El Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat ha presentat la seva proposta per eliminar els peatges dels autopistes i carreteres catalanes i substituir les barreres per una tarifa plana que pagarien tots els conductors. Es tracta de la vinyeta, un mecanisme de pagament temporal per ús que es desglossa en una tarifa plana d'entre 40 i 110 euros per als conductors residents i en una taxa per als forans.
El conseller Josep Rull va explicar els detalls durant la reunió del Grup de Peatges d'aquest dilluns, dia 17 de juliol, amb administracions locals, concessionàries, entitats civils i grups parlamentaris. El conseller de Territori va assegurar que "el model actual és ineficient i desequilibrat" i que comporta que a Catalunya es pagui més que a la resta de l'estat i que també genera diferències entre comarques. Un nou model que ja s'aplica en alguns països europeus i que, segons el govern, serviria per obtenir 300 milions d'euros en ingressos que es reinvertirien en la mobilitat.
La voluntat del Departament de Territori és debatre la llei al Parlament durant el 2018 i que l'aixecament de barreres sigui una realitat l'1 de gener del 2019.
Els Túnels de Vallvidrera
Un dels dubtes és saber si aquesta mesura s'aplicarà a tots els peatges catalans o n'hi ha alguns que mantenen les barreres. I és que fa unes setmanes, el secretari d’Infraestructures i Mobilitat de la Generalitat, Ricard Font, va assegurar que la voluntat era mantenir el peatge dels Túnels de Vallvidrera, com un element dissuassori per reduir l'ús del vehicle privat a Barcelona i el seu entorn en la lluita contra la contaminació atmosfèrica. En aquell moment es va dir que seria l'únic peatge que es mantindria a Catalunya.
Tot i això, segons han explicat fonts del Departament al TOT, durant la reunió d'aquest dilluns no es va parlar de cap peatge en concret, sinó del model a nivell general. Així, encara es manté la incògnita si el Túnels de Vallvidrera continuaran sent de pagament. Cal recordar que l'alcaldessa de Sant Cugat, Mercè Conesa, va demanar al conseller Rull que els Túnels de Vallvidrera no quedessin fora d'aquest nou model que es vol implantar i que no fos l'únic a mantenir barreres.
Pel que fa a la tarifa de la vinyeta, el Govern treballa amb una forquilla que va dels 40 als 110 euros, que són els preus que s’apliquen als diferents països europeus que ja tenen aquest model. Per als vehicles de pas, es planteja una vinyeta que es podrà adquirir per setmanes, mesos o també anual. Actualment, vuit països europeus disposen de vinyeta per temps en vehicles lleugers.
Subscriu-te al butlletí
Facebook
X
Instagram
YouTube
WhatsApp
Telegram
TikTok