin les multes, almenys als residents santcugatencs, fins al 2030, data límit dictada per la Unió Europea per mesurar la reducció dels gasos hivernacle. "Encara es té un marge de 9 anys per deixar morir, de mort natural, molts dels cotxes que ara diuen que són tan contaminants", explica Vidiella. "No hi ha cap estudi seriós que digui que la contaminació mediambiental a Sant Cugat sigui greu. No s'ha fet cap exposició pública del projecte amb prou temps per presentar al·legacions".

El que defensen els membres de la plataforma d'afectats és que, tot i defensar l'objectiu mediambiental de la Zona de Baixes Emissions, la forma d'aplicar-la "ha estat errònia". "És un greenwashing classista. Com es compraran un cotxe nou els mileuristes i la gent gran?", es queixa Borja León de Pablo, un altre membre de la plataforma. "Tots volem un planeta més cuidat. Però quan li expliques a la gent les conseqüències que la ZBE té per nosaltres, ho entenen".

Vidella: "No valia la pena fer un referèndum al respecte?"

"No s'ha fet cap estudi seriós", denuncia Vidiella. "Han agafat l'informe de Barcelona i l'han dividit entre la població de Sant Cugat i la situació no és la mateixa", complementa De Pablo. Xavier Vidiella es queixa que volen reduir la contaminació creada per l'AP-7 i els Túnels de Vallvidrera "fent pagar la despesa a uns quants ciutadans de Sant Cugat que tenen la mala sort de tenir un cotxe que per haver-lo cuidat bé els ha durat més temps. Evitant la contaminació, global, que causaria canviar de cotxe diverses vegades". La plataforma reclama que als seus vehicles se'ls ha decretat una obsolescència programada tot i haver passat la ITV i haver pagat ja l'impost de CO₂. "La gent es pot sentir estafada pel fabricant i per l'administració. D'això se'n diu inseguretat jurídica".

Els membres afectats es queixen també de la rapidesa en què s'ha implementat la ZBE. "No apareixia als programes electorals i han aprofitat la pandèmia per accelerar el procés. No valia la pena fer un referèndum al respecte?", lamenta Vidiella. "Es pensen que no farem soroll perquè els afectats som uns pocs. Però som uns pocs que tenim la raó", ha sentenciat De Pablo. La plataforma es va reunir a mitjan 2021 amb Pere Soler, tinent d'alcalde de Mobilitat, i José Gallardo, regidor de Mobilitat, per presentar les queixes i propostes. "No ens han arribat a respondre mai. I quan els ho preguntes al ple, et responen el mateix guió de sempre", explica Juan de la Flor, un tercer membre de l'entitat.

"L'1% no pot contaminar"

Maite L. Lopetegui viu a Coll Favà des del 1998 i té un Opel Astra del 1999. Des de l'1 de novembre no pot circular per Sant Cugat ni arribar fins a l'autopista. "A Sant Cugat entren 19.000 cotxes diaris i només un 1% és sancionable. Som molt pocs els cotxes vells que ells diuen que contaminen. L'1% no pot contaminar el poble" apunta Lopetegui. "Els que contaminen són els cotxes que entren diàriament. L'Ajuntament deixa entrar un volum de cotxes impressionant. Nosaltres acabem de pagar l'impost de CO₂​ i hem passat la ITV i no ens podem gastar 20.000 euros perquè als polítics se'ls ha ficat al cap". Lopetegui explica que quan ella va arribar a Sant Cugat "Francesc Macià era realment un passeig" i demana que es restringeixi l'entrada de cotxes en lloc de prohibir la circulació als residents.

"Volem que Sant Cugat sigui molt gran i no ho és. No deixa de ser un poble, no té infraestructura de ciutat. I si fiques tots aquests cotxes en carrers de poble, passa el que passa: embussaments, retencions...", lamenta l'afectada. "Això no se soluciona fent que no entrin cotxes d'abans del 2000. La ciutat està al bell mig d'una cruïlla d'autovies que porten a Barcelona i ara resulta que només els cotxes d'una petita part del municipi són els culpables que tinguem problemes de contaminació."

La gent gran a la ciutat

Un sector dels afectats per la Zona de Baixes Emissions és la gent gran. "Les voreres de la ciutat no estan preparades per circular a peu amb seguretat i molt menys per a la gent d'una certa edat," explica Vidiella, un enginyer jubilat resident a Sant Cugat. "La ZBE l'han implantat al nucli antic de la ciutat, que és on viu la gent més gran, per tant, la més vulnerable, amb menys poder adquisitiu. Els jubilats són els qui més poden necessitar el cotxe per moure's".

Manca de serveis i transport públic

Juan de la Flor viu al carrer de Joan XXIII, a 100 metres de l'autopista i no pot moure el vehicle per marxar de Sant Cugat perquè el recorregut fins a sortir del municipi és sancionable pel seu Suzuki 1300 Dièsel. "Jo i la meva parella ens hem gastat un dineral en restaurar l'habitatge que vam heretar del meu sogre. Amb la pandèmia l'empresa de la meva dona va desaparèixer i es va quedar sense feina. Ara cobra una baixa de 500 euros", explica de la Flor. Ell és autònom jubilat i també cobra una pensió baixa. El cotxe el fan servir sobretot per portar la filla a treballar i recollir el net de l'escola a Rubí, a més de per anar al metge i a comprar.

"Estic a favor de la ZBE, però no de com l'han implantat aprofitant la pandèmia. Hi ha gent que no guanya un duro, els cotxes triguen a rebre les peces, falten pàrquings exteriors i llançadores que t'apropin al centre, no hi ha un servei de bicicletes com el Bicing..." De la Flor demana que l'Ajuntament ofereixi contraprestacions abans de començar a sancionar. "Enlloc de comprar Torre Negra, que inverteixin en això".

Xavier Vidiella posa l'exemple de la seva antiga feina. "Jo treballava a Mollet del Vallès. Aquí el transport públic no és com el de Barcelona. És impossible anar de Sant Cugat a Mollet en transport públic. Necessites el cotxe". Només estan exempts de multa alguns casos excepcionals, com la situació d'alguns autònoms que ingressin menys de 1000 € i necessitin el cotxe. "L'Ajuntament dona ajudes als que tenen cotxes elèctrics, que són els que tenen més diners! Un cotxe elèctric potser costa 40.000 €". 

Atrapats a Sant Cugat

Vidiella posa l'exemple del seu fill, que per feina l'envien a diferents pobles de la comarca. "Ell per sort viu a l'avinguda de Pla del Vinyet, que forma part de les rodalia no sancionables i pot sortir a l'autopista. Els que viuen pel sud de la ciutat queden completament tancats i no poden accedir a l'AP-7".

"Entren els de fora i jo no"

Borja León de Pablo és un noi jove que vivia a Mira-sol i treballa al centre. Ara s'ha mogut més a prop de la feina, però fins llavors havia de fer servir el cotxe per arribar al lloc de treball. Té un cotxe de benzina que ja té 20 anys. "Està en perfectes condicions. El faig servir per a la feina i per a petits desplaçaments. Té un motor eco i el CO₂ bastant baix", explica. "Cotxes d'alta gamma amb cilindrades més grans poden entrar a la ZBE i jo he de caminar 40 minuts i arribar xop". De Pablo defensa que la mesura "no és ecologista" i que la zona que se'ls prohibeix "és molt extensa".

De Pablo explica que estaria d'acord amb la iniciativa si fos més justa: "No tenim per què ser els més contaminants. No estan separant per nivell de CO₂ sinó per antiguitat. Ja m'agradaria tenir un cotxe nou, però no em vull endeutar si el que tinc funciona", lamenta. "A un amic li donen el cotxe de la família després de pagar la pasta que val el carnet de conduir i ara no el podrà fer servir". L'afectat creu que l'Ajuntament no vol posar el problema sobre la taula perquè "el coneixen i no els convé".

De Pablo: "La gent perdrà l'esperança en les polítiques de medi ambient"

"La gent perdrà l'esperança en les polítiques de medi ambient", opina De Pablo. "No són efectives aquestes polítiques i la gent es creu que sí. Els menteixen i, quan els preguntem, ens foten tirallongues o ens tornen a mentir. Han de ser eficients, és contraproduent gastar esforços en això".

El membre de la plataforma vol remarcar que, "tot i que Mireia Ingla, alcaldessa de Sant Cugat, diu que arribem tard, ja existia la Repensem la ZBE molt abans que nosaltres. Van parlar amb Gallardo i li van presentar altres propostes interessants i no es van tornar a reunir mai". Borja de Pablo proposa alguna mesura a mig camí, com posar filtres als tubs dels cotxes.

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter, Instagram i TikTok.

 
Comentaris

Destaquem